Новата вълна в бизнеса
И сега успяват компаниите, които при всякакви обстоятелства намират начини за ефективно управление
Как по устойчив начин да бъде управляван бизнес в неустойчива икономическа среда, когато се разместват тектоничните пластове? Повече от две години се води „война“ с невидим противник. Затова да вземем мъдрост от древнокитайския пълководец и стратег Сун Дзъ: Не пропускайте да извлечете изгода от всички благоприятни обстоятелства извън рамките на обичайното; Най-тежките бедствия възникват от колебанието; Защитата е за времена на недостиг, атаката е за време на изобилие.
Експертът по брандинг стратегии Марк Макнийли творчески е преработил някои от съветите на Сун Дзъ под формата на уроци за бизнеса. И ето някои от тези принципи, приложими и сега: Спечели всичко, без да влизаш в битка; Избягвай силните страни, атакувай слабите; Използвай силата на предварителната информация; Действай бързо, за да изпревариш конкуренцията; В размирни времена разчитай на ефективно управление.
Желязото ръждясва, ако не се употребява, гласи народна мъдрост. Ако бизнесът не действа, а изчаква да дойдат добрите времена, за него те никога няма да настъпят.
Предлагаме мнения от трима предприемачи накъде върви успешният бизнес:
Павел Хрисков:
Ефективните и гъвкавите имат преднина
Ако не сте лидери в промяната, по-добре да дишате във врата на конкурентите си, отколкото вълната да ви залее
Павел Хрисков е бизнес консултант и анализатор, основател на „Хрисков Груп“
Всяка вълна първо е малка, после става голяма. Това, което сега се случва, се зараждаше преди повече от две години, то се ускори от пандемията и придоби размерите на голяма вълна. Все повече бизнеси започнаха да внедряват смарт решения с вграден изкуствен интелект. По този начин се избягва силната роля на човешкия фактор. Пандемията показа, че възникват много изненадващи ситуации, поради които бизнесът не може изцяло да разчита на своите ключови кадри. Това застрашава определени процеси. Но е нож с две остриета, който прави естествен подбор. Доста фирми влязоха в режим, при който старомодната организация на работа и нежеланието им да отговорят на предизвикателствата на новото време ги поставя в ситуация да губят пазарен дял и да отстъпват своите позиции на нови играчи.
Навлизат
блокчейн технологии
и друг тип комуникации, свързани с изкуствен интелект и виртуална реалност. Това позволява да „живееш“ в офиса, докато работиш вкъщи.
Видя се, че да се работи от дистанция не е толкова сложно, стига хората да не са пряко ангажирани с производството. Но дори и тези предприятия, ако поемат към дигитална трансформация и инвестират в машини от ново поколение, няма да имат нужда от постоянното присъствие на оператори. Расте броят на засегнатите от бърнаут и това е неблагоприятна тенденция. Подобно „изпържване“ на служителите показва, че бизнесът внимателно трябва да покачва оборотите, тъй като е на ръба да усети върху себе си бумеранговия ефект на хора, покосени от Синдрома на прегарянето.
Компаниите започнаха да се възползват от
предимствата да са онлайн
тъй като се разбра, че така може да се свърши много повече работа. Това доведе и до пренастройката на самите клиенти, които преди това държаха на живия контакт, настояваха да видят и да пипнат на място продукта. Онлайн опциите направиха контактите по-ефективни, пести се от време за придвижване, но пък в един момент тази ефективност може да смаже всеки, защото така се получава пренатоварване.
Наложи се компаниите да вникнат по-добре в своите процеси. В усилието да ги дигитализират, те видяха колко много излишни неща са свикнали да правят и така оптимизираха своята работа. Дори за дребни неща партньорите допреди две години считаха за нужно да се видят очи в очи, сега се научиха да оптимизират и контактите си. Съкратиха ненужното в работните процеси, което се отрази на ефикасността. Има обаче много
бизнеси, които нямат желание да се променят
Те смятат, че тази нова вълна ще отмине и ще настане връщане към старите порядки. Те плащат за своите нереалистични очаквания с отлив на пазари. А онези, които са силни в предлагането на дигитални услуги, бързо печелят клиенти заради удобството и пестенето на време. Според проучванията към 70% от потребителите вече предпочитат да пазаруват онлайн, което пренарежда пазара.
