Преобръщане на смартфон пазара след две години на спадове
Глобалните доставки нарастват с 1% през третото тримесечие на 2019 г.

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 3 мин.
Глобалните доставки на смартфони нараснаха с 1% през третото тримесечие на 2019 г., отбелязвайки първото увеличение на пазара на годишна база от 2017 г. насам, сочи доклад на анализаторската фирма Canalys.
Според него в периода юли-септември 2019 г. са били доставени 352 млн. смартфона. За сравнение за същия период на предходната година бройката е била 349 млн. Макар и скромен, растежът бележи своеобразно обръщане на тенденцията към постепенен спад на доставките.
През четвъртото тримесечие на 2017 г. Gartner регистрира първото годишно понижение на доставките на смартфони, откакто започна да следи пазара през 2004 г. Отчетеният спад тогава бе в размер на 5.6% спрямо същия период на предходната 2016 г.
Кой къде се намира
Samsung остава начело като най-големия доставчик на смартфони в света, бележейки нарастване от 2 процентни пункта в сравнение с третото тримесечие на 2018 г. Общо корейският производител държи 22.4% от пазара.
Само с 3.4% по-малко е делът на китайския конкурент Huawei, който въпреки враждебните настроения на Запада и ударите на американските санкции успя да повиши присъствието си до 19% от глобалния пазар.

Трендът при Apple обаче е наобратно. Делът на компанията се е свил от 13.4% на 12.3%. Като цяло американският производител е доставил 7% по-малко смартфони през отчетения период. Причината е за негативните резултати е в по-слабите продажби на представените миналия септември iPhone XR, XS и XS Max.
Понижението можеше да е по-малко, ако Apple бе спазила традицията и вместо три, бе представила както винаги само два iPhone модела, смятат от Canalys. Не е тайна, че продажбите на смртфони на бранда намаляват, поради което гигантът от Купертино залага все повече на услугите, приходите от които пък растат.
Поуката на Smasung
Ръстът на Samsung може да се дължи на редица фактори, пише Venture Beat и обръща внимание, че една от причините е свързана с наличието на по-голямо разнообразие в асортимента. Компанията си взе поука както в ниския и средния клас, където започна да предлага по-функционални телефони, така и във високия (за първи път например на пазара излезе Samsung Note с два размера). Производителят пусна и няколко 5G устройства, акцентирайки, че новите мрежи ще играят ключова роля занапред.
„5G е следващото бойно поле за Samsung“, заяви директорът на научните изследвания на Canalys Рушаб Доши, отбелязвайки още. Че той е един от малкото производители на смартфони, които проектират свои собствени чипсети и модеми. Това прави корейския гигант независим от иновационния цикъл на доставчици на компоненти като Qualcomm.
„Ако Samsung се движи по-бързо от Qualcomm, той може да спечели състезанието при смартфоните от среден клас с 5G“, изтъкна още Доши.
„Черната овца“
Миналия декември Huawei вдигна шум с амбицията си да настигне Samsung до края на 2019 г., a след това и да го изпревари като най-голям доставчик на смартфони. Числата за изминалото тримесечие вдъхват известна надежда за това, но въпреки всичко някои анализатори се съмняват в осъществяването на плана.
Миналата седмица китайската компания обяви, че вече е продала повече от 200 млн. смартфона през 2019 г., постигайки тази бройка два месеца по-рано спрямо миналата година. Пълното въздействие на американските санкции срещу Huawei обаче още не са налице.
През май китайската компания бе вкара на в „черния“ списък на Вашингтон. Присъствието в него ограничава силно възможностите на американските фирми да продават своите продукти и услуги на въпросните компании. Така новите телефони на Huawei няма да могат да се предлагат с операционната система Android на Google – нещо, което вероятно ще възпре някои потребители да инвестират в устройствата на марката.
Не е ясно как и дали Huawei ще успее да заобиколи забраната. Притисната от случващото се, компанията побърза да представи собствена операционна система Harmony OS, по която, обясниха от корпорацията, се работело от години. Първоначално обявеният план бе тя да замени Android, но наскоро обаче от мениджмънта на Huawei коментираха, че идеята е по-скоро да се намери алтернатива на липсващата брънка към момента – Google Mobile Services.
Новите телефони на бранда Mate 30 например продължават да се захранват от Android, която е платформа с отворен код и има опция за свободно ползване. Липсват им обаче именно мобилните услуги. Предизвикателството пред Huawei сега е да съумее да предложи на международните си потребители достатъчно богато портфолио от приложения.
Подгонена от чужбина, Huawei обърна стратегията си навътре към местния пазар. Компанията мобилизира маркетинговия си инструментариум в Китай и успя да повиши продажбите си там, грабвайки рекордните 42% дял там.