Българският бизнес се страхува от натрупаните дългове в коронакризата
Три пъти по-малко фирми в България смятат да направят нови инвестиции догодина

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Погасяването на дълговете, натрупани в резултат на коронакризата, е най-голямото затруднение, което българският бизнес очаква да срещне догодина. Това показва проучване на бизнес климата в Европа, представено от Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
Освен възможностите да изплащат задълженията си, предприятията в страната се притесняват за евентуално повторно прекъсване на веригите за доставки, както и за динамиката в цените на енергията и суровините догодина. Всъщност статистиката показва, че в сравнение с други години, за 2021 г. бизнесът не мисли толкова за цените на енергията и липсата на квалифицирана работна ръка, колкото за разходите за труд, които трябва да направи, и условията за финансиране, които може да получи.
Това е следствие на затрудненията, които имаха компаниите, по отношение достъпа до кредитиране, особено малките и средните предприятия и новосъздадените фирми, които нямат толкова дълга история и съответно срещнаха трудности при получаването на кредити, тъй като банките бяха по-предпазливи при отпускането им в началото на годината“, обясниха от БТПП.
Над 1/3 от българските фирми пък очакват приходите им от продажби да намалеят догодина, което е три пъти по-високо от очакванията им в предишни години. Приблизително два пъти по-малко фирми пък очакват да увеличат приходите си от продажби догодина.
Колкото до продажбите извън страната, над 35% от предприятията у нас очакват спад в износа си и догодина. Шест месеца след локдауна от пролетта ескспортно ориентираните производства в страната все още не могат да заработят на пълни обороти, а изглежда, че липсват и поръчки от чужбина. Втората блокада в Европа сега изглежда, че ще нанесе втори удар по износа, който ще се усеща и поне в първата част от 2021 г.
Намаление на заетостта догодина очакват 20% от компаниите в страната. Двойно по-малко фирми смятат да увеличат персонала си спрямо предходните години, но най-голямата част от анкетираните всъщност не предвиждат промени в обема на служителите си.
Кризата обаче със сигурност ще преобърне тенденциите при инвестициите. Три пъти по-малко фирми в България смятат да направят нови инвестиции спрямо предишните години,
което е логично предвид неясната перспектива за компаниите. Виждаме, че депозитите се увеличават и компаниите са умерени в своите инвестиции и очакват едни по-добри времена", обясняват от БТПП.
В Европа
В същото време в Европа основните предизвикателства са свързани с разходите на труд, а едва след това се нареждат задълженията, предизвикани от коронакризата, както и финансовото състояние на компаниите.
Като цяло на континента най-позитивни по отношение на очакванията за продажби вътре в страната са турският и португалският бизнес, докато австрийските и унгарските фирми очакват най-тежък спад в постъпленията от местни продажби. Турция, Испания и Португалия са с най-високи очаквания за износа си догодина, докато австрийските и кипърските фирми изразяват най-голям песимизъм за експорта си.
Сред европейските страни България се нарежда в по-песимистичната половина и по двата въпроса.
Бизнесите в Иралндия, Турция и Португалия са най-позитивни за заетостта си и възможността да направят нови инвестиции, докато компаниите в Австрия, Гърция и Малта са най-негативни.