Nike и изкуството на победата
Фил Найт създаде глобална корпорация, която продължава вече 60 години да поддържа темпо във висококонкурентния пазарен маратон

© ECONOMIC.BG / Pixabay
В какво е силата на силните марки? Обикновено те са създадени и развивани от силни личности, успели да им дадат тласък, да ги наложат и да ги управляват така, че времето да им добавя мощ, а не да я отнема. Кой не е чувал за Nike? Филип Найт е човекът, който вгражда енергията си в този бранд, влага устрем и вяра и не се отказва да преследва мечтата си.
„Правете история или бъдете част от нея“, казва той. И го прави. Днес Nike е американска мултинационална корпорация, която е най-големият доставчик и производител в света на спортни обувки и облекло, както и основен доставчик на спортно оборудване, наред с най-големите играчи в индустрията. Собственост на Nike са редица марки, сред които Converse и Jordan. Компанията е със седалище в Бийвъртън, Орегон, САЩ. За миналата година нейните приходи от продажби по цял свят възлизат на над 51 млрд. долара.
Път
Филип Хемпсън Найт е роден на 24 февруари 1938 г. в Портланд, Орегон. След гимназията учи счетоводство в Орегонския университет и през 1959 г. получава бакалавърска степен. От 1959 до 1960 г. е старши лейтенант в американската армия. През 1964 г. Найт става магистър по бизнес администрация от Станфордския университет. В дипломната си работа описва как господството на немските компании adidas и Puma на американския пазар на спортни стоки може да бъде преустановено. Найт защитава идеята за изгодна и качествена конкурентна оферта, която да бъде затвърдена чрез интензивна маркетингова стратегия.
Началото
Историята на Nike започва през 1964 г. и то под друго име – Blue Ribbon Sports. За свой съдружник Фил Найт привлича сприхавия, но харизматичен Бил Бауърман, неговия университетски треньор по бягане на дълги разстояния. Както в спорта, двамата подхождат търпеливо и методично към своето предприемаческо начинание. Πъpвoнaчaлнo cа диcтpибyтop нa маратонки от япoнcĸaтa ĸoмпaния Оnіtѕukа Тіgеr, ĸoятo пo-ĸъcнo ocтaвa пoпyляpнa ĸaтo Аѕісѕ. Започват с незначителен финaнcoв pecypc и пpoдaвaт диpeĸтнo oт бaгaжницитe нa ĸoлитe cи. Бизнecът ce paзвивa дoбpe и пpeз 1965 г. нaeмат пъpвия cи cлyжитeл нa пълeн paбoтeн дeн.
Toзи ycпex e пocлeдвaн oт oтвapянeтo и нa пъpви coбcтвeн мaгaзин пpeз 1966 г. нa бyлeвapд Πиĸo в Caнтa Moниĸa. Найт е президент на компанията от 1967 г. С времето обаче двамата съдружници осъзнават, че са готови да създадат свой собствен бранд. Вдъхновението идва, когато Бауърман попада на стар чифт маратонки на жена си. Найт харесва конструкцията им и я определя като излята по крака, което дава подтик за собствен проект. Преди да пристъпят към своя производствен дебют, двамата искат да изпипат всичко до най-малкия детайл. Найт осъзнава, че ако не стартират умно, няма надежда да се осъществи мечтата им да станат конкуренти на най-големите.
Логото
През 1971 г. Blue Ribbon Sports започва да работи под името Nike. И това съвсем не е спонтанно решение. В началото на 70-те компанията е на ръба на фалита, но двамата организират производството на футболни обувки. Лого обаче все още няма. Точно по това време Найт случайно среща студентка по графичен дизайн в университета в Портланд и я чува как тя се оплаква, че няма пари за курс по живопис. Той ѝ предлага по два долара за всеки изработен час, за да създаде лого на компанията: „Трябва ми нещо, което да навява чувство за движение“. Каролин Дейвидсън пресметнала, че ѝ е отнело 17,5 часа и получила едва 35 долара. Първоначално проектът на младата дизайнерка изобщо не се харесал на Фил Найт, но по-късно отношението му се променя: "Решихме, че този знак изглежда свежо, а и сякаш е от древния свят. Логото символизира безкрайността".
Днес „запетайката“ е един от най-популярните знаци на планетата. През годините логото на Nike търпи някои промени и има четири етапа на еволюция. Първият е на Каролин от 1971 – „запетайката“, наричана swoosh, след това върху нея слагат надписа nike с малки букви. През 1978-а Blue Ribbon Sports се преименува на Nike и над знака вече стои надпис с големи букви. Още 7 години по-късно идва етапът на бокслогото – swoosh и надписът са в червен квадрат, за да се стигнe до най-изчистения вариант от средата на 90-те, който е само знакът, нарисуван от Каролин Дейвидсън.
Името
И името на марката е измислено в последния момент на същото това първо производство на футболните обувки. Събитието трябвало да предизвика фурор и Найт вярвал, че това е възможно да стане. Той искал да започнат с голяма рекламна кампания, но липсвало вдъхновяващото име - благозвучно, интригуващо, привличащо вниманието, запомнящо се. Заpaди страстта си ĸъм пoп гpyпaтa Тhе 5th Dіmеnѕіоn Haйт предложил зa имe нa бpaндa Dіmеnѕіоn Ѕіх. Обсъждани били и други варианти. Разказват се различни версии и според една от тях Найт се сетил как някой веднъж му казал, че най-успешните световни марки са с кратки имена, звучат магнетично и оставят следа в съзнанието. И когато се появява предложението за Nike (в САЩ се произнася „Найки”), той грабва името на древногръцката богиня на победата Нике. Найт мечтае за триумф на световния пазар, за да се докаже пред онези, които не вярват в него и концепциите му. В началото всички приемали тези опити за „налудничава идея”, брандът обаче става гигант.
