Правителството възражда „Хели Мед Сървиз“
Транспортният министър, който бе директор на специално създаденото дружество от кабинета „Петков“, иска то да оперира въздушните линейки

Снимка: БТА
Полузакритото дружество „Хели Мед Сървиз“ ще бъде възродено от кабинета „Денков“, след като беше закрито от служебния кабинет преди няколко месеца. С решение на Министерския съвет от днес ликвидацията му се спира, съобщи транспортният министър Георги Гвоздейков, който преди да бъде назначен на поста бе директорът на „Хели Мед“.
Специално създаденото през 2022 г. дружество трябваше да осигури спешната медицинска помощ по въздух, но служебната власт реши да повери тази дейност на Държавния авиационен оператор.
Дружеството беше преустановено и обявено в ликвидация от служебния кабинет. То беше създадено, за да бъде авиационният оператор, съгласно европейското и българското законодателство, извършващ полети за спешна медицинска помощ по въздух“, припомни Гвоздейков, цитиран от БТА.
Новината идва на фона на входиран законопроект, който предвижда „Авиоотряд 28“ да бъде преобразуван в еднолично акционерно дружество със 100% държавно участие в капитала. Не е ясно обаче дали с днешното решение на кабинета няма да се стигне до закриване на Държавния авиационен оператор, след като отново „Хели Мед“ ще поеме спешната помощ по въздух.
По думите на министъра дружеството е нужно, тъй като проектът за въздушните линейки се финансира по линия на Плана за възстановяване, а в него има „ясно заложени параметри, свързани с европейски регулации, които стриктно трябва да бъдат спазвани“. Според него избраният модел за изграждане на системата за хеликоптерна помощ ще улесни нейното финансиране.
Подобна теза Гвоздейков защитаваше и когато стана ясно, че бившият транспортен министър Христо Алексиев готви закриването на „Хели Мед“ и то в момента, когато дружеството бе близо до избор на изпълнител по процедура за наем на хеликоптер. Целта ѝ бе сертифицирането му като авиационен оператор.
Много е важно отговорността и функциите да бъдат делегирани конкретно на някого и той да носи цялата отговорност за това, което прави, включително за мисиите по въздух“, посочи още Гвоздейков.
Министърът критикува служебната власт и посочи, че
през последния месец свършихме работа, която не беше свършена досега от възложеното като задача на Държавния авиационен оператор. Общо взето процесът е в доста напреднала фаза.“
През миналата седмица бяха определени оперативните бази, които не са площадки в болниците, а са места, където ще бъдат базирани хеликоптерите. Гвоздейков увери, че Министерството на здравеопазването вече подготвя документите за обявяването на обществената поръчка за изграждане на шестте бази. Водят се и разговори с лечебни заведения в страната, в които е възможно да има хеликоптерни площадки за транспортиране на пациенти.
Припомняме, че бившият министър Христо Алексиев бе на мнение, че „Хели Мед Сървиз“ е било създадено от кабинета „Петков“, „за да може определени хора, близки до тях, да бъдат уредени с позиции“. Вероятно той визираше именно Гвоздейков.