Ремонтирани с държавни пари язовири стоят празни половин година

Държавното дружество „Монтажи“ е сключило около 82% от всички договори за ремонти с между 6 и 8 фирми

Ремонтирани с държавни пари язовири стоят празни половин година

Снимка: БТА

2012 ~ 3 мин. четене
Антония Симова Автор: Антония Симова

Язовирите, на които служебният министър на икономиката Кирил Петков направи проверки през последните дни, са ремонтирани и предадени на Държавната консолидационна компания (ДКК) още в края на миналата година, но все още не са влезли в експлоатация. Това е така, тъй като ДКК до ден днешен не ги е предала на държавното предприятия „Управление и стопанисване на язовири“.

Проверката е следната – на 31 декември, на Нова година, тези 3 язовира са предадени от държавната фирма „Монтажи“ към „Държавна консолидационна компания". След като са предадени на „Държавна консолидационна компания“, и до ден днешен не са предадени към държавното предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, обясни министърът.

Така, въпреки че всички пари за платени и ремонтите са завършени, язовирите още не могат да заработят, тъй като протоколите от ДКК не са предадени. По закон в момента те продължават да се водят като язовири в ремонт и в тях не може да се събира вода.

Припомняме, че след репортажите от въпросните язовири, от ГЕРБ обвиниха министър Петков, че всъщност той е източил водоемите за три дни, за да ги заснеме празни. Днес Петков показа сними, на които се вижда, че по дъното на язовира има поникнала трева, т.е. не може да са източени преди три дни.

За мен това е безстопанственост, когато едни пари са похарчени, язовирите са изградени, но протоколите за предаване не са довършени“, допълни Петков.

Цените са 5 пъти над пазарните

Разходите за водоемите са едни и същи и за трите визирани от Петков язовири - и за двата в Сливен, и за този в Ловеч, като стойността на ремонтите е около 5 пъти над пазарната.

„Много странно, че язовирите „Злати войвода 4“ и „Злати войвода 3“ са в Сливен, а „Пазар дере“ е в Ловеч, но транспортните разходи и за трита са едни и същи. На 1.16 лв. на тон/километър за превозване на скална и земна маса. Това е 5 пъти по-скъпо от пазарната цена. За бетона – цените, които имат и трите язовира, са 219 лв., 214 лв. и 214 лв. за кубик бетон. Това обаче не включва превоза на бетона, който отделно е фактуриран на 33.72 лв., нито куфража, който е на 33.226 лв., нито армировката, която е на 2.84 лв.“ заяви Петков.

Около 82% от всички договори държавната „Монтажи“ е сключвала с между 6 и 8 фирми.

Сигналите отиват в прокуратурата

Петков потвърди още веднъж, че дава всички доклади за „скандалните“ ремонти на язовирите в страната на прокуратурата. Самите договори за ремонтите, които Държавната консолидационна компания е сключвала с „Монтажи“, а тя от своя страна – с трети фирми, ще бъдат проверени от Агенцията за държавна финансова инспекция.

Петков ще изиска обяснения от ДКК още днес защо половин година след завършване на ремонта язовирите реално не са пуснати в експлоатация и защо цените за обновлението им са толкова високи.

Всеки сключен договор на „Монтажи“ с трети изпълнител пък ще минава през комисия на проверка, като така според Петков може „да спестим парите на данъкоплатците”.

На въпрос ще има ли смени в ДКК след разкритията за язовирите, Петков обясни, че управителите им и надзорът се избират с конкурси и се надява оттук насетне ДКК да управлява по-отговорно.

Подкрепи Economic.bg