Приемственост в мебелното производство
В три компании в Пловдив и Пазарджик успешно работи моделът децата на основателите, добре образовани, да се включват в управлението

© ECONOMIC.BG / ТЕД БЕД
Какво е общото между три мебелни компании, базирани в района на Пловдив и Пазарджик? Желанието, амбицията и визията да продължават да се развиват, да покоряват нови пазари с нови продукти – това е характерно и за трите бизнеса. Друг знаков момент е, че и в трите производства има приемственост на поколенията в този семеен бизнес, което дава нова енергия и по-широка перспектива.
Посещението в техните производствени бази е част от кампанията „Мебелите на България: традиции и иновации“, организирана от Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост.
„ТЕД БЕД“ е производител на матраци, топ матраци и спални продукти. Компанията е създадена през 1994 г. и успява да се наложи със своя стремеж към висок комфорт и качество. ТЕД това са първите букви в имената на собствениците - баща и синове Тодор, Елин и Димитър Тодорови. Отдавна надскочила времето на „примитивните“ матраци, днес компанията с лекота прескача граници и континенти. В рамките на следващите три години „ТЕД БЕД"
ще разшири присъствието си в Южна Корея
като целта е да постигне 10% пазарен дял с инвестиция от 300 хил. евро. На този пазар ТЕД е от 2010 г. Чрез партньорство с една от най-големите вериги хипермаркети е привлякла 2% от местното потребление. Сега плановете са да имат собствен офис, който да се ръководи от местен човек, чрез което да се гарантира по-голямо пазарно проникване. Фирмата изнася в над 30 страни, сред които Германия, Франция, Нидерландия, Дания, Гърция, Хърватска. Над 40% от продукцията се реализира в чужбина и близо 60% в нашата страна, като около 8% от оборота се дължи на онлайн продажбите.
Близо 67 млн. лв. е оборотът за 2023 г. Реализирани са около 650 000 артикула от целия им асортимент в над 1500 точки за продажба. Всеки ден се произвеждат по около 2500 матрака. Работи се на една смяна, но имат капацитет за три, уверява производственият директор Георги Примов.
Георги Примов, Дарина Марчева, Диана Харлова и Марта Джамбазова (от ляво надясно) - на ключови позиции в „ТЕД БЕД“, имат амбиция дейността да се разраства чрез иновации - Снимка "ТЕД БЕД"
Стъпка при преминаването към кръгова икономика е
технологията "Нулев отпадък"
чрез която компанията рециклира 95% от остатъчния материал и го влага обратно в производството. Друга специална технология дава възможност матраците да се компресират и навиват на ролка, което ги прави по-компактни и спестява 3,5 пъти обем при транспорт. В България все още няма инсталации за рециклиране на матраци, а дори и в Европа те са рядкост. Затова фокусът е към внедряване на технологии, които оставят по-малко отпадък в околната среда. През 2022 г. в експлоатация е въведена фотоволтаична централа с мощност 2,6 MWp, а вече компанията разполага и с парк за съхранението на соларна енергия с капацитет от 15 MW. „Инвестицията за осигуряване на възобновяема енергия е около 15 млн. лв. и тя се прави с цел „ТЕД БЕД" да е енергийно независима“, коментира съсобственикът на фирмата инж. Елин Тодоров. И още от казаното от него: „Съумяваме да контролираме много добре всички разходи. Ръстът в обема не е какъвто ни се иска, но ръстът в маржа е неоспорим. Устояваме в условия, когато фалира водещ германски производител на матраци с многогодишна история“.
„ТЕД БЕД" е компания, която
сама създава иновации, но и въвежда новости
Отскоро в търговските зони може да се тества американска технология с изкуствен интелект, чрез която да се определя най-подходящият модел матрак за всеки клиент. Сензори, монтирани на специална постелка, отчитат натиска на тялото върху матрака.
Качественият матрак може да издържи дълги години, без да губи своят комфорт и поддръжка. Но все пак от хигиенна гледна точка е добре да се сменя. Препоръчително е това да става на осем години, напомнят от фирмата производител.
Пловдивската компания, добила известност с марката Кухни Диалог, си е набелязала като непосредствена задача да изгради
шоурум с обучителен център
в непосредствена близост до действащата фабрика, като ще инвестира 2 млн. лв., информира Елена Желязкова, търговски управител и съосновател на фирмата. Предвидено е да има пространство за професионалната подготовка на млади хора, за споделяне на опит и практики от дизайнери. Очаква се строителството да трае около година и половина.