Да, налага се да се направи инвестиция в прилагането на дигитални решения. Те обаче осигуряват по-висока ефективност и възможности за по-добро пазарно присъствие. Но в този тренд има и един
подводен камък – киберсигурността
стана изключително важен елемент в IT стратегията на много компании. Основен проблем при повечето фирми е, че нямат дългосрочен фокус. Големите компании гледат със 7-10 години напред в развитието си, имат и специални екипи, които да мислят за това и непрекъснато да обновяват стратегията. Това обаче са едва 1-2% от организациите в България. Голямата част от бизнеса у нас са малки и микро фирми, които нямат бюджети за IT стратегии и дигитализация. Затова те не могат да реагират правилно на такива големи промени, каквито пандемията предизвика. При работата от вкъщи се събират много лични данни и ако движението на данните не е обезопасено, може да се стигне до фалит само заради един пробив в сигурността. Бурното IT развитие дава много решения, но изправя пред бъдещи затруднения компаниите, които не преценят добре каква технология да имплементират.
И още няколко тенденции:
-В инфлацията се налага да се актуализират и заплатите на работниците и служителите, което води до оскъпяване на продуктите.
-Много от компаниите са парализирани от страх да качат всичките си данни в облака, да не би в един момент да ги загубят.
-Доста компании вече имат политика, с която да мотивират служителите си да работят 100% от дистанция. Някои дори осигуряват средства служителите им да си обзаведат свой малък офис вкъщи. Това пък вече рефлектира върху пазара на офис площи, който влезе в застой.
Препоръчвам на бизнеса:
Вижте какво правят вашите конкуренти
Най-гъвкавите от тях са били преди вълната. Тепърва да хванете вълната, вече е късно. Но по-добре да дишате във врата на конкурентите си, отколкото вълната да ви залее. Вълната набира сила и онези, които неподготвени ѝ се изпречат, ще бъдат пометени.
Автоматизацията на процесите върви, навлизат нови и нови технологии, но хората остават най-ценният актив на бизнеса. Да не забравяме, че промяната се прави все пак в името на хората. Изкуственият интелект е полезен, но винаги стои заплахата етиката да бъде прекрачено и това да навреди на хората. Нека да сме внимателни с технологиите. Те ни помагат, но ни правят и зависими от тях.
Юлиян Калдерон:
Това време е тест кои са най-бързите
Компании, които имаха ресурса да изчакат, влязоха в златна клетка на сигурността и отстъпиха преднината на други
Юлиян Калдерон е технологичен ентусиаст, основател и управител на „БГСервиз“ ООД
В последните две години се засили създаването на микрофирми от хора, които са като фрийлансъри, но вече с компании. Това е породено от факта, че все по-трудно се намират добри специалисти. И мнозина вече установят, че може да имат добри доходи и гъвкавост по отношение на работа и свободно време. Те притежават умения, за които компаниите трудно намират такъв тип талант, който да им свърши работа. В различни сегменти има професионалисти, които по този начин предоставят услуги на различни бизнеси. Фирмите приемат такъв модел на работя, защото свикнаха техни партньори и подизпълнители, а и техните служители
да работят дистанционно
Мениджърите на повечето компании стигнаха до извода, че хората може да вършат или да не вършат работа, както когато работят в офиса, така и в дистанционен формат. Резултатите са показателни кой колко и как работи. Притесненията от дистанционната работа в тези две години бяха преодолени. Доверието има и друга страна: фирмите са фирми, но взаимоотношенията са между хора, и когато някой купува продукт или услуга, той „купува“ човека, който я предоставя. Доверието между фирмите всъщност е доверието, изградено между представителите на тези фирми. Когато хората си контактуват на живо, по-лесно се изгражда впечатление и отношения. Онлайн нещата са малко по-сложни, но и в тази комуникация повечето предразсъдъци са загърбени.
