Само електромобилите могат да спасят автомобилните компании
Tesla засега бие всички по рентабилност на моделите си, а традиционните производители опитват да я догонят с огромни инвестиции
Изненадващото разместване в ръководството на Toyota Motor Corp, подновената спешност при Renault и Nissan Motor Co за преструктуриране на техния съюз и декларацията на Илон Мъск, че Tesla Inc ще бъде автомобилен производител номер 1 в света с голяма преднина, имат едно общо нещо – това, което някога е определяло центъра на глобалната автомобилна индустрия, вече го няма, пише Reuters в свой анализ.
Съобщението, че Акио Тойода ще се оттегля като главен изпълнителен директор на най-големия производител на автомобили в света от 1 април, дойде само часове след като Мъск използва срещата за тримесечния финансов отчет, за да обяви, че Tesla вече е лидер в автомобилната индустрия по рентабилност и ефективност на производството – короната, която Toyota носи вече три десетилетия.
Бъдещият главен изпълнителен директор на Toyota, Коджи Сато, е изправен пред трудна задача. Той трябва да ускори усилията на японския автомобилен производител за разработване на по-конкурентни електрически превозни средства. Но той няма да получи време да си поеме дъх от Tesla или китайските производители на електромобили, които използват своите предимства в технологиите за електромобили и производствените разходи, за да намалят цените.
Tesla вече печели приблизително седем пъти повече на автомобил от Toyota. Неговите 17% маржове преди данъчно облагане са приблизително двойно повече от средното за останалата част от индустрията. И след тежката 2022 г. за акциите на компанията, те вече спечелиха 28% от началото на 2023 г.
Мъск отново намекна в сряда, че Tesla работи върху ново превозно средство, което може да се продава с печалба при цена под 30 000 долара, и ще се конкурира с моделите за масовия пазар на Toyota, Volkswagen AG, Ford Motor Co и General Motors Co.
В миналото Мъск е тийзвал продукти, чиято доставка отнема много повече време, отколкото първоначално обещава, като например дълго отлагания Cybertruck. Но амбициите на шефа на Tesla са ясни: да пренареди йерархията на автомобилната индустрия, която в продължение на десетилетия държеше Toyota на върха.
Не мисля, че можете да видите второто място дори с телескоп, поне ние не можем“, каза Мъск на въпрос как ще изглежда автомобилната индустрия след пет години, очевидно вярвайки в категоричната си първа позиция.
Променящата се почва
Глобалните производители на автомобили имат опит с периоди на голям подем и силен спад, които идват на приблизително седем- до десетгодишни цикли. Това, което се случва сега, е различно.
Шоковете от пандемията, две години хаос във веригата на доставки и евентуална рецесия тази година се добавят към фундаменталната промяна на технологиите в индустрията, която се случва веднъж на век.
Тъй като превозните средства с вътрешно горене отстъпват място на електрическите, които разполагат с мощни компютърни чипове за мозъци, много от предимствата, на които Toyota се радваше досега, изчезват.
Преминаването към електрически, компютъризирани и управлявани от софтуер превозни средства отвори вратата за Tesla и други стартиращи фирми, особено в Китай, да пренастроят основните правила за конкуренция. А ценовата война на Tesla може да е само началото.
Ние се съмняваме дали конкурентите могат да се задържат в тази надпревара за електромобилите“, пише автомобилният анализатор на Morgan Stanley Адам Джонас в бележка тази седмица.
Утвърдените производители на автомобили вече не могат да разчитат на усъвършенстване на зряла автомобилна технология, за да останат конкурентоспособни. Утвърдените производители на автомобили инвестират сериозно в електромобили – някои по-бързо и с по-голям успех от други.
Южнокорейската Hyundai Motor Co в четвъртък отчете по-добри от очакваните резултати, задвижвани отчасти от силните продажби на новата електрическа гама. Hyundai прогнозира, че продажбите му на електромобили ще нараснат с 54% тази година – по-бърз темп на растеж от прогнозата на Tesla.
Китайските производители, които доставят електромобили в Европа, имат до 10 000 евро предимство в разходите, каза Патрик Колер, главен изпълнителен директор на автомобилния доставчик Forvia, по-рано този месец.
Засилващата се конкуренция оказва натиск върху Renault и Nissan да приключат преговорите за преструктуриране на техния съюз. Сега компаниите се стремят да обявят сделка, включително инвестиция от Nissan в подразделението за електрически автомобили на Renault, до 6 февруари, казаха източници на Reuters.
Renault и Nissan веднъж твърдяха, че техният съюз им дава значителни предимства в икономиите от мащаба. Този потенциал все още съществува. Но първо те ще трябва да се борят да останат на сегашния си размер, докато Tesla и китайските производители се опитват да спрат продажбите им.
Въпреки че пазарът се свива, ние растем и електромобилите почти са се удвоили през годината“, каза вицепрезидентът на Tesla Ларс Морави пред анализатори в сряда.
„Винаги гледаме на това с каква част от общото пространство за превозни средства разполагаме и просто ще продължим да растем в това пространство. Има 95%, които трябва да вземем.“