Окончателно: Софиянци пак ще имат месечни карти за една линия
Отпада глобата за валидация на превозните документи, за да не си „подаваме картите“ в автобусите

© ECONOMIC.BG / БТА
Софиянци отново ще могат да пътуват в градския транспорт с месечни карти за една линия, а глобата за валидация отпада. Промените бяха гласувани днес на сесия на Столичния общински съвет. По време на обсъжданията големи спорове за връщането на картите нямаше, но се породиха такива относно отпадането на глобата за валидация.
Месечните карти за една линия бяха премахнати от 1 януари 2023 г., след като общинарите гласуваха новата тарифна политика в градския транспорт. От началото на годината бе въведена и глобата за невалидиран превозен документ от 3 лв. След силно обществено недоволство обаче всички политически сили решиха да направят промени и да върнат документите.
Месечните карти
Целта е новите стари документи да започнат да действат от 15 март, но това не е сигурно. Председателят на СОС обясни, че веднага ще подпише промените в наредбата, но след това трябва да се изпрати до областния управител, а той има право на 7-дневен срок, в който да оспори промените.
Картите се връщат със старите им цени за всички правоимащи групи.
- Месечна карта за една линия наземен транспорт – персонализирана с цена 23 лв., а неперсонализирана – 28 лв.
- Месечна карта за метро – персонализирана с цена 35 лв., а неперсонализирана – 42 лв.
- За ученици картата за една линия наземен транспорт, както и за метро – 9 лв.
Председателят на СОС Георги Георгиев (ГЕБР) поздрави партиите, че са се обединили по темата. Бойко Димитров (ДБ) обаче предупреди, че разходите за градския транспорт се увеличават, а цените на картите не са променяни от 2008 г. По думите му това не може да продължава до безкрайност. Промените ще създадат разходи на транспорта в размер на 8 млн. лв., сочат разчетите на общинарите.
Документите се върнаха с 51 гласа „за“, като против и въздържали се нямаше.
Валидацията
Зафир Зарков (ГЕРБ) предложи глобата за невалидиран документ да бъде отложена до 1 януари 2024 г., като през това време да се проведе по-ясна комуникационна компания и да се види какво мжое да се направи с мястото на валидаторите, така че да не затрудняват качването на пътниците. Предложението му обаче в крайна сметка бе отхвърлено.
Всички общински съветници акцентираха, че само чрез валидацията може да се събират важни данни, така че в бъдеще транспортът да може да се синхронизира по-добре.
Преди си подавахме билети, за да се продупчат, а сега ще си подаваме картите, за да се валидират“, коментира Милка Христова (БСП).
Карлос Контрера (ВМРО) посочи, че промяната се гледа сега заради напрежението по темата. По думите му хората не разбират смисъла на валидацията, тъй като не е обяснен добре, а и валидаторите възпрепятстват нормалния процес на валидация при качване.
Една минимална сума за санкция за невалидиране е напълно в реда на нещата. Проблемите в транспорта ще се задълбочават. Подкрепям отлагането, а не премахването на санкцията“, коментира Иво Божков (ДБ).
Независимият Борис Бонев коментира, че глобата за невалидиран документ е честа практика в много градове в Европа. Акцентира, че има нужда да се помисли за пвоече валидатори.
Отговорност на града е да предоставя услугата градски транспорт, но ако гражданите искат да се подобрява на база данни, също трябва да помогнат и това става само чрез валидацията“, заяви Бонев.
В крайна сметка, след като предложението за отсрочка на Зарков не бе прието, то отпадането на глобата бе подкрепено с 32 гласа „за“, 1 – „против“ и 7 – въздържали се.