Прокуратурата: Четиринадесет тунела имат нужда от основен ремонт
Обследването на тунелите бе възложено по повод тежкото произшествие в тунел „Ечемишка“ на АМ „Хемус“

© ECONOMIC.BG / Economic.bg
Приключи
проверката на Върховна административна прокуратура (ВАП) за състоянието на
тунелите в страната, част от републиканската пътна инфраструктура. От нея става
ясно, че от основен ремонт се нуждаят шест тунела от трансевропейската пътна
мрежа: тунел „Витиня“ на АМ Хемус - лява тръба; тунел „Топли дол“ на АМ Хемус -
две тръби; тунел „Ечемишка“ на АМ Хемус-лява тръба; тунел „Правешки ханове“ на
АМ Хемус- две тръби; тунел „Траянови врата“ при на АМ Тракия - две тръби; тунел
„Големо Бучино“ на АМ Люлин - две тръби. От основен ремонт се нуждаят и осем
тунела от републиканската пътна мрежа, а именно: тунелите на път I-1 „Видин –
Кулата“; тунели на път I-5 „Русе – Маказа“; полутунел на път III 197 „Гоце
Делчев –Девин“
Обследването на тунелите бе възложено по повод тежкото произшествие в тунел „Ечемишка“ на АМ „Хемус“, от 05.02.2017 г. В хода на проверката за спазване на законността е възложено на председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ да организира инспекции за установяване състоянието на тунелите в страната. Отделно от това, чрез съответните окръжни прокуратури е възложено на кметовете на общини извършването на проверки по отношение на състоянието на тунелите по общинските пътища в съответствие със задълженията и компетентността на местните органи на власт, съобщават от прокуратурата.
В изпълнение на разпорежданията на ВАП, Агенция „Пътна инфраструктура“ е предприела действия като са издадени заповед за спешна проверка и оценка за състоянието на тунелите по републиканските пътища. назначаване на специализирано звено от представители на АПИ, МТИТС, МВР, УАСГ за проверка и експертна оценка на състоянието на тунелите по републиканските пътища, които съвпадат с трансевропейската пътна мрежа на територията на РБ и предложения за краткосрочни и дългосрочни мерки за подобряване на технико-експлоатационното им състояние, съгласно изискванията на Наредбата и заповед от 15.02.2017 г., на чиято основа директорите на съответните ОПУ да назначат комисии /с участие на представители на местните структури на МВР, ПБЗН, ИААА, КИИП, служител по безопасност/ за проверка и експертна оценка на състоянието на тунелите по републиканските пътища извън трансевропейската пътна мрежа и предложения за краткосрочни и дългосрочни мерки за подобряване на технико-експлоатационното им състояние.
В резултат на извършените множество проверки е установен броят на тунелите, нуждаещи се от ремонт и са определени краткосрочни и дългосрочни мерки за подобряване технико-експлоатационните качества на съоръженията. Извършено е и преструктуриране на бюджета на съответния държавен орган, определен за проектиране и текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа.
След намесата на ВАП от оправомощения орган – АПИ са организирани и са поети ангажименти за действия съобразно компетентността, а от териториалните прокуратури са реализирани съответните правомощия.