H&M и Zara са ключови играчи на модния пазар в страните от ЦИЕ
Ниската безработица е предпоставка за развитието на модния сектор в страните от ЦИЕ

Магазин на H&M
Ръстът на БВП, ниските нива на безработица и покачването на работните възнаграждения благоприятстват развитието на търговията със стоки от категория „Мода“ в ЦИЕ. С приближаването на разполагаемия доход до нива, близки до средните за Европейския съюз, купуването на модни стоки и аксесоари придобива все по-голямо значение като двигател на потребителското търсене. Това се вижда в доклад на консултантската компания за недвижими имоти Colliers International, посветен на модния сектор в 14 държави в ЦИЕ.
Големите модни брандове продължават с осезаемото си присъствие на европейския пазар
Търговските продажби нарастват в целия регион, като в Румъния достигат 11% през 2017 г.
Търговските центрове доминират ритейл индустрията в региона. Единственият пазар в ЦИЕ-14, в който главните търговски улици са с централна роля, е столицата на Чехия – Прага. Най-много шопинг центрове в региона има в Полша - близо 500 обекта с общо 11,8 млн. кв.м. отдаваема площ.
Модните оператори в ЦИЕ-14 постигат обороти на нива от 350-450 евро/кв.м./месец
ЦИЕ продължава да привлича международни търговски вериги. Сред тях са Primark, които стъпват в Полша, Victoria’s Secret – в Румъния, Van Graaf – в Латвия. Полските брандове са много активни в региона. Такъв е случаят със Sizeer, който присъства в седем държави – Литва, Латвия, Естония, Чехия, Словакия, Унгария и Румъния.
В допълнение на приноса си за развитието на търговските центрове, модният сектор е двигател и на продажбите при електронната търговия в ЦИЕ-14. В четири от държавите (България, Естония, Полша и Чехия) делът му в общия обем на онлайн продажбите надвишава 30%.
Сред ключовите наематели в категория „Мода“ в ЦИЕ са H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A и TK Maxx. В таблицата по-долу са показани основните ключови наематели от категория „Мода“ в региона.