Стесняват ли се местата между седалките в самолетите
И кои авиокомпании са с най-тесните места за краката на пътниците

Скъсяват ли се, буквално, разстоянията между два реда седалки в самолетите? Ами, всеки, който лети, ще каже "да". Само сравнете сегашните места за сядане в самолета с тези в "златните години" на авиацията, пише британският в. "Телеграф".
Изданието твърди, че разстоянието между редовете със седалки в самолетите в онзи период в икономичната класа е било 34 до 36 инча (от 86 до 91 см.).
Boeing 707, например, който влиза в експлоатация през 1958 г. и е широко използван в този период, е с разстояние 34 инча. Същото е и разстоянието в първите модели 747 от флотилията на Pan Am и TWA.
Разстоянието за краката на пътниците започва да се "стеснява" през 80-те години.
През 1981 г. "Ню Йорк Таймс" съобщава, че за първи път производителите са започнали да намаляват разстоянието в икономичната класа от "индустриалния стандарт" 34-35 инча до 32 инча (81 см).
Така започва тенденция за увеличаване на печалбите чрез "натъпкване" в самолета на колкото е физически възможно да се поберат възможно повече хора.
Съюзът на потребителите в САЩ, американска неправителствена организация, започва да се занимава с проблема със "отесняването" на местата в самолетите през 1985 г. Нейните документи ясно показват, че четирите най-големи американски авиокомпании (American, Delta, United и Southwest) са намалили разстоянието за краката през последните три десетилетия.
През 1985 г. Southwest предлага 35 инча, докато при United горната граница е 36 инча. Нито една компания не пада под 31 инча.
А днес - през 2018 г., нито една от четирите авиокомпании не надхвърля 33 инча, докато три от тях (American, Delta and United) падат до 30 инча, както е видно от таблицата.
През 1990 г. The Telegraph сравнява разстоянието между седалките на няколко големи авиокомпании, включително BA и Virgin. За полети на дълги разстояния, Lufthansa, Qantas и Virgin предлагат 34 инча в икономична класа, докато BA предлагат между 31 и 34, в зависимост от самолета. Сега само Qantas предлага повече от 31 инча (Boeing 787 с 32), докато Virgin е с най-малко - 29 инча.
Колко най-тясно може да стане на седалките?
29-те инча (73 см) в самолетите A330 на Virgin Atlantic е доста рядко срещано тясно разстояние за полети на дълги дистанции. През януари списание Which? проверява повече от 30 авиопревозвачи и открива само двама, които предлагат по-малко от 30 инча за полети на дълги разстояния: Virgin и Thomas Cook Airlines.
Сайтът SeatGuru разкрива още няколко авиокомпании като China Southern, WOWair (Исландия), Lion Air (Индонезия) и Vanilla Air (Япония).
При полетите на къси дистанции нещата вече са други. Десетки авиокомпании предлагат само скромните 29 инча, включително BA, Vueling, EasyJet, Jet2.com, Norwegian и Aurigny. А някои авиокомпании падат и под това ниво - до 28 инча (71 см).
Макар и да не са включени в таблицата до една, ето някои от авиокомпаниите, част от "Клуб 28 инча" с най-тесните до момента разстояния между редовете седалки в самолетите:
Thomas Cook AirlinesTAP Portugal
Tui Airways
Spirit Airlines (САЩ)
Spring Airlines (Китай)
Thai Airways
Frontier Airlines (САЩ)
Iberia (Испания)
LATAM Brasil
Кота 27
Нито една авиокомпания до момента не се е осмелила да слезе под 28 инча. Но тази ужасяваща перспектива е напълно възможно. Производителят на интериорно оборудване за самолети Zodiac Aerospace е само една от фирмите на пазара, която има концептуални кабини с 27-инчово разстояние между редовете седалки. Те твърдят, че то е постигнато благодарение на ултра тесните им седалки. Но досега нито една авиокомпания не е поръчала такова оборудване.
Равносметката
Пасажерите от икономичната класа са загубили до осем инча (20 см) от мястото за краката от т.нар. "златна епоха" на летенето до днес. Но производителите редовно напомнят, че ширината на седалката, а не разстоянието за краката до предния ред седалки, е това, което наистина има значение, когато става въпрос за комфорт при полета.
А къде да държим ръцете си?
Все повече самолетите ни отесняват и на дължина, и на широчина. Мястото за ръцете на пътниците също се стеснява, показват проучванията. И проблемът не е само за този, който седи на средната седалка, при ред от 3 седалки една до друга. Вижте на снимката какво се случва със седящия до прозореца - той буквално няма къде да постави лявата си ръка.
Тясно и натъпкано
Истина е, самолетите отесняват, и цифрите го доказват.
Вземете за пример 707. Дължината му е 44 метра, а ширината на кабината е 3,56 м, като превозва 174 пътници в единична класа. Това е 0.9 квадратни метра на пътник. Новият 737 MAX8, обаче, е дълъг 39,5 метра, широк 3,54 метра и носи 200 пасажери. Това е 0.7 квадратни метра на човек. Това е несъвършено изчисление (то се отнася за дължината на самолета, а не за дължината на кабината), но илюстрира проблема.
Нещо повече, самолети днес летят много по-близо до капацитета си, отколкото в миналото. През 2017 г. средният коефициент на натоварване на пътниците за всички авиокомпании по света е бил 81,4%, през 2011 г. е 78,1%, през 2005 г. е 75,1%, а преди 2000-та година нормата е била около 70%.