НКЖИ ще може да възлага ключови дейности на външни фирми
Според министър Караджов промените не позволяват концесии на жп линии, а коригират нарушение по европейска директива

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) ще може да възлага на трети лица свои функции по поддръжка, обновяване и планиране на жп мрежата в страната. За целта на първо четене Народното събрание прие промени в Закона за железопътния транспорт.
Текстовете, внесени от последния служебен кабинет през декември миналата година, бяха приети със 114 глава „за“, а 48 гласуваха „против“.
Депутатите от „Възраждане“ видяха възможност за даване на концесии на жп линии в страната, но транспортният министър Гроздан Караджов увери, че няма такова нещо, а просто се приемат промени заради нарушение на европейска директива.
Много шум за нищо“, заяви министърът.
И допълни, че в мотивираното становище на Европейската комисия се посочва, че чл. 10 от действащия Закон за железопътния транспорт е в нарушение на директивата, тъй като забранява на управителя на инфраструктурата да прехвърля основни свои функции. Според чл. 7 от директивата обаче управителят следва да има право да делегира – дори и ключови – свои правомощия, ако прецени.
По думите му предишният вариант на промените не е отговарял на изискванията на ЕК. Припомняме, че такива промени минаха на първо четене през април миналата година, но след разпускането на НС не бяха приети окончателно.
Караджов напомни, че НКЖИ е единственият собственик на цялата железопътна инфраструктура – линиите, контактната мрежа, гарите и пр. Тази инфраструктура „не се отдава на концесия“ и няма „печеливши“ или „непечеливши“ участъци, допълни министърът. Той добави, че всички оператори плащат на НКЖИ такса за тоно- или влакокилометър и компанията получава своите приходи без никакво ограничение на правата ѝ.
Какво предвиждат новите текстове
Чрез изменение на чл. 10 се отменя забраната за прехвърляне на основни правомощия на управителя на инфраструктурата (НКЖИ). Така в бъдеще държавното дружество ще има право – при необходимост и при стриктно спазване на изискванията за безпристрастност – да възлага дейности по поддръжка, обновяване и планиране на трети лица, включително на железопътни предприятия
Въвежда се изрична клауза в нов чл. 24б, според която членовете на Надзорния и Управителния съвети на НКЖИ и техните пряко подчинени ръководители трябва да работят „безпристрастно“ и без влияние на конфликт на интереси.
Законът изисква всяко решение, свързано с планирането на поддръжката на железопътната мрежа, да се взема „по прозрачен и недискриминационен начин“, осигурявайки равен достъп за всички оператори
Новата алинея в чл. 116 дава на „Железопътна администрация“ право по собствена инициатива да предприема коригиращи действия при дискриминация и пазарни нарушения, както и да следи за спазването на новите правила.