Плажовете да са безплатни или на минимални цени
Нужна е категоризация, адекватно планиране и борба за туристите, смята министърът на туризма

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
„Задължително трябва да има категоризация на плажовете. Дали ще се стопанисват от общината, от хотелиери или концесионери, ще се реши впоследствие. Най-важното е туристите да са доволни от услугата. Тоест или плажовете да бъдат безплатни, или до такава степен да бъде минимизирана цената, че тя да не се усеща“. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова пред в. „24 часа“.
Според Ангелкова прехвърлянето на концесиите за плажовете от регионалното министерство към Министерството на туризма трябва да не бъде механично, а да има промяна и в методологията, и в контрола.
Тя допълва, че не е доволна от начина, по който в момента се стопанисват плажовете, а проверка на МРРБ е показала, че концесионерите надвишават търговските площи, които могат да отдават. В Слънчев бряг и Несебър концесионерите дори плащат глобите и си продължават по същия начин, обяснява министърът.
Запитана дали се обсъждат варианти да се върже плажът например със собственика на хотела, Ангелкова отговаря: „Ще бъда по-конкретна, след като обсъдим с бранша част от идеите. Преглеждаме добрите практики – в Гърция, Турция, Испания и Хърватия.“ Тя добавя, че не всеки ще е доволен от решението, но за нея е много важно туристите да са доволни.
Ангелкова определя сезона като труден. По думите й руските туристи, дошли тук на почивка, са с около 20% по-малко. Увеличават се тези, които ползват собствените си жилища. Очаква се до края на годината да бъде отчетен 30% спад на руските туристи, дошли на морска ваканция или около 130-150 хил. по-малко.
Въпреки това имало раздвижване на пазара за юли и август от Русия и Германия. Гръцките туристи намаляват заради събитията в страната им, но имало повече български туристи, които отменят своите почивки в Гърция и се насочват към България, съобщава министърът.
„Обиколих цялото Черноморие. Колегите споделиха, че очакват добри юли и август. Дано те компенсират юни и май, които бяха изключително слаби и дори някои хотели не можаха да отворят. Всичко това показва, че трябва да се планира предварително. Което и правим. Защото в туризма вече се договаря сезон 2016. И се правят постъпки за сезон 2017 г.“, обяснява тя.
Според нея досега в сектора е липсвало адекватно планиране и „борба за туриста“. „Затова още сега министерството приема националната програма за туристическа реклама за 2016 г. Искаме сега и веднага да започнем да рекламираме 2016 г., заложили сме стратегическо партньорство с големите туроператори. Такъв подход в рамките на 2 г. ще обърне планирането и тогава ще бъдем желана дестинация, а не дестинация, за която, ако някой се сети да попита, ще му я предложат“, смята тя.
Николина Ангелкова допълва, че фокусът е върху следните пазари: първи и основен – България, втори пазар – Турция, Гърция, Румъния, Сърбия и Македония, трети – Европа и в по-далечна перспектива – Китай, Индия, Япония, Близък изток.
Тя коментира, че се очаква официалното обсъждане на промените в Закона за туризма да бъде през септември. Проектът предвижда да се увеличи контролът от министерството, което сега реагира при оплаквания единствено съвместно с Комисията за защита на потребителите.
На въпрос какви средства се чакат по еврофондовете за туризма тя казва, че за периода 2014-2020 г. може да влязат около 1 млрд. лв., но те са по всички програми и финансови инструменти на ЕК. Ангелкова коментира, че по някои проекти, заварени от министерството, е имало забавяне повече от 300 дни и 8 млн. лв. под риск за усвояване. Към днешна дата под риск са 3 млн. лв.