PwC България и водещи компании финансират 25 студентски стипендии и стажове

Технологиите и регулациите промениха изцяло сектора на консултантски услуги

PwC България и водещи компании финансират 25 студентски стипендии и стажове
Автор: Божидара Иванова
Божидар Нейчев е управляващ съдружник в PWC за Югоизточна Европа. Economic.bg разговаря с него за развитието пазара на консултантски услуги, растежът и целите на компанията в България, както и за инициативата "Твоите 25 причини да избереш България".

- Г-н Нейчев, как се развива пазарът на консултантски услуги в България? 

- Този пазар е функция на състоянието на икономиката и вече няколко поредни години расте. Различните сегменти на този пазар са с различна динамика. Това се дължи на няколко причини: от една страна профила на клиентите се променя и съответно техните нужди, а от друга страна увеличи се значително броят на предлагащите консултантски услуги.  

Софистицирането на българските клиенти е добра новина за нас защото означава, че те ще са по-селективни и с определени очаквания за качество на услугата. Това предполага, тези консултантски компании, които инвестират в талант, технологии, иновации и са част от международна мрежа, да имат конкурентно предимство пред останалите в този сегмент.  

От друга страна за някои от услугите очакванията вече са много стандартизирани, извършването им е сведено до рутинни действия и основни познания в съответната област са напълно достатъчни за предоставянето на една прилична услуга. Това създава възможност за работа и развитие на растящ брой по-малки компании. Някои от тях съумяват да се специализират в по-тесни ниши, да изградят име и познаваемост за конкретни услуги и да спечелят уважението на пазара.

- Можете ли да очертаете няколко тенденции, които забелязвате през последните години?

- Двете тенденции, които трансформират професията ни из основи, са технологиите и регулациите.  Модата на регулациите не е нещо ново, но последната криза като че ли ги върна в ежедневието на бизнеса с много по-голяма сила. Нарушеното доверие породи нуждата от повече регулации, което от своя страна накара бизнеса да се грижи по-усърдно да е в съответствие с различните норми.  За някои сектори те са толкова много, а и се появяват нови наредби и изисквания, че изискват специална подготовка, обучения на персонала и съдействие от специализирани фирми като нашата. В момента бих казал, че това е цяла самостоятелна индустрия. Времето ще покаже дали наличието на повече регулации е било полезно и дали всички са върнали доверието по устойчив начин. Тепърва ще видим и как посредством технологиите, бремето на регулациите може да бъде редуцирано и доколко технологиите ще допринесат за повече или по малко доверие в бизнеса.

- Как технологиите променят сектора?  

- От една страна те променят клиентите ни и съответно се променят техните потребности от нашите услуги или поне начина, по който ги предоставяме. От друга страна ние самите сме предмет на промяна - очаквана и неочаквана. В крайна сметка, за да бъдем адекватни и да можем да съветваме, трябва да знаем повече и по-рано. В противен случай няма да има какво да съветваме или идеите ни ще са толкова ретро, че няма да има търсене за тях. Одитът днес няма нищо общо с одита отпреди 10 години, а след още 10 най-вероятно ще бъде коренно различен посредством технологиите, които и сега вече позволяват прилагането на различна и много по-ефективна методология.  По същия начин вече се променят и данъчните услуги, проучванията за клиентски навици, сегментиране и анализ на данните, за да бъдат адаптирани нови продукти и услуги. Често правя аналогия с английския език и неговото влияние през последните 25 години у нас, не само в нашия консултантски бизнес, но и във всеки един друг сектор. По същия начин дигиталната култура навсякъде много скоро ще бъде (вече е) първа необходимост, а не просто модерна тема за разговор.

- Преди няколко години компанията придоби един от големите играчи в сегмента за стратегическо консултиране Booz Allen. Какво ви донесе тази сделка?

- Така, както на популярен език се говори за Голямата Четворка сред одиторите, така и в стратегическото консултиране имаше Големите Четири. Booz Allen бяха припознавани като една от тези четири компании.  Придобиването им ни позволи да сме и в двете Big Four едновременно и определено ни диференцира значително от останалите. На практика комбинираме достъп до световна експертиза, широката клиентска база и мрежа от офиси в много повече страни от която и да е от другите strategy houses. В крайна сметка печеливши са и клиентите ни и служителите ни защото това предоставя много по-широко поле за развитие при нас.

- PwC е една от най-големите одиторски компании у нас. Какви са целите ви за 2018 г. и как смятате да ги постигнете?

- По-рано говорихме за доверието и неговото значение в днешното общество. Ние смятаме, че не само ние, но и колегите от други компании като нашата имат отговорности по-големи от стандартните корпоративни годишни финансови цели. Вече не се гледа на постигането на един или друг оборот като на цел, а по-скоро като резултат и следствие на много други по-времеемки дейности. Такива, които съдействат за изграждане на устойчива цялостна екосистема в обществото и съответно осигуряват качествен растеж и за компанията ни.

- Колко човека работят в компанията в България? Планирате ли да разширите екипа си?

- В България са около 200 служители, но това е динамична бройка.  Също така, една част от тях работят често и по проекти в други държави, както и ние често ползваме експертизата на колеги от Европа. Откакто сме на пазара, не сме спирали да наемаме нови служители, включително през годините на кризата. Както споделих вече, развиват се и нов тип услуги, което налага търсенето и наемането на различни специалисти.

- Как се роди идеята за инициативата „Твоите 25 причини да избереш България"?

- Всичко започна по време на вътрешна среща на съдружниците ни в България миналото лято когато обсъждахме как да отпразнуваме 25 годишнината на компанията ни в страната. Решихме да не правим поредното фирмено парти, а да финансираме 25 стипендии. От там доразвихме идеята и я обогатихме с предоставяне на възможност за стаж и менторство от ръководители на наши видни клиенти и партньори.  Зарадвахме се, че много наши партньори също решиха да се включат и така сега ще има възможност за много по-разнообразни стажове.

- Колко компании подкрепиха инициативата и в какви сфери ще предоставят стажове на българските студенти?

- В началото мислихме да се обърнем към 5-6 от най-старите ни клиенти, но бързо се оказа, че има много повече интерес. В крайна сметка символично решихме да се ограничим до 25 тази година, но да продължим с инициативата и занапред. Всички, с които си партнираме тази година, потвърдиха желанието си да доразвием и продължим идеята. Почти всички сектори са представени, а и желанието ни беше кампанията да не е ограничена до икономисти и юристи, както обикновено се случва. Много сме благодарни на Президента Радев, че прие да бъде патрон на инициативата и на Министерство на Образованието, които също ни подкрепят.

- Какво според Вас ще стимулира младите хора да останат и да се развиват в България?

- Предсказуемост и сигурност.  Страната ни е чудесна, народа ни е талантлив и издържлив...само се нуждае от постоянство и последователност в реформите, най-вече тези в образованието и здравеопазването.  За съжаление това са два сектора в които ефектът от каквото и да предприеме едно (което и да е) правителство се проявява значително по-късно отколкото трае един мандат.  Това води или до по-колебливи стъпки или се предприемат само действия с краткосрочен ефект.
Коментари: 0