Продажбите на дребно в САЩ изненадаха Уолстрийт
През октомври е отчетен ръст от 0.3%, докато месец по-рано статистиката показа понижение

© ECONOMIC.BG / БТА
~ 2 мин.
Продажбите на дребно в САЩ са нараснали повече от очакваното през октомври, което според Reuters е сигнал, че потребителските разходи са стабилни в навечерието на предстоящия предпразничен сезон на пазаруване. Според данни на Министерството на търговията продажбите на дребно през октомври са се повишили с 0.3% до 526.5 млрд. долара спрямо септември, когато те се свиха с 0,3%. Очакванията на финансовите пазари обаче бяха за ръст от 0.2%.
Това повишаване на търговията на дребно обаче се дължи до голяма степен на по-силните продажби в бензиностанциите (поради по-високи цени на бензина), при търговците на автомобили и през интернет магазини като Amazon. Останалите търговци на дребно обявиха по-слаби резултати през миналия месец.Вътрешното потребление е основният двигател на американския растеж, формирайки около две трети от общия брутен вътрешен продукт (БВП). Самите продажби на дребно пък представляват около 25% от личните потребителски разходи, посочва БНР.
Изключвайки автомобилите, продажбите на дребно се увеличават с 0.2% спрямо септември, когато пък ппаднаха с 0.1%. Изваждайки продажбите по бензиностанциите от статистиката, продажбите на дребно се увеличават с едва 0.1% (след спад с 0.1% през септември) най-вече благодарение на ръста на търговията през интернет с близо 1%. Продажбите в бензиностанциите скочиха през октомври с 1.1% до голяма степен в резултат на увеличение на цените на автомобилните горива, докато продажбите по автокъщите се покачиха с 0.5%.
Въпреки на пръв поглед солидните октомврийски данни, 7 от 13 водещи категории при продажбите на дребно отбелязаха понижение през миналия месец. Продажбите на мебели и на обзавеждане за дома се свиха с 0.9%, а продажбите в местата за хранене и пиене паднаха с 0.3%. Това са най-стръмните спадове при продажбите в тези две категории. Продажбите в магазините за електроника и уреди пък спаднаха с 0.4%.
В същото време обаче продажбите на дребно, без тези за автомобили, бензин и строителни материали, се повишават очаквано през октомври с 0.3% след тяхно понижение с 0.1% през септември. Важно е да се отбележи, че именно този показател, известен като „контролна група“, се използва при калкулиране на данните за БВП на САЩ. Подновеният растеж при продажбите на „контролната група“ предполага, че потребителските разходи ще останат водещ генератор за общия икономически растеж в началото на четвъртото тримесечие на настоящата година, след като през третото тримесечие те нараснаха с 2.9%.
Днешните смесени данни изглеждат в подкрепа на последните сигнали от страна на Федералния резерв, че може би няма да се наложи ново намаляване на лихвите ставки в близко бъдеще след трите поредни понижения на федералната фондова лихва ди диапазона между 1.5% и 1.75%, пише Reuters.