Observatoire: Българите са готови да харчат над средното в ЕС
Този факт е особено интересен на фона на високия песимизъм в страната

Управителят на BNP Paribas Personal Finance в България Жозе Салойо
Българите са сред топ 3 на нациите в ЕС, които възнамеряват да харчат най-много през 2019 г. Въпреки че са най-песимистично настроения народ в ЕС по отношение на състоянието на държавата и са сред най-ниско оценяващите личното си положение, 62% от българите заявяват, че биха харчили повече през следващите 12 месеца, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 41%. На първо място по намерения за покупки са хората в Словакия със 73% положителни отговори, следвани от румънците с 63%.
Това е едно от най-интересните заключения в изданието за 2019 година на Observatoire – голямото годишно проучване на една от водещите финансови групи в сектора на потребителското кредитиране в Европа – BNP Paribas Personal Finance.
В същото време хората във Франция са най-песимистично настроени по отношение на покупателната си способност, като 59% от тях заявяват, че тя се е понижила през последните 12 месеца. Това е много по-високо от средното ниво за ЕС от 33%. У нас 30% от хората заявяват, че покупателната им способност се е повишила през последните 12 месеца. На първо място по този критерий са норвежците с 46%.
Много интересно наблюдение в Observatoire 2019 е голямата разлика между източноевропейските страни, включително и България, и държавите от Западна Европа в разбирането за „локални“ продукти. За 72% от българите „локален“ продукт означава „национален“, а покупката на такива стоки е акт на патриотизъм и подкрепа за икономиката на страната. Този цифра е много по-висока от средната за ЕС от 41%. Хората в Западна и Централна Европа възприемат „локалните“ продукти като „регионални“ и за тях потреблението им означава защита на околната среда.
Българите са с най-ниска оценка в ЕС за ситуацията в страната
Българите са най-песимистично настроените в ЕС по отношение на ситуацията в страната. Те я оценяват с 3.7 от 10 възможни точки. Това е най-ниското ниво сред 17-е проучвани държави и е много под средното за ЕС от 5.4 точки. Близо до България са Унгария и Франция със съответно 4.3 и 4.6 точки. Най-високата оценка е отчетена в Скандинавия – в Норвегия показателят е 7.4, а в Дания – 7.2 точки.
Имаме ниска оценка по отношение на личното си положение
Проучването Observatoire 2019 показва, че българите имат много ниска оценка за личното си положение – 4.8 точки, което е под средното ниво за ЕС от 6.1 точки. Зад България е единствено Унгария с 4.7 точки. Близо до нас са Франция с 5.7 точки и Словакия – с 5.4. Най-висока оценка за личното положение е отчетена в Дания – 7.1 точки.
Според данните от проучването на BNP Paribas Personal Finance, покупателната способност на 30% от българите се е повишила през 2018 година, което е с 2% повече в сравнение с предишното издание. Тази цифра е над средното ниво за ЕС от 23%. По отношение на повишаването на покупателната способност България е в топ 5 на ЕС и зад страната ни са развити икономики като Франция, където само 10% от хората са дали положителен отговор, и Италия – със 17% положителни отговори. През 2019 г. най-високо този показател е оценен в Норвегия – 46%.
Други 30% от българите заявяват, че покупателната им способност не се е променила, което е под средното за ЕС от 44%. Най-песимистично настроени са хората във Франция, където 59% казват, че покупателната им способност се е понижила, което е много над средното за ЕС от 33%.
Ще харчим за пътуване, електроуреди и ремонти
Независимо от общия песимизъм, 67% от българите декларират, че през 2019 година ще харчат повече за свободното си време и пътувания. Това е над средното за ЕС от 60%. Хората в Норвегия най-често ще харчат за забавления като 73% са дали такъв отговор. Най-малко пари за свободното си време ще дадат французите – 48% и унгарците – 46%.
През 2019 година българите планират и да подновят домашните си електроуреди – 60% от участниците в проучването заявяват, че искат да си купят готварска печка, хладилник или пералня. В това отношение България е на първа позиция в ЕС, където 43% от хората са изразили желание за покупка на електроуреди.
Ние сме №1 и по отношение на проектите за ремонт на дома като 52% от българите са декларирали, че планират да обновят жилищата си. Това е с 19% по-високо от средното за ЕС от 33%.
Българите биха платили повече за местни продукти
Според данните от Observatoire, 68% от българите биха платили повече за местни продукти, което е над средното за ЕС от 61%. В това отношение ние сме в топ 3 като пред нас са Италия със 75% и Швеция със 71%. В същото време, само 43% от хората в Чехия биха платили повече за локални продукти, а във Франция цифрата е 56%.
Българите са готови да платят 5-10% повече за локални продукти. Това са заявили 68% от участниците в проучването у нас. В това отношение отново сме над средното ниво за ЕС от 58%. Повечето Испанци, или 51%, биха платили по-малко за местни продукти, а само 7% от европейците биха платили повече от 10%.
43% от българите имат доверие в местните продукти, но искат сертификати
Сънародниците ни най-често купуват местни храни – 94% положителни отговори, мебели – 75% и козметика – 74%. Причината за този избор според 43% от участниците е доброто качество. Тази цифра е по-висока от средната за ЕС от 35%. Например, това мнение се споделя от 33% от французите.
Само 19% от българите заявяват, че качеството на родните продукти не е достатъчно високо. Това е по-високо от средното ниво за ЕС от 14%. По този критерий сме на 3-о място и преди нас са Румъния с 24% и Дания с 21%.
Новото издание на проучването Observatoire показва също така, че според 85% от българите трябва да има повече сертификати и означения за качество. В това отношение ние сме №1 заедно с Португалия. Средно 71% от европейците мислят, че е необходимо да има повече сертификати. На последно място са французите – едва 57% от тях биха искали повече гаранции за качество в бъдеще.
„Изданието за 2019 г. на нашето голямо проучване Observatoire ясно показва, че българите са готови да харчат повече за забавления и за подобрение на стандарта си на живот чрез покупка на модерни уреди и подобрение на домовете си. Това е положителна новина за икономиката, тъй като вътрешното потребление, заедно с експорта, е основен двигател на ръста на БВП. Ние сме готови да подкрепим плановете на хората и да сме техен дългосрочен партньор с нашите удобни и иновативни финансови продукти и услуги. Така BNP Paribas Personal Finance допринася за цялостното положително развитие на страната“, коментира управителят на BNP Paribas Personal Finance в България Жозе Салойо.