Производството на авточасти в България е с най-голям риск от забавени плащания
Най-сериозно засегнати от кризата в световен мащаб са автомобилостроенето и транспортът

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Секторът за производство на автомобилни части в България е с най-висок риск от забавени плащания и лоши вземания. Това е и единственият сектор с понижен рейтинг в новия доклад на компанията за кредитно застраховане Euler Hermеs.
Както преди дни Economic.bg писа, някои от най-големите автомобилни подизпълнители в България спряха работа заради кризата с коронавируса, тъй като автомобилните фабрики са затворени.
У нас половината от изследваните сектори вече "светят” в оранжево. В зелената част на скалата, т.е. най-ниско рисков, засега успява да се задържи само сектор Софтуер и IT услуги.
Въпреки усложнената икономическа обстановка рейтингът на България засега се запазва на ниво B2 – “умерен риск” от забавени плащания и лоши вземания, сочи регулярният доклад на Euler Hermеs, изготвен за първото тримесечие на 2020 г.
Мониторингът обхваща 242 държави и 18 сектора, като оценката се прави на база 40 краткосрочни и дългосрочни показатели. Рейтингът дава информация за степента на риска от забавени плащания и лоши вземания при осъществяване на сделки с компании, опериращи в съответната държава. Скалата на Euler Hermes включва два индикатора - за средносрочен риск от AA (най-нисък), A, BB, B, C, D (най-висок) и за краткосрочния риск по скала 1 (най-нисък) до 4 (най-висок). В същото време се прави оценка на 18 сектора във всяка държава, като те се индексират от “зелено” за нисък, през “жълто” за умерен, “оранжево” за чувствителен до “червено” за висок риск.
"Към момента България успява да задържи рейтинга си, за разлика от други държави в региона. Но трябва да се има предвид, че до този момент нашите индикатори се движеха в горната част на B2 дори с известна перспектива за повишение”, обясни Камелия Попова, Управител на Euler Hermes за България.
"В тази изключително динамична и изпълнена с нови предизвикателства икономическа среда, никой не може да остане спокоен. Нашата задача като партньор и лидер на пазара на застраховане на търговски кредити е да продължим да предоставяме устойчиво услугите си, както и да подкрепяме бизнеса с регулярна и актуална информация. По този начин се стараем да подпомогнем компаниите във взимането на трудните решения за ограничаване на риска днес", допълни тя.
18 са държавите с понижен рейтинг, като сред тях попадат и такива от региона на Централна и Източна Европа – Румъния, Словакия, Чешката република, Полша и Литва.
“Видимите и потенциални последици от пандемията на Covid-19 са отразени в нашия анализ на риска в отделните държави. Продължаваме обаче да следим положението във Франция, Германия, Испания и САЩ, като към момента те разполагат с необходимите инструменти да защитят бизнеса там, но ситуацията може да рязко да се усложни, ако изолацията продължи и икономиките останат замразени за по-дълъг период.”, предупреждава Людовик Сюбран, Главен Икономист на Euler Hermes и Allianz.
Общо 126 сектора във всички изследвани държави също са с ревизиран към по-рисков рейтинг, което е рекорд от съществуването на доклада на Euler Hermes. Важно е да се отбележи също, че в 60% от случаите става въпрос за съществена промяна – от умерен към висок риск. Най-сериозно засегнат е Автомобилостроенето с понижение в 26 държави. На второ място в негативната класация се нарежда Транспортът (понижение в 21 държави), следван от Електроника (понижение в 14 държави) и Търговия на дребно (понижение в 12 държави). Най-сериозно повишаване на риска по сектори има в Западна Европа с 52 ревизии надолу, а в Източна Европа те са 24.