Омагьосан кръг: Как няколко метала пречат на електромобилите да поевтинеят
Цената на лития расте след 3-годишен застой

Снимка: Pixabay
Растящият интерес към електрическите превозни средства води до поскъпването на суровините за тях, a движенията нагоре при няколко конкретни материали може да се окажат съществена пречка за разрешаването на едно от големите предизвикателства в индустрията. То е свързано с батериите, които са един от най-важните компоненти за електромобилите и от чието поевтиняване зависи това на самите коли. Сега обаче цените на необходимите за направата им метали скачат, което поставя „зеления“ бизнес на изпитание.
Литият, който е основен компонент в системите на електромобилите, поскъпва след 3-годишен застой, а кобалтът бележи 57% ръст за последното тримесечие. Никелът скочи до над 6-годиешен връх през 2020 г. и началото на 2021 г., макар че загуби позиции през март на фона на плановете за увеличение на бизнеса с батерии в Китай. Страната е най-големият производител на този тип компоненти, но местните играчи се сблъскват с предизвикателствата около динамиката при суровините.
Батериите са от ключово значение за електрическите коли и определят около 30% от цената им. Затова производителите търсят начини как да направят акумулаторите по-евтини, което от своя страна ще даде още по-голям тласък на вече нарастващия интерес към новите превози.
Ако важните за производството метали – като литий, кобалт и никел, продължат да поскъпват, това ще усложни постигането на тази цел", казва пред Bloomberg Камерън Пъркс, главен аналазитор в Becnmark Mineral Intelligence.
Средна цена на литиево-йонните батерии
Средната стойност за литиево-йонна батерия е спаднала до 137 долара за kWh през 2020 г., показва проучване на BloombergNEF през 2020 г. Преди десетилетие те са стрували повече от 1000 долара. Очаква се електромобилите да се изравнят по цена с колите с двигатели с вътрешно горе, когато стойността на акумулаторите падне под 100 долара за kWh.
Gotion High-Tech Co. Ltd., който e петият по големина производител на батерии в Китай, се старае да подсигури наличието на литий. Целта е стабилизиране на разходите за материали и подобрение в производствения процес и технологията на работа. По този начин компанията ще стабилизира по-големите разходи за материали. Някой играчи в Китай вече се върнаха към работа с LFP батерии, които са по-лесни за изработка и струват по-малко.
Недостатъчните инвестиции в нови мини и рафинерии допринасят за недостига на литий. Въпреки това дори малко развитие може веднага да даде тласък на предлагането. Така затягането на пазара може да доведе до по-голям подем.