Норвегия върви към 100% електрически автомобили
Северната държава следва неотменно своя път към по-чист транспорт и може да служи като пример за други страни

© ECONOMIC.BG / depositphotos
Норвегия е напът да стане първата страна в света, която ефективно ще изтрие бензиновите и дизеловите коли от своя нов автомобилен пазар.
Въпреки огромните си запаси от нефт и газ, скандинавската страна отдавна е призната за световен лидер в устойчивия транспорт. Продажбите на електрически превозни средства (EV) са се увеличили от под 1% от общите продажби на автомобили през 2010 г. до 88.9% миналата година – и тази тенденция не показва признаци на забавяне.
Данните, публикувани от Норвежката администрация за обществени пътища, която отговаря за националната пътна мрежа на страната, показват, че електромобилите представляват повече от 96% от новите автомобили, продадени през първите няколко седмици на тази година.
Това поставя Норвегия на една крачка от това да стане изцяло електрическа – реализирайки необвързваща цел, която беше поставена за първи път от законодателите през 2017 г.
Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката асоциация на електромобилите (NEVA), която представлява собствениците на електрически автомобили в страната, очаква Норвегия да постигне тази цел.
Наред с настояването за оттегляне на САЩ от Парижкото споразумение, миналата седмица Доналд Тръмп се прицели и в няколко нисковъглеродни технологии. Това включва отмяна на необвързващата изпълнителна заповед на предшественика Джо Байдън, която цели 50% продажби на електрически превозни средства до 2030 г.
Изпълнителната заповед на Тръмп, която беше критикувана от привържениците на електромобилите, има за цел да „елиминира мандата на електрическите превозни средства (EV) и да насърчи истинския потребителски избор“.
„Ново нормално“
Заместник-министърът на транспорта на Норвегия Сесили Книбе Кроглунд каза, че дългосрочните и последователни политики, предназначени да подкрепят навлизането на електромобили, вместо да налагат мерки за забрана на използването на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, са били ключови за прехода на страната.
За сравнение, Европейският съюз прие законодателство за ефективна забрана на продажбите на нови автомобили с въглеродни емисии от 2035 г., а Обединеното кралство е дори по-амбициозно, като заложи подобна цел до 2030 г.
Някои от стимулите за електромобилите в Норвегия включват освобождаване от ДДС, отстъпки за пътни такси и такси за паркиране и достъп до автобусни ленти. Правителството също така инвестира сериозно в обществена инфраструктура за зареждане и много норвежки домакинства могат да зареждат колите си у дома.
Кроглунд описа промените като „нова норма“ за страната с население от 5.5 милиона.
Транспортът е голяма част от отговора за щадящи климата решения. Така че трябва да сме сигурни, че част от успеха, който постигнахме с автомобилите, може да се използва за други области на транспортния сектор“, каза Кроглунд пред CNBC чрез видеообаждане.
Кроглунд каза, че страната планира да премине изцяло към електрически градски автобуси през 2025 г., като същевременно постигне цел за 75% от тежкотоварните превозни средства, които да се задвижват от възобновяема енергия.
Докато продажбите на нови автомобили в Норвегия са вече близо 100% електрически, все още има много превозни средства с двигатели с вътрешно горене по пътищата. Бу каза, че 28% от автомобилите са напълно електрически на национално ниво, а в столицата Осло процентът е над 40.
„Толкова много мъже на средна възраст идваха при мен и ми казваха: „Никога няма да си взема електрическа кола“, а след това ми казаха: „Но сега карам…“ и те са ентусиазирани от технологията“, каза Бу.
Цялото ни общество е преминало през тази умствена промяна. Искам да кажа, че не е като норвежците да са по-зелени или по-склонни да правят подобни неща от другите. Политиките го направиха и хората бързо разбраха и промениха мисленето си“, добави тя.
Смята се, че липсата на лоби на производителите на автомобили в Норвегия е облагодетелствала скоростта на приемане на електромобилите в страната през годините.
Всъщност Бу каза, че често е имало политически дебати относно предимствата на прехода от двигатели с вътрешно горене, онези, които се противопоставят на преминаването, „не са били достатъчно силни или достатъчно организирани“.
Как се справят другите?
За разлика от Норвегия, в САЩ електромобилите представляват 8.1% от общите продажби в САЩ през 2024 г. Това число е нараснало от 7.8% през 2023 г., според компанията за пазарни проучвания Cox Automotive.
В Обединеното кралство данните от индустрията показват, че електромобилите са съставлявали близо 20% от регистрациите на нови автомобили през 2024 г.
Рико Луман, старши секторен икономист за транспорт и логистика в холандската банка ING, каза, че лидерството на Норвегия в областта на електромобилите показва, че е възможно и други страни да последват примера.
„Норвегия е световен лидер и в това отношение е пример за други страни. Все пак трябва да имаме предвид, че Норвегия е една от най-проспериращите страни в Европа, която лесно може да си позволи добри бюджети“, каза Луман пред CNBC по имейл.
Друг момент е, че енергията е сравнително евтина в Норвегия (като голям износител на петрол и газ), което прави електромобилите по-привлекателни. Повечето други не могат да покрият това ниво – помислете какво се случи в Германия след внезапното спиране на субсидиите за електромобилите след бюджетните ограничения“, каза Луман.
Германия, най-голямата икономика в Европа, внезапно премахна субсидиите за електрически коли в края на 2023 г. в резултат на споразумение за преодоляване на бюджетна криза. Управляващото коалиционно правителство на страната, което се разпадна в края на миналата година, се споразумя за предоставяне на някои данъчни облекчения за електрически автомобили на фона на спадащи продажби.
Харалд Нилс Рьоствик, професор в Норвежкия университет в Ставангер, каза, че не очаква Норвегия да се откаже от своя преход към електромобилите.
Предимствата на електрическа кола спрямо шумна дизелова кола са толкова много. Тих е, по-икономичен е, изглеждат добре, това е вид символ на статус за мнозина, чисто е, не е необходимо да сменяте масления си филтър, не е нужно да отваряте капака на двигателя“, каза Рьоствик пред CNBC.
„Няма да се върнем към обемистия, шумен, мръсен дизелов автомобил. Искам да кажа, за мнозинството. Просто не е логично“, каза Рьоствик.