Настъпва „нова ера“ за смартфон пазара в Европа
Свеж полъх подухва от ЦИЕ, но не достатъчно, за да предотврати „най-големия спад за тримесечие“ досега

© ECONOMIC.BG / Pixabay
С 6.3% е спаднал общият обем на доставките на смартфони в Европа за периода от януари до март 2018 г. Това сочи докладът на анализаторската компания Canalys, откъдето определиха резултатите като „най-големия спад в едно тримесечие“.
И ако този процент изглежда висок, то понижението на някои вътрешни пазари е още по-фрапиращо. Във Великобритания доставките са се свили с 29.6%, във Франция – с 23.2%, в Германия – с 16.7%. Като цяло Западноевропейският регион регистрира спад от 13.9%, или общо 30.1 млн. доставени бройки.
Свеж полъх от Изтока
Картинката изглежда малко по-ясна в региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ), където трендът е обратен на общия за континента. Тук доставките на смартфони бележат ръст от 12.3%, достигайки общо 15.9 млн. пратки. Най-голям е скокът в Русия, където се наблюдава увеличение от 25.4% за първото тримесечие на годината.
Въпреки свежия полъх от ЦИЕ, анализаторът от Canalys Бен Стантън отбеляза, че местата с перспектива за растеж са малко и няма как да компенсират спадовете във вече развитите и пренаситени пазари.
Стантън определя цялостната ситуация като „нова ера за смартфоните в Европа“, пише GSM Arena. По думите му досега пазарът се е намирал в процес на растеж, но вече навлиза в тъй наречената циклична епоха. „Това е ново предизвикателство за съществуващите компании и очакваме няколко по-малки марки да напуснат пазара в следващите години“, коментира експертът.
Как се представят брандовете
На върха на класацията по брой доставки в Европа остава Samsung. Корейският гигант е пласирал на пазара над 15 млн. броя от своите смартфони и е завладял общо една трета от него. Зад тези цифри обаче се прокрадва и една лоша новина – компанията регистрира спад от 15.4% на годишна база.
Apple запазва второто място на Стария континент, където в периода от януари до март 2018 г. е доставила общо 10.2 млн. iPhone модели. Гигантът от Купертино е грабнал 22.2% пазарен дял, но продажбите му също бележат спад – от 5.1%, според отчета на Canalys.
Доставките на флагмана на марката – iPhone X, през първото тримесечие на годината са спаднали с 25% спрямо предходното (четвъртото на 2017 г.). Тук е любопитно да се отбележи, че всеки четвърти закупен телефон Apple е модел SE, 6 или 6S – всеки от които на по над две години. Причината е, че дори и в Европа потребителите са ориентирани към по-нискобюджетни устройства.
Може би това донякъде обяснява и успеха на китайските производители Huawei и Xiaomi. За разлика от мейджърите, те могат да се похвалят с увеличение на продажбите си на Стария континент.
Huawei е разширил пазарния си дял в Европа до 16.1%, като компанията е продала общо 7.4 млн. устройства за периода. Това представлява ръст от 38.6% спрямо първото тримесечие на 2017 г.
Най-големият победител обаче е Xiaomi, която влиза в топ 5 директно на четвърта позиция с 999% ръст. Китайският стартъп е увеличил пазарния си дял до 5.3%, успявайки да продаде общо 2.4 млн. смартфона. От Canalys отбелязват, че компанията е все още частна и това ѝ позволява да оперира със значителна нетна загуба, увеличавайки пазарната си капитализация преди предстоящото IPO.
Характерно за компанията е, че работи в тясно сътрудничество с дистрибуторите, за да пласира устройствата си из цяла Европа. Напоследък обаче започна все по-често да се появява и в магазините.
Canalys публикува и актуалните тенденции в техническите особености на продаваните тук смартфоните. Над 15% от всички доставени устройства например имат висок екран, а устройствата Dual-SIM са скочили s 8% на годишна база. Смартфоните с двойна камера също се увеличават – от 5 милиона до 13 милиона единици на годишна база.
Голямата оперативна памет вече не е присъща само за високия клас телефони, като все по-често се забелязва и в по-евтините варианти. Устройствата с 4GB са скочили с 82.7% спрямо първото тримесечие на миналата година, докато тези с по-малък капацитет бележат спад 19.6%.