Репутация
Победата категорично белязва Nike още с първата собствена линия спортни обувки. Успехът следва компанията и през идните години, докато тя се разраства и започва да създава не само маратонки, но и дрехи, а впоследствие дори професионална екипировка. Nike дава не просто адекватен отговор на дългогодишното германско лидерство в сектора, а става техен основен конкурент, който знае как да ги надмине по продажби и по репутация. Доказателство е огромният списък от спортисти, които стават верни фенове на марката.
Искрено и лично
„Изкуството на победата” е името на автобиографичната книга на Фил Найт, в която той описва целия път, по който е вървял до създаването на този световен мастодонт. Наистина Богинята на победата носи истински успех на Фил Найт. Милиони хора по света споделят мнение, че това е една от най-добрите биографични книги – честна, пряма и разкриваща полета на една голяма мечта. В началото никой не е вярвал в успеха, дори бащата на Найт е бил силно скептичен, но това не го обезверява. Дори и самия Найт не може да обясни как точно е стигнал до този връх, но според него ключът е в това, че никога не е спирал да вярва в успеха: „Страхливците никога не започват, а слабите умират по пътя“.
Бягането е сила и здраве и ако всеки човек на планетата бяга всеки ден, това по думите на Найт води към много по-добро и здраво общество. Той стимулира хората да бягат и им предлага удобния модел спортни обувки, които да направят бягането още по-лесно и приятно. От висотата на своя опит Найт уверява, че никога не бива да се отказваме от своята мечта. „Каквото и да се случи, никога не спирай” – настоява той. Когато брандът поема към своя възход, дори и баща му е изумен колко много хора по улиците и колко спортисти по телевизията се появяват с Nike. В свята работа Найт приема рекламните лица като личности, които добавят частица от себе си към енигмата на марката. Сред тях са Илие Настасе, Карл Люис, Андре Агаси, Марион Джонс, Тайгър Уудс, Рафаел Надал, Леброн Джеймс, Кристиано Роналдо, дори самият Майкъл Джордан, сред тях беше и Григор Димитров, но през май миналата година стана посланик на друг бранд…
Към нови върхове
Победата категорично белязва марката Nike още с първата й собствена линия спортни обувки. Успехът следва компанията и през идните години, докато тя се разраства и започва да създава не само маратонки, но и дрехи, а в последствие дори професионална екипировка. Nike се превръща не просто в адекватен отговор на дългогодишното немско лидерство в сектора, а в техен основен конкурент, способен да ги надмине и по продажби, и по репутация.
През 1977-а бившият авиокосмически инженер Марион Франклин Руди представя голямата Air иновация на Фил Найт. Идеята е да се поставят малки въздушни възглавници в подметките на обувките, за да се смекчи удара при всяко движение. Първата такава обувка е Nike Tailwind от 1978 г. , с което в спортният свят започва истинска Nike Air революция. И досега най-продаваните маратонки на марката са от серията Air.
Фил Найт е президент на компанията от 1964 до 2004 г., както и председател на борда до 2016 г. „Форбс“ оценява състоянието му на над 41 млрд. долара и го поставя на 30-о място в класацията на милиардерите. „Увереност – това е повече от капитал, това е, от което се нуждае човек“ - с такъв капитал основателят на Nike Фил Найт покори своя връх.
Как всички да те забележат
Сред обувките, постигнали статут на икона, са маратонките Air Jordan. Когато компанията Nike предлага на Майкъл Джордан да обуе новия им модел маратонки, той е в зората на шеметната си баскетболна кариера и никой не знае какво точно ще се случи. Самото име на модела Air Jordan идва от новата технология, която Найк вкарват в обувките – „въздушни“ подметки. И понеже и Майкъл играе във въздуха, името някак логично идва. Моделът на маратонките на баскетболиста е скандален, те не са бито бели, нито са в цветовете на отбора – нещо задължително по онова време. И от Националната баскетболна асоциация на САЩ отказват да ги приемат като част от спортната екипировка на Джордан.
За всеки мач, в който излизал да играе с червено-черните си найкове, бил глобяван с по 5 000 долара – сума, която Nike охотно плащали заради големия шум, който забраната вдигнала около новия им модел маратонки. С победите на Джордан и Чикаго Булс растяла популярността и на обувките, с които той излизал на терена. Така само за няколко години Air Jordan стават предпочитан модел през 90-те. След първия Nike Air Jordan линията се обогатява с още модели, в които компанията вгражда новите технологии и новите модни тенденции в спортните обувки.
Филмът „Въздушния“ (Air), създаден от Бен Афлек с участието на Мат Деймън, разказва историята за легендарното партньорството между Майкъл Джордан и Nike. Около 3 млн. долара за 4 години - толкова са се надявали в Nike да генерират от договора си с Майкъл Джордан през 1984 г. Тогава легендата все още няма нито една титла с Чикаго Булс, но… приходите, а и самият ефект, далеч надминават и най-смелите очаквания.
Обувката, която чупи рекорди
Напоследък няколко маратонци спечелиха големи маратони по света, подобриха и световни рекорди с версии на новите обувки Alphafly 3 на Nike. Това е най-новото поколение странна обувка, създадена специално за използване от бегачи на дълги разстояния. С подметка от пяна в стил платформа Alphafly 3 е двойна маратонка, която може да изглежда като по-подходяща на снимачната площадка на научно-фантастичен филм, отколкото на глобалната сцена на елитен спорт. Но всяка част от нетрадиционния външен вид на обувката – от нейната височина през контурите й до комбинацията от материали и плетиво – е създадена с цел да помогне на бегачите да бягат по-бързо.