Резервация през Booking или агенция? Нагласите на туристите се променят
След края на пандемията хората имат нужда да пътуват отново, но вече гледат по различен начин на тези възможности

Снимка: Красимир Свраков
Пандемията от COVID-19, която връхлетя света преди три години, нанесе тежък удар както на здравето на хората в световен мащаб, така и на икономиката. Един от най-засегнатите сектори – туристическият – понесе много загуби, но повече от година след като всички ограничения, свързани с пандемията вече са отменени, туроператорите отчитат засилен интерес към техните услуги.
Хората видяха, че са много по-защитени, когато платят през туристическа агенция, а не резервират директно“, каза пред Economic.bg Даниела Стоева, собственик на туристическата агенция „Тандем Травел“ и част от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).
Тя казва, че хората продължават да търсят агенции за своите пътувания и „повечето от тях разбраха, че това е по-сигурният начин да защитят парите си“. Причината е, че в случай на извънредна ситуация, каквато беше COVID, туроператорът е задължен да върне парите на туристите, докато при самостоятелно организираните екскурзии няма гаранция за изразходваните средства.
Всъщност, тенденцията в световен мащаб е за подобрение на имиджа на туристическите агенции. На територията на Обединеното кралство те отчитат рекордни резервации след пандемията, казват от туристическата агенция Trailfinders пред Euronews, която вместо да забави темпа си на разрастване, открива още офиси.
Имахме рекордна година през 2019-а и в момента я бием“, казват от компанията. „Върнахме се към значително по-високо търсене от времето преди пандемията.“
След години на блокиране и отменени планове, хората имат желание да пътуват отново. Но сложните ограничения заради COVID-19, хаосът на летищата, причинен от недостиг на персонал и стачки, и общата несигурност сринаха доверието на потребителите.
Въпреки че туристическите агенти пострадаха заедно с останалата част от туристическата индустрия по време на пандемията, хаотичните последици работиха в тяхна полза.
„Мисля, че репутацията ни се подобри след пандемията и следователно бизнесът е абсолютно полудял в момента „не му се вижда краят“, добавят от компанията.
Резервацията чрез туристическа агенция носи сигурност. Въпреки че в България все още сме далеч от въвеждането на Гаранционен фонд, има застраховка на туроператора“, обяснява Стоева.
Какво се случва при големите
Друга международна туристическа агенция, която се разраства с пълна сила, е TUI. Германската туристическа компания е напът да отвори 21 нови клона в Обединеното кралство през 2023 г.
За разлика от Trailfinders и TUI, Flight Center драстично намали броя на офисите си. Преди пандемията компанията планираше да намали мрежата си с 50 до 60 процента. Само 20 процента от обектите обаче са отворили отново.