Шишков: При магистрала „Европа“ има много тежки проблеми
Заради бавното строителство на участъци от аутобана България може да загуби евросредства

Снимка: БТА
Министерство на регионалното развитие най-вероятно ще прави проверка и на строителството на магистрала „Европа“. По думите на ресорния министър Иван Шишков аутобанът до Сърбия „има много тежки проблеми“.
Подробният устройствен план на магистралата е одобрен през 2014 г. Това е пътят на костенурката“, коментира в ефира на bTV министърът.
Той обясни, че от 2014 г. досега единственият построен лот е този в средата на трасето – 17-километровият участък между Драгоман и Сливница. По думите на Шишков лотът между ГKΠΠ „Kaлoтинa“ и Дpaгoмaн, чиятo дължинa e 14.5 ĸм, се строи „бавно и мъчително“.
Този лот мъчи всички. При него имаше пропуски в проекта и в подробния устройствен план. Одобрих изменение в него, защото имаше проблем с осветлението на пътните възли“, коментира Шишков.
Припомняме, че строителството на лота започна през 2019 г. Изпълнитeл e cтpoитeлнo oбeдинeниe, нaчeлo c „Щpaбaг“. Cтoйнocттa нa инвecтициятa e oĸoлo 165 млн. лв., a cpoĸът зa изпълнeниe бе янyapи 2022 г., но на няколко пъти вече се удължава – веднъж до средата на тази година, а съвсем наскоро стана ясно, че най-вероятно участъкът няма да е завършен и до края на тази година. При управлението на Гроздан Караджов изпълнителят бе санкциониран и заради лошата организация на движение в участъка.
Третият участък от аутобана – между Сливница и Северната скоростна тангента на София – се оказва най-проблемен. Шишков коментира, че още по времето на предишния служебен кабинет са били установени сериозни проблеми, по които обаче през 7-те месеца управление на редовния кабинет "Петков" нищо не се е случило.
Аз одобрих подробния устройствен план, сключих споразумение с кмета на Костинброд за отбивка при с. Петърч, но тези 7 месеца може да се окажат фатални и да загубим част от европарите“, коментира министърът.
Припомняме, че през януари тази година Агенция „Пътна инфраструктура“ избра изпълнител на лота – ДЗЗД „Европа – 2022“, в което влизат „ГБС-Инфраструктурно строителство“, „Главболгарстрой Интернешънал“ и „Обонато Билд“. Стойността на дейностите по 16.5-километровата отсечка е почти 222.5 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 660 календарни дни. Oбeĸтът ce финaнcиpa пo Oпepaтивнa пpoгpaмa „Tpaнcпopт и тpaнcпopтнa инфpacтpyĸтypa“ 2014 – 2020 г.
Шишков изрази съмнение, че този участък може да бъде довършен до края на 2023 г. – това е срокът, през който трябва да бъдат усвоени и евросредствата. По думите му въпреки ударното отчуждаване и готовите проекти, много трудно лотът ще бъде построен за толкова кратко време.
Още проверки
Министърът заяви, че най-вероятно ще има проверки на други пътни участъци, подобни на проверката на „Тракия“, която установи тънък и некачестен асфалт по два от лотовете на аутобана – между Стара и Нова Загора (лот 2) и между Нова Загора и Ямбол (лот 3). Междувременно Браншова Камара „Пътища“ излезе с позиция, че подобни констатации само оронват престижа на пътностроителния бранш.
В момент, когато служебният кабинет създаваше впечатление, че се е фокусирал върху решаването на проблемите в страната и по-специално в тотално разрушения в последната година и половина пътен сектор се излиза пред медиите с изцяло спекулативни твърдения. Изненадани сме от разпространените внушения за некачествено изпълнение на участъците от магистралата, без наличието на официални данни от проведения преди дни лабораторен анализ.“
Камарата посочва още, че през годините са правени редица проверки по участъците и не са установени нарушения. И още – в десетгодишния период на експлоатация на трасето не са възлагани превантивни и текущи ремонтни дейности, „което в съчетание с прекомерното натоварване не осигурява адекватна оценка на състоянието на пътната настилка.“
Браншовата камара цитира данни от одитен доклад, според който реалните данни за трафика по Лот 2 за периода 2017 – 2019 г. надвишават планираното със 162% при тежкотоварните и 376% при лекотоварните автомобили. По Лот 3 надвишаването е 42% при тежкотоварните и 348% при лекотоварните автомобили.
В интервю за БНТ регионалният министър прокара теза, че още при самото възлагане на изграждането на лот 3 на магистралата е било замислено в него да се полага по-тънък слой асфалт от нормите.
Участъкът Нова Загора – Ямбол е по-сложен като релеф, но въпреки това неговата цена е по-ниска, отколкото за участъка Стара Загора – Нова Загора", обясни Шишков.
По думите му в момента именно настилката на по-евтината част от магистрала е в по-тежко състояние.
Според министъра не може само фирмите да се държат отговорни за лошото качество на ремонтите, като често проблемът е във възложителите – държавата и общините.
Фирмите са заложници на държавата и общините", заяви той.
До десетина дни ще е готов анализът на ремонтите, за които строителните фирми претендират, че имат да получават огромни суми, а държавата вече няколко месеца не им ги дава. След това парламентът ще трябва да намери нужните средства за разплащане. Шишков допълни, че е било грешка да се платят 50% от претендираните суми на всички фирми.
Не знам юридически дали при това положение няма да трябва да се издължат и целите суми на всички", поясни министърът.
Припомняме, че частичното плащане бе одобрено от 47-ото Народно събрание. Това бе една от темите, които скара бившите управляващи от "Продължаваме промяната" и "Има такъв народ".