Силициевата долина инвестира в тротинетки
Рисково финансиране за стотици милиони и появата на първия милиардерн проект в сектора бележат бързоразрастващата се мания по симпатичните електрически превозни средства

Снимка: Bird
Една от най-знаковите дялови инвестиции в американската стартъп екосистема през тази година беше направена от фонда Sequoia Capital и още няколко организации в началото на лятото. Те вложиха общо 150 млн. щ. долара в стартиращия проект Bird, който се занимава с ... тротинетки. Ако се чудите защо инвестиционен фонд, фокусиран основно в технологичния сектор и познат с ранните си вложения в компании като Google, PayPal, Airbnb, LinkedIn, Instagram, Reddit, Tumblr и Square, би вложил парите си в стартъп за тротинетки, вероятно сте пропуснали бурното развитие на този сегмент през последните месеци.
Новите платформи за градска мобилност
Преди да опишем развитието на този нов бранш, трябва да направим две важни уточнения. Първото е, че не става въпрос просто за тротинетки, а за електрически такива. А второто – че Bird, както и други перспективни проекти в бранша не се занимават с продажбата на двуколесните превозни средства, а развиват платформи за тяхното използване под наем. За целта потребителите достъпват мобилно приложение, с което откриват най-близката до тях свободна тротинетка и я „отключват“. След като отидат с нея до желаната крайна точка, те просто я заключват и я оставят на разположение на някой друг. Модел, по който работи българският стартъп за електромобили Spark, както и множество други платформи за отдаване на коли или велосипеди под наем в редица градове по света.
Тротинетките, обаче, малко неочаквано за мнозина, се оказаха истински хит поради своята компактност, възможността да се сгъват (ако се налага да изкачите стълби или да използвате метрото за няколко спирки), както и лесната си употреба. Затова не е чудно, че броят на стартъпите в тази област расте с бързи темпове. Успешното привличане на рискова инвестиция от 150 млн. щ. долара превърна Bird в
първия „еднорог“ в този сектор
За незапознатите „еднорог“ (unicorn) в стартъп средите означава компания, достигнала пазарна капитализация от над 1 млрд. щ. долара, главно чрез привличане на рисково финансиране. Скоро след това Bird успя да проведе нов рунд на финансиране, който удвои стойността на компанията до 2 млрд. щ. долара.
Дружеството може и да е най-нашумялото, но далеч не е единствения перспективен проект при платформите за тротинетки под наем. LimeBike и Spin също са сред имената в сектора, чиято дейност расте с бързи темпове. Първата вече успя да привлече 250 млн. щ. долара рисков капитал, докато втората след сравнително скромни опити за финансиране, довели до привличането на „едва“ 8 млн. щ. долара, взе решение да проведе т.нар. ICO (Initial Coin Offering) или „листване“ на токени, базирани на блокчейн. Идеята се оказа изключително успешна и преди малко повече от месец донесе на компанията 125 млн. щ. долара инвестиции. При това – въпреки, че в момента ICO пазарът търпи спад. По всичко личи, че инвеститорите просто са полудели по електрическите тротинетки.
На какво се дължи този интерес
Тротинетките се развиват най-бързо в градове като Лос Анжелис и Сан Франсиско, в които трафикът е претоварен и жителите търсят всевъзможни алтернативни опции за придвижване. Същевременно климатът е подходящ за открити персонални транспортни средства. Като добавим и характерния за тези градове дух на иновации и позитивно отношение към новостите, е съвсем логично скутерите и велосипедите да се превърнат във фактор в цялостния транспортен микс. С новопривлечените инвестиции обаче Bird, Lime и други играчи вече стартираха и разрастването си и по източното крайбрежие на САЩ.
Потенциални проблеми
Такива биха могли да възникнат главно във връзка с регулацията и отношенията с местните власти. Няма как една дейност по отдаване на тротинетки под наем, която предполага тяхното оставяне на произволни публични места, да избегне този аспект. И въпреки че до момента общините поне в американските градове са кооперативни, разрастването на този нов бранш ги свари неподготвени и те все още реагират прекалено бавно на тенденцията. Някои стартъпи вече създават партньорства с търговски обекти, за да си гарантират присъствие на по-добри локации и по-голяма популярност.
Големите ИТ компании също вече гледат към сектора, макар и за сега да не правят конкретни стъпки за навлизане в него. Uber неотдавна придоби услугата за велосипеди под наем Jump, а конкурентът й Lyft закупи друг перспективен играч при колелата – Motivate. Все още обаче никой от технологичните гиганти не е демонстрирал интерес конкретно към платформите за тротинетки. И не е изключено скоро да се окаже, че са закъснели, защото секторът се развива все по-динамично. Според мнозина е напълно възможно в близко бъдеще да измести велосипедите като предпочитан персонален транспорт в градска среда и да допринесе за оформяне облика на „умните“ градове на бъдещето.