Вълната, която предизвика пандемията, е подобна на ситуацията от 2008-2009 г., когато се появи първата по-сериозна криза от дълго време. Тогава видях, че имаше фирми, които нямаха визия и стратегия, но работеха заради добрата „хранителна среда“. Те започнаха да се свиват и много от тях напълно изчезнаха. А компании, които бързо се преориентираха, не само оцеляха, но и се развиха. Същото се поучава и в сегашната ситуация на поредица от неблагоприятни обстоятелства за бизнеса. Това се оказа идеално време за фирмите с
добре подготвен и мислещ мениджмънт
Те не просто успяха да променят своя фокус, но и начина, по който вършат работата си. Други не съумяха да се адаптират. Така през определен период от време става процес на селектиране на най-устойчивите. В последните две години промяната на бизнес фокуса става с дигитализация или с пренасочване към дейности изцяло в дигитална среда – например ресторанти, които правят онлайн курсове по готварство, а фитнес треньори, които преминаха към онлайн тренировки на абонаментен принцип.
Темпът на промяна и на развитие не е свързан с изчакване да се види какво ще се случи. Това е най-губещата стратегия. Фирмите не се делят на големи и малки, а на бързи и бавни. Бързите не губят време, ориентират се какво става и започват да
играят по новите правила
На бавните им отнема много време, докато завият кораба в посоката, по която другите вече са поели и са напред. Това на бавните им коства преимуществото. Компании, които имат ресурса да изчакат, всъщност се поставят в златна клетка на сигурността и това не им дава възможност за навременна реакция. Това обикновено се плаща с позиции на пазара и загуба на клиенти, а дори и със самото оставане в бизнеса – в зависимост колко време са си позволили да изчакат. Емблематичен е примерът на „Кодак“. Техен инженер още през 1976 г. измисля първата дигитална камера, но компанията си казва, че това ще изяде нейния печеливш бизнес, свързан с продажбата на ленти за фотоапарати. Разработката е била замразена и през 2012 „Кодак“ стигна до банкрут, поради това, че е решила да изчака, смятайки, че държи ключа към цифровата революция.
Всяка компания има нужда от визия за развитието си, но вече трябва да има готовност визията рязко да бъде променяна. Мениджърите трябва да са гъвкави и да могат да предадат тази гъвкавост и на екипите си. Нужна е отвореност към хората в компанията, за да са по-добре информирани какво се случва и накъде се върви. Така служителите ще са готови за
внезапни смени на курса
Една от водещите причини за смяна на работа е шефът, следващата е неяснотата. Когато хората не са наясно със случващото се в компанията и с визиите за развитието, те не са готови да действат при непредвидени обстоятелства, независимо колко гъста е мъглата.
На дневен ред излезе и киберсигурността. Всеки човек в своя домашен офис става част от сигурността на компанията. Слабостите в защитата на един може да се прехвърлят върху общата киберсигурност на фирмата и фирмената информация. Този нов начин на работа изисква друг подход в защитата на информацията. Има стъпки, през които се минава, и инструменти, които се ползват, за да може хората да работят не само отдалечено, но и ефективно и сигурно. Информацията е сред най-ценните активи, които всяка компания притежава.
Атанас Йорданов:
Препоръките са основен двигател в развитието
Виртуалните формати се използват все по-често, дори големи сделки по сливания и придобивания може да се сключват дистанционно
Атанас Йорданов е изпълнителен директор на Карол Инвестмънт, част от Oaklins International
Дистанционният модел на работа осигурява гъвкавост на служителите. Те одобряват работодателят да им предоставя тази възможност. При този модел обаче лесно се размива границата на между офис и дом и при някои служители може да се получи по-голяма натовареност. Друго предизвикателство е, че не всеки има вкъщи офис пространство, в което спокойно да работи. Такива хора предпочитат да използват офиса на компанията, за да са пълноценни в своята работа. Контактът с колегите на живо дава на служителите по-пълна обща картина за случващото се, това помага и за по-лесното приобщаване на хората, които са по-отскоро в компанията. Когато нямаме физическа видимост помежду си, е много по-трудно да се управлява екип. Дигиталните канали не са в състояние да осигурят онази пълнота, която живият контакт дава в управлението на хора. Затова се опитваме да въведем хибриден модел на офис, който да е по-ефективен.
