Пакетът „Мобилност“ мина на първо ниво в Съвета на ЕС
Това е още една междинна стъпка към утвърждаването на пакета

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Пакетът „Мобилност“ беше одобрен от Комитета на постоянните представители (КОРПЕР) на Съвета на ЕС днес, съобщиха от там. Това означава, че новите задължения за превозвачите, срещу които протестира България и още няколко държави от Източна Европа, преминаха още една стъпка напред към окончателното им приемане.
След разглеждането на дадено предложение на ниво работна група към Съвета и постигане на принципно съгласие по всички или по преобладаващата част от въпросите, предложението се внася за разглеждане в Комитета на постоянните представители, който е помощен комитет към Съвета на ЕС. Приемането на пакета от Комитета не означава, че той вече е приет официално. Следва гласуване от Съвета на Европейския съюз, а след това и от Европарламента.
"Правилата, които одобрихме днес, са ясни, справедливи и приложими. Те ще подобрят условията на труд и социалните условия за водачите в професия, която трябва да стане по-привлекателна. Същевременно създаваме по-хармонизирани и стабилни условия за стопанска дейност на транспортните дружества, много от които са МСП. По-плавните процедури и уеднаквеното прилагане ще улеснят работата на водачите, предприятията и националните органи." Това заяви Тимо Харака, министър на транспорта и комуникациите на Финландия и председател на Съвета.
Текстовете са приети без промяна от последната „сделка“, която постигнаха Съветът, Комисията и Парламентът, в средата на месец декември. Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира. Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
В последствие, след последното заседание на Европейската комисия, което се проведе в началото на тази седмица, стана ясно, че ЕК не е напълно сигурна относно мярката за връщането на камионите на всеки 8 седмици, защото това може да попречи на амбициите за намаляване на вредните емисии и спазването на климатичен неутралитет.
„Последното гласуване в Комисията по транспорт след всички процедури по верификация на текстовете и правно прецизиране, ще е на 21 април 2020 г. След това отиваме в пленарна зала на ЕП гласуване второ четене през май месец. Оттам-нататък всички срокове предстои да се разберат. После ни очаква 18-месечен срок за влизане в сила на тези разпоредби. За нас ще тече срокът за предявяване на иск, а за ЕК оценката за въздействие от мярката“. Това обясни транспортният ни министър Росен Желязков в изявление до медиите преди дни.