Обединението на шофьорите е в стачна готовност заради „Бонус Малус“
Обвързването на системата със Закона за пътищата е абсурдно, заяви председателят на Българското обединение на шофьорите

Готови сме да излезем на протест заради обявената за обществено обсъждане система „Бонус Малус“. Това обяви председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков в предаването „Лице в лице“ по bTV. Като аргумент Радков посочва абсурдното обвързване на системата със Закона за движение по пътищата.
„Ако един водач е сниман три пъти през годината, че кара с превишена скорост, той автоматично попада в графата „малус“. Това обвързване със Закона за движение по пътищата е абсурдно. И докато го има ние сме готови да реагираме, като излезем на протест“, категоричен е Радков.
„Плащате си застраховка за щетите, които евентуално бихте причинили, на трети лица, за да може застрахователя да поеме тези щети. Нормално е, ако вие причинявате повече щети, да сте в малус категорията, нормално е да сме в бонус категорията, нямаме нарушения“, коментира той.
По думите му акцентът обаче е именно върху превишаване на скоростта, а не на причиняване на ПТП, например, обясни Радков. Според него малко нещата са се променили, като това колата да не носи греховете на собствениците си.
Но има и друг казус, ако например ни вземе линейка, а колата остане някъде, тя може да бъде преместена само от вписан като водач на автомобила, каза още Радков. „Ще се превърнем в първата държава в Европа, където ако не е вписан някой в полицата, то няма да има право да я управлява“, каза Христо Радков. И определи системата „Бонус Малус“ като пълна с недомислици.
Припомняме, че преди няколко дни Комисията за финансов надзор (КФН) представи за обществено обсъждане законопроекта за въвеждането на системата „Бонус-малус“. Проектът е дело на общо три институции – КФН, Министерството на вътрешните работи (МВР) и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).
Проектът гласи, че при определянето на базовата застрахователна премия всяка застрахователна компания ще може да понижава и увеличава тарифата в зависимост от два фактора.
На първо място ще се взима предвид дали за дадения автомобил има влезли в сила наказателни постановления или фишове/електронни фишове за извършени административни нарушения на Закона за движението по пътищата. На второ място ще се взима предвид дали водачът има влезли в сила присъди за извършени престъпления по Глава десета и Глава единадесета раздел втори от Наказателния кодекс.