Рим строи най-голямата летищна соларна система в Европа
Цели 55 хил. слънчеви панела са инсталирани до една от пистите, а амбициите на аеропорта са още по-големи

© ECONOMIC.BG / Rome Airports / Official Facebook
Летище Фиумичино в Рим намери нов начин да използва земята край пистите – като я покрие с 2.5 км слънчеви панели, предава Euronews. Създавайки най-голямата летищна слънчева централа в Европа, електричеството, произведено от панелите, ще се използва в рамките на аеропорта и ще намали зависимостта му от изкопаеми горива.
Новата инсталация ще помогне на летището да постигне целта си за нетна нула до 2030 г., много по-рано, отколкото повечето други летища се стремят.
Виждат ли се соларните панели от самолетите?
Летището посреща 50 млн. пътници годишно и всички ще могат да видят от птичи поглед над 55 хил. слънчеви панела, монтирани по протежение на източната страна на писта 3.
Фотоволтаичната инсталация ще намали емисиите на въглероден двуокис на летището с повече от 11 хил. тона годишно, което се равнява на потреблението на енергия от 1477 домакинства за една година.
Това е само началото на плановете на летището в Рим за използване на възобновяема енергия. През следващите 5 години ще бъдат инсталирани още панели около летището, като крайната цел е да се произвежда достатъчно енергия за захранване на 30 хил. италиански домове.
Проектът показва как е възможно да се постигне целта за нетни нулеви въглеродни емисии и как декарбонизацията може да бъде постигната не чрез компромиси, а по-скоро като станем по-модерни и въглеродно неутрални“, каза министърът на околната среда и енергийната сигурност на Италия Джилберто Пичето Фратин пред Euronews Travel.
Съгласно италиански министерски указ се надяваме и друга неизползвана земя да може да се използва за възобновяеми енергийни източници, допълва той. Законодателство предвижда подобни соларни централи да се инсталират и върху изоставени кариери или зони между магистрали и железопътни линии.
Има толкова много участъци земя в Италия, които не могат да се използват за селско стопанство и които вместо това могат да бъдат преназначени за този тип проекти.“
Летищата имат ли високи въглеродни емисии?
Да, отнема много енергия за захранване на едно летище, поради което много от тях имат поставени цели за намаляване на въглеродните си емисии. Използвайки неизползваема земя за генериране на възобновяема енергия, летищата могат да намалят зависимостта си от изкопаеми горива, като същевременно допринасят за зеления преход.
Марко Тронконе, главен изпълнителен директор на Aeroporti di Roma, обясни пред Euronews Travel как новата соларна централа ще помогне на летището да стигне нетната нула.
Тези решения, като използването на възобновяеми енергийни източници, главно фотоволтаични системи, заедно с електрически превозни средства за придвижване около летището, са част от зеления преход. Това е само първата стъпка в процес, който ще доведе летището до нулеви емисии през следващите четири до пет години.“
Италианската екологична неправителствена организация Legambiente приветства новата соларна система, като изрази надежда, че летището и Италия могат да се превърнат в модел за растеж на зелената икономика в световен мащаб.