37% от българите предпочитат да плащат с карта
Почти 20% биха се отказали да пазаруват от магазин, който не предлага такава услуга

Електронните разплащания са предпочитан вариант за 37% от българите при извършване на покупки, чиято стойност надхвърля 30 лв., в сравнение с 13%, които ги използват за покупки под тази стойност. Това показва проучване на Visa Европа за България за нагласите на българите към начините на плащане.
От анкетираните 45% отговарят, че биха избрали да плащат с карта, ако има наличен POS терминал в магазина и 48% са доволни, че не трябва да се съобразяват с това дали има банкомат в близост. Почти 20% биха се отказали да пазаруват от магазин, в който не могат да платят с карта.
Около две трети от потребителите (69%) използват дебитни
карти при пазаруване най-вече заради удобството, което осигуряват. Навикът
отново играе голяма роля - над 27% от потребителите са свикнали да плащат с
дебитна карта за по-малки покупки. Скоростта (21%), наличието на средства при отсъствието на пари в брой (15%) и безопасността (15%) също
се разпознават като предимства на
електронните разплащания.
При избор на търговски обект, половината от българските потребители предпочитат да купуват хранителни продукти и стоки за дома от супермаркети. Пазаруването
в малкия квартален магазин привлича около 13% от българите, 22% пазаруват във квартален
магазин, които е част от верига, а само 1% казват, че предпочитат специализирани магазини за органични храни и стоки.
В София почти 60% от
потребителите пазаруват своите ежедневни покупки в хипермаркети, докато средно 44% правят това в цялата страна. Тези магазини са по-предпочитани за мъжете – 54% от представителите на силния пол пазаруват в хипермаркет, в сравнение с българските жени – 47%.
Над една трета (37%) от българските
потребители правят малки покупки всеки ден, докато покупки над 30 лв. се правят средно веднъж седмично (34%) или
дори само веднъж или два пъти месечно (36%), показват резултатите от проучването. Българите осъществяват малки покупки на
различни места – квартален супермаркет от верига (28%), хипермаркети (26%),
както и квартални магазини (26%), но когато става въпрос за покупки на стойност
30 лева и повече, над две трети (73%) от потребителите казват, че предпочитат
да пазаруват в големите търговски вериги.
“Навлизаме в традиционно
силния търговски период в България. С тази цел, много търговци обмислят обновяване
на технологията за електронни разплащания и ускоряване на традиционните картови
разплащания, с цел да спестят време както за потребителите, така и за
служителите, и да намалят опашките в търговските обекти. Българските
потребители оценяват високо удобството и гъвкавостта, които електронните разплащания
носят в ежедневието. Отбелязваме непрестанно увеличение на годишна база в
използването на карти”, сподели Красимира Райчева, Мениджър на Visa Европа за България.
Една от иновациите на Visa Европа, която увеличава удобството и гъвкавостта на
потребителите е технологията за безконтактни разплащания. Това е най-лесният
начин да се плати за ежедневни покупки на ниска стойност за по-малко от
секунда, като потребителят просто допре Visa картата пред специален четец за безконтактни карти.
Новата революционна услуга стартира в България през 2012 г. и вече се прилага
от някои големи вериги супермаркети.