Повишават транспортните такси
Ежегодно за поддръжка на пътищата се отделят 600 млн. лв., а приходите от винетки са едва 160 млн. лв.

Годишните приходи от винетки са около 160 млн. лв., а за поддържане на пътищата се отделят около 600 млн. лв. и заради това трябва да се търси друг начин за заплащане на транзитния трафик, особено по отношение на международния превоз.
Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски по време на срещата на министрите по пътна инфраструктура, която се провежда край Варна, съобщи Агенция „Фокус”.
Според него е необходимо уеднаквяване на транспортните тарифи между жп и автомобилния транспорт за транзитния трафик, тъй като има дисбаланс на таксуването за този трафик в различните държави от региона. Например за 400 км път през България се заплаща около 10 евро, в Унгария таксата е 80 евро, в Словения 100 евро, а в Австрия 142 евро. Това води до по-ниска конкурентоспособност на отделните страни.
Министър Mосковски каза още, че в ръководеното от него ведомство са наясно с големите предизвикателства, пред които е изправено развитието на инфраструктурата в страната. Той посочи, че има притеснителни факти за степента на развитие на транспортната инфраструктура на различните държави от Югоизточна Европа. По думите му, това става по различен начин с различно финансиране, което води до забавяне на строежа на нови пътища.
„Трябва да се работи съвместно между различните държави, за да се стигне до крайната цел – по-голяма свързаност на Югоизточна Европа с останалата част на континента”, посочи Московски.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова обяви, че правителството има визия за развитието на пътна и жп инфраструктура на страната до 2020 г. Основната цел е изграждането на автомагистралния пръстен на страната включващ АМ „Хемус”, „Черно море” и „Калотина”. Павлова посочи още, че се очаква в експлоатация да бъдат пуснати 300 км нови магистрали и да се рехабилитират 3000 км пътища.
Правителството ще обърне специално внимание на развитието на транспортната инфраструктура в Северна България.
Министър Павлова посочи, че има 3 сценария за инвестициите в транспортната инфраструктура. При политиката за устойчиво развитие, целяща подобрение на текущото развитие на трасетата на международните транспортни коридори в бюджет 2014-2020 г. са предвидени 20 млрд. лв.
За запазване на текущото състояние на пътищата и развитието на основните трасета в България в същия бюджет са предвидени около 13 млрд. лв.
При политиката за фискални ограничения, чиито ефект ще е запазване на статуквото с частично развитие на международните транспортни коридори в бюджет 2014-2020 г. са предвидени 9 млрд. лв.
Министър Павлова допълни, че в България към момента магистралите съставляват само 605 км (3%) от общата дължина на пътната мрежа. 3 000 км (15%) от нея са пътищата клас 1, а второкласните пътища са 4 000 км (20%). Общата дължина на Републиканската пътна мрежа, която е в експлоатация е около 20 хил. км.
Лиляна Павлова припомни, че в страната се изграждат едни от основните транспортни отсечки АМ „Струма” и „Марица”, Северната скоростна тангента на София, обходите на градовете Враца, Монтана и Габрово и др. Тя допълни, че правителството ще продължи да модернизира начина чрез преброяване на МПС-та, които се движат по пътищата с закупуването на над 200 преброителни камери.
Павлова отбеляза, че след 2020 г. ЕС вече няма да финансира пътни проекти и затова България трябва да се ориентира към публично частно партньорство по отношение на строежа и рехабилитацията на пътища.
Министърът добави, че ще бъде променена системата за заплащане на пътна такса и винетките ще бъдат заменени от модерна електронна система за справедливо плащане, като най-много ще плаща този, който пътува най-много.