Само за 6 часа от Кулата до Варна след завършването на магистралите

АМ „Хемус“ и АМ „Струма“ ще бъдат готови до 10 години, втората е по-сложна

Само за 6 часа от Кулата до Варна след завършването на магистралите

Само 6 часа ще ни отнема пътуването между Кулата и Варна след завършването на АМ „Хемус“ и АМ „Струма“. Двете ключови магистрали ще се достроят приоритетно в следващите 10 години, съобщава Нова телевизия.

В най-кратък срок ще започне строителството на двата участъка от „Хемус“ – този между Ябланица и Боаза и от другата страна – Белокопитово-Търговище. Това са общо около 30 км.

Строителството на „Струма“ в спорния участък в Кресненското дефиле обаче е по-интересно. Магистралата, или по-скоро скоростният път, ще се раздели на 2. В посока Кулата колите ще се движат по старото трасе, а в обратна посока ще се изгради нов път.

Именно той ще се окаже голямо архитектурно предизвикателство, тъй като се предвижда там да има 5 тунела и много виадукти. Някои от тях ще са изключително високи – над 100 м.

На хартия завършването на магистрала „Хемус“ изглежда по-лесно. До рязането на лентата обаче има близо 300 км.

Вече тече избор на изпълнител за 10-километровата отсечка между Ябланица и Боаза. Същата процедура е в ход и от другата страна – между Белокопитово и Търговище, където са още 16 км. Работата по двата участъка ще започне догодина. Между тези 2 участъка теренът е по-тежък. Все още се търси проектант на трасето.

И ако при „Хемус“ страната ни може да си позволи забавяне, тъй като разчита предимно на националния бюджет, то при „Струма“ сроковете са много по-кратки. Според много шофьори разделянето на трафика по най-кървавия път у нас е крайно наложително.

Въпреки че според пътната агенция това е най-компромисното решение, все още има експерти, които виждат недостатъци.

„Най-доброто решение, след като не приемат тунелния вариант, е вариантът да изнесат и двете трасета горе (извън дефилето б.р.). Строителството и експлоатацията там ще нанесат много по-малко екологични щети“, твърди природозащитникът Петко Ковачев.

Строителния инженер Николай Чобанов не е съгласен нито с аргументите на природозащитниците, нито с тези на властта. „Избрали са най-лесния вариант. Ще има много катастрофи“, прогнозира експертът.

Напролет трябва да е готов идейният проект за този участък. Ако не възникнат усложнения. цялата магистрала ще е готова до 2020 г.

Коментари: 0