Оттук нататък за компаниите, които са в областта на услугите без личен контакт,
няма връщане назад
При тях ще се наложи гъвкав модел за офис пространство, при който се дава възможност на членовете на екипа да работят както дистанционно, така и физически в офиса. Голямата отговорност за работния процес пада и на мениджърите, които трябва да определят целите и времевата рамка, в която служителите да предадат своята работа, но и дистанционно да мотивират екипите си. В бъдеще в много от тези фирми не за всички ще има предвидено работно място в офиса.
В сферата на производството и услугите, ориентирани към крайни клиенти, настъпват други промени. При тях все повече компании опитват
да стигнат до клиентите си
чрез дигитален маркетинг и това пандемията го ускори.
Фирми в сферата на производството и услугите, които не са ударени от пандемията, в момента са много добре позиционирани за потенциални сделки по сливане и придобиване. Това включва както сделки по привличане на инвеститори чрез продаване на дялове от бизнеса, така и сделки за придобиване на компании с цел разрастване на пазарите и клиентската база.
На пазара на сливания и придобивания се разчита на отношенията с хора. С много от собствениците на такива бизнеси може да се направи контакт и да се вземе мандат за работа, а дори и сделката да се приключи, без да има физическа среща. И все пак препоръките в редица бизнеси остават водещ канал за набиране на потенциални клиенти. Препоръката носи доверие, спомага за бързото опознаване на двете страни и чрез нея още по-лесно може дистанционно да се установява контакт, без дори хората да са се виждали на живо.
По време на пандемията
бизнес срещите на живо се свиха
до минимум, намалиха се събитията и присъствените семинари. Виртуалните формати излязоха на преден план и трябва да свикнем, че и занапред те ще присъстват осезаемо в бизнес представянията.
Пандемията ускори навлизането на нови технологии на пазара на сливания и придобивания. Когато се продава производствен бизнес, вече се правят триизмерни модели за виртуална реалност, за да може кандидат-инвеститорите дистанционно да се запознаят с бизнеса. Засили се търсенето на информация по интернет във всички сфери на живота. Важно е потребителите добре да проверяват източниците, за да взимат наистина информирано решение. На пазара на сливания и придобивания, ако не се консултираш с надежден консултант, може да не се постигнат най-добрите резултати в една сделка, а по-лошият сценарий е да се стигне до неочаквани проблеми в процеса на сделката и тя да пропадне.
След внезапното замиране на пазара на сливане и придобиване през пролетта на 2020, постепенно се отвори
апетит за растеж
и през 2021 пазарът отново се оживи. Забелязва се добро раздвижване при бизнесите, които не бяха засегнати от пандемията или бяха подкрепени от нея, като IT индустрията, здравеопазването, храните, куриерските услуги, логистика. Компаниите, които бяха най-засегнати – например туризма, ресторантьорството - не търсят начин да се продадат на всяка цена, а ако имат възможност, се стремят да се преструктурират, за да преминат през временните трудности. Те очакват да настъпи възстановяване, бизнес средата да се нормализира и когато са в по-добра позиция, тогава да се огледат за потенциален инвеститор, ако това е тяхното стратегическо решение.
Сред динамичните сфери в България се отличава IT секторът и особено компаниите, които имат свои собствени продукти и са в начален стадий на развитие. Те активно търсят капитал, с който да ускорят развитието си и впоследствие да привлекат стратегически инвеститор, чрез който бизнесът да мине на следващия етап на развитие. Тези IТ фирми се позиционират така, че да могат да вземат
най-доброто от двата свята
– да ползват квалифицираната работна ръка у нас на конкурентни ценови нива и да реализират услугите и продуктите си на международния пазар.
Бизнесът на сливания и придобивания в момента е много динамичен. Пандемията и дистанционният модел на работа и общуване с пазарните участници удължават времевия цикъл от намирането на клиенти до сключването на сделки. Но очакванията ни са, че всичко ще се нормализира.
През 2019 г. екипът на Карол Инвестмънт стана част от Oaklins International – организация, която е глобален лидер в сливания и придобивания. Заедно имаме достъп до много широк кръг от стратегически, финансови и институционални инвеститори от целия свят.
Текстът е част от бр. 107 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на търговско споразумение между двете медии.