По пътя от гайдата до собствен бранд козметика
Когато сценичните й участия рязко намаляват заради пандемията, младата изпълнителка отвори нова бизнес страница
Владислава Христозова

Снимка: Личен архив
Гайдата е инструмент за жени с характер, твърди Владислава Христозова. В пандемията тя доказа и по друг начин, че наистина е жена с характер, която не разчита само на женски чар.
Владислава Христозова е име, познато на почитателите на българския фолклор. Изпълнява народни песни и е приемана като сензация с умението си да свири на гайда – традиционно считана за мъжка територия. Сцената е нейното място за изява. Но пандемията разреди и на моменти направо спря нейните участия по концерти, сватби и други специални събития. Владислава обаче не изпадна в униние, а предложи на публиката нещо ново – собствена серия козметични продукти. Как стана това?
Как се ражда идеята?
Гайдата е най-впечатляващият момент в развитието на музикалния ѝ талант. Нейната дълга и добре поддържана коса също привлича вниманието по време на изпълненията ѝ на живо. „С какво я гледаш тази голяма коса?“ – питали я често. През есента на миналата година, когато сценичните участия замират, Владислава започва да усеща голяма празнота. Казва си, че е дошло време за нещо ново, но какво? В разговор приятел ѝ дава идеята да създаде свои продукти. Тя първоначално отхвърля подобна възможност, но той успява да я убеди, че ще се справи.
Идеята да разработи козметичен бранд започва много бързо да се оформя. Познати я насочват към фабрика в Пловдив и всичко на висока скорост тръгва да се осъществява – от разработката на самите продукти, до опаковките и рекламните визии. На 1 март 2021 излизат първите продукти с натурални съставки от линията за коса VH by Vladislava. Тя има аудитория, която добре я познава като изпълнител, което задвижва колелото на продажбите.
Създаването на продуктите
Професионалисти изготвят всичко, свързано с нейните козметични продукти. От формулата, през сертификацията на продуктите до самото съдържание, поставено в опаковките.
Втурнах се, без да си давам сметка за всички трудности, които ще ме чакат на всяка крачка“, казва Владислава Христозова.
Първата серия продукти е готова в точния момент и мнозина в началото на март избират точно това за подарък. Поръчват следващи партиди. И веднага започват да я питат дали не може да разработи нещо против косопад. Пристъпват към тестове на формули за косопад за жени, а после и за мъже. Идва ред и на продуктите за мазна коса, тази линия също е на пазара от близо месец. Еуфорията продължава.
Хората ме подтикват да предприемам стъпка след стъпка“, казва чаровната изпълнителка, станала предприемач в козметиката.
Продуктите са на растителна основа и са без парабени, сулфати и силикон. Съставки, които Владислава е ползвала през годините и са имали благотворен ефект върху косата ѝ, намират място в нейните серии от продукти – кератин, арганово масло, алое, коприва, салвия, дива роза…
„Всекидневието ми е много забързано и дори ми е трудно да осъзная какво направих с тези козметични продукти“, признава създателката на бранда VH by Vladislava.
Бърз растеж
На мнозина им прави впечатление, че пуска на пазара много продукти в твърде кратък период.
Не мислех дали е много или малко. Просто така се развиха нещата. Ако знаех, че е невъзможно, нямаше да го направя. Постигнах доста, тъй като нямах представа, че дори за големите фирми е трудно да вървят с такава скорост“, коментира тя.
Най-трудната част
Най-трудно се оказва не да направи продуктите, а да отговори на всички законови изисквания. Някой трябва постоянно да следи за промени и правила, които днес са различни от вчера. Така най-уязвими са най-малките фирми, които като Владислава са one man show, т.е. предприемачът прави всичко от А до Я. Те не разполагат с армия от хора, но законите с еднаква строгост важат и за микрофирми, и за големите в бизнеса.
Най-скъпото в този бизнес
Маркетингът и продажбите вървят също движени от Владислава Христозова. Хора, които я познават като музикант, си поръчват, а после препоръчват за близки и приятели. Най-скъпата част в това голямо предизвикателство според нея е рекламата. Затова и все още предпазливо обмисля как да рекламира.
Парите за всичко си текат и трябва много да внимавам в баланса между приходите и разходите. Иначе много лесно играта може да приключи“, смята предприемчивата дама.
Сцената
Музиката е другата писта, по която Владислава Христозова продължава да тича. Сезонът на сватбените участия вече е приключил заради есенната вълна на пандемията. Ако може и когато може, заедно със своя партньор на сцената се грижат за настроението на малки партита. Не смее да планира нови участия в това време на рестрикции заради COVID. За следващата година обаче календарът ѝ бързо се пълни. Това го приема с радост, тъй като мнозина държат тя да е част от някой най-специален момент в живота им. Собствени песни не е правила отдавна, но и това е нещо, с което обещава да се заеме.
Минусът става плюс
Бизнес равносметката ѝ показва, че пандемията се е отразила негативно на концертите и участията ѝ в различни събития. Но пък точно пандемията я подтикна да направи нещо ново и така минусът стана плюс.
В този особено труден момент си създадох бизнес без ограничения, който ми доставя удоволствие. Обратната връзка за продуктите ме кара да се чувствам полезна“, уверява основателката на „Владислава Козметикс“.
Искрено и лично
Бях на пет години, когато родителите ми ме заведоха на уроци по пеене и пиано в читалището в родния ми град Харманли, където и брат ми Тихомир започна да взима уроци по гайда. Много се запалих покрай него, но неговият учител ми каза, че това не е женска работа. По-късно на един събор видях аудиокасета на първата българска гайдарка Мария Стоянова и вече нямаше какво да ме спре да опитам и аз. На единадесет години тръгнах на уроци при нея. Оказа се, че двете сме родени на 27 юни, дели ни Христовата възраст от 33 години, което тя прие като знак, че аз ще съм нейната продължителка. Месеци наред с баща ми ставахме по тъмно, за да хванем влака за Пловдив...
А сега, точно в пандемията, Владислава Христозова хвана влака на един „голям“ малък бизнес.