Неволното превишаване на скоростта е най-честата причина за катастрофи у нас през 2018 г.
Човешката грешка е един от основните фактори за пътните инциденти

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Краси Свраков
Превишаването на позволената скорост, определяно като “неволно”, бе най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили, което е довело до катастрофа през 2018 г. Това сочат данни от Годишния индекс на безопасно шофиране за миналата година като 71% от запитаните 1000 водачи са отговорили, че това им се е случило поне веднъж за последните 12 месеца.
„Човешката грешка е един от основните фактори за пътните инциденти“, коментира комисар Росен Рапчев от „Пътна полиция“ при представянето на втория Годишен индекс на шофьорското поведение на пътя.
През тази година проучването ще е изцяло онлайн и в него ще могат да се включат и шофьорите на тежкотоварни автомобили и камиони.
На представянето на новото издание на изследването присъстваха зам. министърът на транспорта Ангел Попов, председателят на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова, зам. изпълнителният директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Дамян Войновски, началникът на отдел “Пътна полиция” в МВР Росен Рапчев.
„Най-важното, когато говорим за проблемите на пътната безопасност, е да разглеждаме темата в нейната цялост и да анализираме всички елементи заедно – водачи, превозни средства, инфраструктура“, подчерта Малина Крумова.
„Колкото по-висока е скоростта, времето за реакция е по-малко и вероятността да се попадне в ПТП се увеличава. Непрекъснато препоръчваме на водачите да се съобразяват с пътната маркировка, знаците и с останалите участници на пътя. В наближаващия летен сезон има много уязвими участници като велосипедисти и мотористи. Апелът ми е – бъдете внимателни при изпреварване”, заяви Рапчев.
Българският шофьор е категоричен в мнението си, че шофира безопасно – стойността на SDIndex за 2018 г. на национално ниво е 89.6 и е близка до максимума на скалата – това е основният извод от изследването. Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (214 хил. души, 9% от всички активни водачи) са с високорисково поведение и следователно с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори – агресивно шофиране, ниска концентрация и пренебрегване на ограниченията за скорост. Агресивното шофиране обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен.