Навиците, които ни програмират
Който държи пулса на своите клиенти, печели повече и по-добре

Снимка: Freepik
Промяната на технологиите през различни канали и фактори се отразява на нашите навици. Очевидно е, че пандемията допринесе за ускорено навлизане на дигитализацията в най-разнообразни сфери – с удобства и улеснения. Много от възможностите са просто на един клик разстояние, затова и навиците не са това, което бяха. За да продават повече и по-добре, а и за да направят продукти по мярка на клиента, всички онези, които имат какво да предложат, проучват нагласите.
Очертава се картина на промяната – пандемията моделира хората по определен начин, но когато ограниченията паднаха, навиците не се върнаха автоматично на онова, което е било през 2019 г., нито пък едно към едно останаха в руслото на привичките, които пандемията насложи. Важно е да се знае и какво става и с физическата активност на хората, която също попада във фокуса на наблюденията в графата „Здраве“.
Новата класика
В две сфери се създаде необратима инерция – пазаруването онлайн и обучения онлайн. Въпреки че потребителите се завърнаха към традиционното пазаруване, навиците им за онлайн търговия са вече установени и хората не искат да отстъпят от това улеснение, което дава още и още бизнес на куриерските фирми. За всички онези, които провеждаха обучения на живо, беше огромен стрес да преминат към дистанционния вариант. Но след като видяха предимствата на онлайн таргетирането и обученията през различни платформи, което им пести време, но и средства от наем на зали, много от обучителите предпочитат да останат в „новата класика“.
Тренд в пазаруването
За да се възползват от този растеж, всички, които привличат клиенти и партньори, се стремят да са наясно с тенденциите. Близо 75% от купувачите използват множество канали преди покупка. Пазаруването често само започва на уебсайта на фирмата или марката, защото трябва да са предоставени гъвкави възможности за плащане и връщане на стоката. Мобилните устройства осигуряват над 70% от трафика на онлайн пазаруването и генерират повече от 6о% в онлайн поръчките, според Statista. Това изисква подходящ дизайн на услугите и осигуряване на удобно и лесно мобилно плащане. Засилва се търговията чрез социалните мрежи. За най-младата генерация потребители TikTok става основен канал за търсене и препоръки за продукти. Все повече стават онези, които напълно напускат марки, ако те не предоставят добро обслужване или все още странят от модерния екотренд. Над 50% от потребителите твърдят, че пандемията ги е стимулирала да ценят устойчивостта. Затова се ориентират към продукти, направени с по-трайни материали. Държат на екоопаковките, които се разграждат. Предпочитат улеснения, които им позволяват да рециклират артикули, насърчават формите на размяна на употребявани стоки.
По джоба
Въздействието на инфлацията върху потребителските разходи ще продължи и през 2023 г. Бюджетите са ограничени и повечето хора внимават какво купуват. Един от механизмите за задържане на клиентите е да се въвеждат бюджетни варианти на услугите и повече промоции. С абонаментни модели онлайн платформите стимулират задържането на клиенти и гарантирането на приходите.
Физическа активност
Пандемията ни завеща една „мантра“ – „Здравето е най-важно“. Двигателната активност е съществен сегмент в тази грижа. Все повече хора спортуват за здраве, удоволствие и социализация, показа проучването MultiSport Index за физическите навици на българите, направено от IPSOS България. Около 55% от хората у нас извършват физическа дейност или имат някаква спортна активност поне веднъж месечно, а една пета спортуват всяка седмица. В сравнение с резултатите от същото проучване, проведено през 2019 г., делът на физически активните хора се е увеличил с десетина процента. Интересът към фитнеса в зала и груповите тренировки постепенно расте, а народните танци увеличават популярността си. Близо 45% от българите споделят, че имат физическа активност по-рядко от веднъж месечно, като основни причини за това са липсата на интерес към спорта и недостигът на време. Обнадеждаващата констатация е, че една пета от хората у нас спортуват поне веднъж седмично и много от тях са се завърнали активно в залите през 2022 г. Основната мотивация за спорт са здравето и удоволствието, а през миналата година се увеличава и делът на спортуващите с цел социални контакти. Любопитна е тенденцията, че все по-малко са хората, при които активността се диктува от желанието за по-добър външен вид. Опасността от зараза в офиса даде възможност на доста служители да работят от дистанция и голяма част от тях и досега запазват този модел на работа. Това води до преориентация в избора на спортна зала – преди е била в близост до офиса, а сега – в близост до дома.
Стимули от работодателя
Динамиката през годините показва, че се движим повече, а работещите хора разбират и оценяват позитивите на спорта върху ефективността и добрата си форма. „За да ги подпомогнем, карта MultiSport подобри своите възможности и стана дигитална, което ще улесни достъпа до спортните обекти и намирането на подходяща локация“, информира Алиция Любенов, маркетинг мениджър на Бенефит Системс България. Технологиите стават неразделна част от спортната програма на хората. Увеличава се използването на мобилни приложения, подпомагащи тренировките. Спортът и здравето са важна тема и на работното място. Проучването показва, че повечето служители са с нагласа, че работодателят трябва да се ангажира със здравето и физическата активност в компанията. Под 20% обаче смятат, че получават достатъчно грижа в тази посока.
Нашата втора природа
Изследователи са установили, че навиците оформят около 40% от поведението ни всеки ден, а волята е като мускул. И за да избегнем капаните на отслабващата воля и непостоянната мотивация, в началото на изграждането на своя нов навик се препоръчва да изберем нещо достатъчно лесно, така че да не ни е необходима нито мотивация, нито воля, за да го направим. Успехът се състои от няколко прости стъпки, практикувани всеки ден. Но как чрез еднократни действия се създават устойчиви навици? Ключовото в тази тактика е да вземем решението веднъж и да настроим графика и действията си така, че да го изпълняваме многократно. Това важи за навиците, свързани най-вече с нашата продуктивност, но и с грижата за нашето здраве и вътрешен баланс.