Разширяването на „синя“ зона в София скара общинските съветници
ГЕРБ предлагат зоната да се увеличи двойно

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Предложения за промени в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община предизвикаха бурни дебати по време на заседание на комисията по транспорт към Столичния общински съвет. Докладът на общинските съветници от ГЕРБ-СДС Зафир Зарков, Ваня Тагарева и Христиан Петров включва промени при служебния абонамент за паркиране, разширение на "синя" и "зелена" зони, въвеждане на регламент за товарно-разтоварителни дейности в платените зони, както и забрана за влизане на МПС в някои участъци в определени времеви интервали.
„С Доклада предлагаме промени в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община. В първата точка искаме да се отмени чл. 115, чл. 116 и чл.117 от настоящата наредба и да отпадне правото на безплатно паркиране на юридически и физически лица, държавни, културни и общински институции. Следващото предложение е свързано със „Служебен абонамент“. Да се редуцира до пет броя паркоместа за даден административен адрес“, обясни Ваня Тагарева.
Общинcĸитe cъвeтници плaниpaт дa пpoмeнят и мecтaтa зa пapĸиpaнe, пoлзвaни oт дeпyтaтитe и дa пpeмaxнaт пpивилeгиитe зa бeзплaтнo пoлзвaнe нa пapĸoмecтa oт paзлични дъpжaвни, ĸyлтypни и oбщинcĸи инcтитyции.
През годините браншови организации като търговци, хотелиери, ресторантьори се обръщаха с молба за удължен дневен режим. Ние предоставяме възможност за "Служебен абонамент" – валиден в часовия диапазон от 19.30 до 23.30 ч. Също така разширен режим "Служебен абонамент" – валиден в събота и неделя, в часовия диапазон от 08.30 до 19.30 ч.,“ каза Тагарева.
По думите ѝ кметовете на районите „Триадица“, “Оборище“ и „Възраждане“ са дали положителни становища за разширение на „синята зона“. Предвижда се разширяване на "зелена зона" в кв. "Зона Б-19", район Възраждане и на "синя зона" за сметка на обхвата на "зелена зона". Промяната от "зелена" на "синя" зона няма да се отрази на вече заплатените винетни стикери за платено паркиране на живущите в тези райони. Общинарите предлагат да се увеличи работното време на "синя зона" от понеделник до събота от 08.30 до 20.00 ч.
В доклада е заложен регламент за откриване на паркоместа за товаро-разтоварни дейности в зоните за почасово платено паркиране и в зоните с въведен ограничен достъп на МПС и ред и условия за ползването им от живущи и стопански субекти.
Прогнозните разходи за разширение на „зелена зона“ с 550 паркоместа и на „синя зона“ с 7226 места е 240 876 лв. Стойността включва цената на пътни знаци, антипаркинг стълбчета, пътна маркировка с монтаж и полагане. Очакваните приходи на годишна база са 21 444 514 лв. Приходите от продажбата на 12 000 винетни стикери за локално платено паркиране в „синя зона“ и 20 000 за „зелена зона“ е 3 800 000 лв. Общинските съветници прогнозират годишни приходи за „Служебен абонамент“ в размер на 11 177 460лв. Общият размер на приходите е 36 421 974 лв.
По време на дискусията общинският съветник от „Демократична България“ Симеон Ставрев изрази възмущение, че предложеният доклад не е в цифров вид.
Поредният сканиран доклад, в който не може да се търси бързо информация. В него ме притесняват няколко точки. Първо механично се прехвърлят заложените места от „зелена зона“ в „синя зона“. Това ще увеличи приходите на Центъра за градска мобилност (ЦМГ). Но за гражданите, които живеят и паркират в тези подзони, ще имат по-високи разходи. Всички знаем, че Центъра за градска мобилност има сериозни финансови проблеми. С този доклад не се решават проблемите на гражданите, а целта е да се събират повече пари.
Реално хората ще плащат не 1, а 2 лева на час и вместо 100 лв. – 200 лв. годишен винетен стикер. Дори и да се увеличи работното време на „синята зона“ с половин час, няма да има почти никакъв ефект. Хората тъкмо свикнаха със сегашното работно време на „синята зона“ и отново ще трябва да се лепят стикери на всички знаци“, разясни Ставрев. По думите му би трябвало парите от паркиране да отиват за изграждане на обществени паркинги и ремонти на тротоари.
Дълбоко се съмнявам, че ако сега се съберат тези пари, те ще отидат по предназначението си, а просто ще покриват минуса в ЦГМ,“ коментира Ставрев. Той сподели, че в този вид „Демократична България“ няма да подкрепи доклада.
Общинският съветник Борис Бонев от „Спаси София“ също коментира предложените промени в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община.
Много държа тази теми да се обсъжда професионално и експертно, а не популистки или политически. Политиката, която Столична община и Столичен общински съвет провежда чрез тази наредба трябва да гони конкретни цели, свързани със замърсяване на въздуха, намаляване на трафика, а не къде отивали парите и кой ги събира. За това информация има, въпреки че не е достатъчно публично представена,“ разясни Бонев.
Според него много районни кметове желаят да се разшири „синята зона“. Голяма част от „зелената зона“ в момента е претоварена от гледна точка на намиране на места за паркиране. Увеличението за гражданите за винетки ще бъде от 100 на 150лв или 13 ст. на ден. „Синята“ и „зелената“ зона предоставят социална услуга, обясни Бонев. Той критикува внесения доклад по отношение на изразходването на приходите. „Средствата трябва да отиват за обществени паркинги и за ремонт на инфраструктурата. И тук имам една много сериозна критика към вносителите. Когато представяха публичнопромените, коментираха, че 1/3 от събраните средства в съответните подзони от винетни стикери, ще отиват за ремонт на тротоари. В доклада няма и думичка за това,“ сподели Бонев.
Предстои промените в наредбата да бъдат одобрени от транспортната комисия към СОС, а след това и да бъдат гласувани на сесия.