Елена Желязкова е доволна, че с включването на техния син Александър бизнесът на „Кухни Диалог“ се развива с нов заряд - Снимка "Кухни Диалог"
„Диалог“ е компания, основана от Елена и Илко Желязкови. От близо две години техният син Александър вече е в бизнеса и работи като бранд мениджър. През 1994 г. Елена и Илко наследяват семейната дърводелска работилница от родителите на Илко и започват да изработват мебели от масив - врати, дограма, секции, гардероби, кухненско обзавеждане. Клиенти на „Желязков и син" са най-вече приятели на семейството. Постепенно разбират, че кухнята е сложен продукт заради голямата комплексност и разнообразие на материали, аксесоари, уреди и заради услугите за проектиране, производство и монтаж. През 2003 г. вземат решението
да се фокусират в изработването
само на кухненска мебел и така регистрират фирма „Диалог" ЕООД. През същата година отварят своя първи шоурум в Пловдив, а през 2010 г. откриват собствен шоурум и в София. С обхващане на всички дейности - от проекта до монтажа - успяват да предложат качество с европейски стандарт, което е на оптимална цена за българския пазар. Тяхното намерение е да предлагат кухни с модерен дизайн, каквито се изработват от водещите производители в Европа. Така се насочват към контакти с италиански производители на материали и компоненти за кухни. Сега произвеждат кухненски модули основно за Южна България, но се ангажират и с изработване на индивидуални проекти.
През 2011 г. изграждат съвременна база в Пловдив, където и до момента е производството.
Разширяват пазарите
и се заемат постепенно да обновяват машините: „Специализирахме в производство и продажба само на кухненски мебели за дома. В рамките на 13 години - от 2010 г. до 2023 г., продажбите ни се увеличиха 7 пъти и за 2023 г. оборотът от продажби е 6,7 млн. лв. Инвестирахме близо 3 млн. лв. в сгради, машини и разработване на нови модели кухни. Имаме модерен производствен процес, използваме съвременни машини, технологии и софтуер", казва Елена Желязкова. За избора на качествени материали и компоненти си сътрудничат с италиански производители, а също и с австрийски фирми. „Държим да изпитаме тук, на място, всяко новаторско решение и всяка нова технология, за да гарантираме на своите клиенти високо качество“, посочва Елена Желязкова.
„Диалог" е сред най-активните пловдивски фирми, които
подкрепят дуалното обучение
Сключили са договор с Професионалната гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване „Христо Ботев“ в Пловдив. Първите ученици започват обучение чрез практика през 2019 г. и 15 ученици вече имат завършена подготовка, като само един е започнал работа при тях. „Диалог“ проявява активност и в други важни направления. Така например е въведена система за разделно събиране и предаване на отпадъците. Дървесните остатъци от производството се предават на „Кроношпан“ за вторична преработка. Изградена е фотоволтаична централа, която задоволява производствените потребности.
Благой Ангелов разширява производствените мощности на „Колорадо“, след като неговата дъщеря Цветослава вече работи рамо до рамо с него - Снимка "Колорадо"
Мебелната фабрика "Колорадо" в Пазарджик през тази година въвежда нова автоматизирана линия за производство на корпусна мебел. Инвестицията е за близо 4 млн. лв. и се очаква ефектът от нея да доведе до увеличение на производството с около 60-70% при същия брой хора, които са около 200 души. Продукцията на семейната фирма се
изнася в девет европейски страни
- Германия, Гърция, Кипър, Франция, Италия, Холандия, Испания, Румъния, а вече и Полша. Основателят на компанията Благой Ангелов и дъщеря му Цветослава планират да разширят още позициите си в износа.
„Колорадо“ разполага с общо три фабрики за изработка на мека мебел, модулни мебели и лакирани МДФ мебели. Компанията е създадена от Благой Ангелов през 1997 г. Всичко тръгва от малък склад и една производствена линия със само шестима служители. През 2005 г. Ангелов купува стар завод за мебели и постепенно го модернизира, за да е в крак със съвременните европейски стандарти. През 2017 г. "Колорадо" придобива още една фабрика и добавя в продуктовата си гама МДФ продукти. Най-голям дял – около 1/3 от общата продукция, са модулите за хол, следвани от обзавеждането на спални и кухненските мебели. От 2018 г. насам са инвестирани около 12 млн. лв. за подобряване на производството и организацията на работа. Средства са вложени и във фотоволтаици. Но по думите на ръководството
най-сериозната инвестиция е в кадрите
Имат служители, които са още от основаването на фирмата, като и част от техните деца също работят във фабриката. „Осъзнаваме, че хората са нашият най-ценен ресурс", казва Цветослава Ангелова. Тя информира, че компанията има социална политика, отворена към осигуряване на заетост за хора от уязвими групи, включително със заболявания и в неравностойно положение. „Колорадо“ инвестира в обучение на нови кадри и залага също на дуалното образование, тъй като един от големите проблеми и при тях е недостигът на квалифицирана работна ръка. Търсят решение чрез автоматизация на част от производството, защото напоследък се очертава като
трайна тенденция
традиционните професии в мебелното производство да не са привлекателни за хората.
„Колорадо" не разполага със собствени магазини. „Работим за частни марки, по тяхно задание правим модели, които нямаме право да продаваме другаде. Партнираме си с големи български търговци, които си имат техни модели и само те ги предлагат. Така 80% от продукцията се разработва ексклузивно по поръчка. Останалите 20% са с марка "Колорадо", казва Благой Ангелов.
„ТЕД БЕД“, „Диалог“ и „Колорадо“ са три семейни компании, чиито основатели са обнадеждени, че бизнесът се поема от техните деца, за да го развиват с нова сила.
Текстът е част от бр. 124 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.