Държавата прави нов опит за концесия на летище Пловдив
От инвеститора се изисква да вложи над 100 млн. лв.

Повече от година, след като правителството прекрати концесията на летище Пловдив, днес стана ясно, че процедурата се открива отново. Това става ясно от решенията на Министерски съвет днес.
Търси се инвеститор за строителство на обект „Гражданско летище за обществено ползване Пловдив“ – публична държавна собственост. Концесията е за 35 години и ще бъде проведена по-новия Закон за концесиите.
Целта на концесията е да бъде привлечена финансово стабилна компания с опит в управлението, експлоатацията и развитието на летища. Така ще бъде гарантирано бъдещето развитие на аеропорта.
Изисквания
От инвеститора се изисква да вложи над 100 млн. лв. като изгради нов модерен карго терминал и създаде предпоставки за допълнително развитие на летищната инфраструктура, за да може да се обслужват съвременни самолети с голям полезен товар.
Министърът на транспорта Росен Желязков обясни, че минималните изисквания към участниците са практически опит в експлоатацията на международно летище с пътникопоток не по-малък от 450 000 пътници на годишна база в рамките на не по-малко от 5 години през изминалите 10. Основният капитал на участниците трябва да бъде не по-малко от 1 млн. лв., а размерът на пазарната стойност на дълготрайните материални активи да не е по-малък от 40 млн. лв.
„Трябва да са съфинансирали поне един проект, чиято стойност надвишава 10 млн. лв. през последните 10 години и да имат опит и при привличането на финансови средства“, допълни Желязков.
Концесията ще спомогне за подобряване на съществуващата летищна инфраструктура, достигане на заложените международни стандарти и категории, трансфер на управленско ноу-хау, генериране на трафик и развитие на търговските дейности в региона.
Първият опит
Припомняме, че предишният опит за концесиониране на летището край града се провали. През 2018 г. за концесионер за срок от 35 години бе избран консорциум между китайската компания „Хайнан“ и българската „Пловдив еърпорт инвест“. Обещанието бе за инвестиции в размер на 79 млн. евро и фиксирано концесионното възнаграждение - 600 хил. лв. на година. Плюс 6% от приходите.
Консорциумът обаче отказа да подпише договор с Министерството на транспорта и не подаде в срок нужните документи за това. Тогава договор можеше да бъде подписан с втория кандидат – обединение между „Тракия икономическа зона“ и транспортната компания ПИМК. Причината да не се избере вторият участник беше голямата разлика в офертата му спрямо първия кандидат. В крайна сметка през октомври 2018 г. правителството взе решение за прекратяване на концесионната процедура.