Само две фирми искат поръчката на „Български пощи“ за 540 хил. лв.
Държавната пощенска компания иска да започне да изпраща SMS и Viber съобщения до клиентите си
Само две компании се включиха в надпреварата с "награда" половин милион лева, която „Български пощи“ АД устрои с обявяването на обществена поръчка избор на доставчик на система за изпращане на SMS и Viber съобщения. Това са телеком операторът А1 България и „Инфосистемс Интернешънъл“ ЕАД, която е един от най-честите избраници за изпълнители на договори за телекомуникации на Центъра за градска мобилност.
Поръчката подсказва желанието на държавното дружество да осъвремени и скъси комуникация с клиентите, които днес, повече от всякога, общуват дигитално. Животът в условия на глобална пандемия през изминалата година допълнително ускори тази трансформация, затова и пазарната конкуренция няма как да търпи аналогови играчи.
Всъщност „Български пощи“ направи първите си крачки в полето на електронната търговия преди няколко години с последователните си партньорства с eMag и OLX. През 2019 г. държавната компания дори стартира услуга за изпращане на SMS-и на клиентите, които получават пратки от чужбина. Сега държавните пощи искат да задълбочат този тип комуникация и да я разширят до чат приложения като Viber.
Поръчка за половин милион лева
Желанието на „Български пощи“ да започне да си говори с клиентите дигитално може да ѝ струва над половин милион лева за период от две години. Прогнозната сума, заложена от предприятието в заданието на обществената поръчка, възлиза на 450 000 лв. без ДДС (540 000 лв. с ДДС). Това е максималният бюджет, който компанията е готова да отдели за срока на 2-годишния договор, като на изпълнителя на поръчката ще се плаща ежемесечно на база реализиран трафик.
Ако за тези 24 месеца разходите останат по-ниски, разликата няма да бъде заплатена на компанията, която спечели поръчката. А ако я достигнат предварително, договорът се прекратява, като след това се очаква да бъде обявена нова обществена поръчка.
На въпрос на Economic.bg относно бюджета, от „Български пощи“ обясниха:
Прогнозната стойност на поръчка е съобразена с обстоятелството, че „Български пощи“ ЕАД оперира на територията на цялата страна и разполага с 2974 пощенски станции, които ежедневно са обвързани с доставката на пратки от големите електронни магазини в цял свят. Това обуславя и значителния брой клиенти, които следва да бъдат известени, което се извършва именно чрез използването на информационните услуги, предмет на поръчката.“
Колко струва едно съобщение
Ценовите предложения на кандидатите са сходни, като А1, логично, е предложила по-ниска цена за SMS-и към нейните клиенти – 0.046 лв. за брой при трафик до 200 000 съобщения месечно. Оферта на „Инфосистемс Интернешънъл“ е за 0.050 лв. За съобщения към другите оператори предложенията са по-близки, като телекомът дава цена от 0.050 лв., а конкурентът за 0.049 лв.
За съобщения във Viber А1 предлага цена от 0.035 лв., а „Инфосистемс“ – 0.030 лв., като отново става дума за до 200 000 съобщения месечно. Цените при надхвърлянето на тази бройка са малко по-ниски.
Какъв обаче ще е месечният трафик не става ясно, нищо че „Български пощи“ имат известен опит с изпращането на SMS-и. Причината дружеството да не съобщава тази информация е нейният конфиденциален характер и потенциалното влияние, което може да окаже в надпреварата. В заданието на обществената поръчка никъде не се посочва брой съобщения, но и двете компании са заложили като отправна точка под и над 200 000.
Образно казано, 200 000 SMS-а струват средно около 9800 лв. без ДДС месечно, a също толкова Viber съобщения – 7000 лв. без ДДС според предложението на А1 и 6000 лв. според това на „Инфосистемс“. При конвенционалните съобщения леко предимство изглежда да има А1, но няма как да се знае каква част от клиентите на „Български пощи“ са абонати на телекома и каква на другите два оператора. По-видимата разлика е при Viber, като отново няма яснота какъв е комуникационният план на държавната компания.