След 7 часа партийни разговори: Тол таксите ще растат, АПИ напуска МРРБ?
Приоритетни за 4-те преговарящи партии са строителството на магистралите „Струма“ и „Хемус“, разширяването на тол системата, както и ревизия на концесионни договори
Близо 7 часа продължиха преговорите за коалиционно споразумение в сектор Транспорт. По някои теми всички партии бяха съгласни, но по други някои от преговарящите влязоха в задълбочен спор, опитвайки се да защитят тезите си. Лидерът на „Продължаваме промяната“ и бивш финансов министър Асен Василев влезе в ролята на медиатор и тушира напрежението по спорните теми.
Около какви теми се обединиха 4-те преговарящи партии?
Всички са съгласни, че строителството на магистралите „Хемус“ и „Струма“ трябва да продължи, и то така че да се задвижат процедури за тяхното по-бързо завършване. Скоростният път Видин – София, тунелите под Шипка и Петрохан остават приоритетни за всички.
Нова идея, която ПП прокара бе строителството на трети тунел през Стара планина, в източната част на страната, но мястото ще бъде уточнено допълнително. Партията предлага и изграждането на пътни мостове по поречието на река Дунав, където има фериботни връзки с Румъния. Асен Василев предложи и да се изгради втори мост в Русе. Партиите се обединиха и около идеята река Дунав да бъде модернизирана като целогодишен плавателен канал.
Одит на пътната инфраструктура в страната, ревизия на концесионния договор на летище София, както и пълен одит на БДЖ също бяха общи точки на преговор.
Тол системата бе засегната също, като от ИТН, ПП и ДБ са на мнение, че таксите трябва да бъдат увеличени, както и обхвата на тол системата. Единствено от БСП изразиха притеснение, че това ще предизвика сериозно обществено недоволство от страна на превозвачите, но приеха обхватът й да бъде преразгледан. Те предложиха и създаването на държавно предприятие, което да експлоатира системата.
Нов закон за движение по пътищата, оздравяването на Български пощи, създаването на 28 областни специализирани полигони за подготовка на шофьори, както и по-достъпна пътна среда за хората с увреждания, са другите общи точки между партиите, които ще влязат в коалиционното споразумение.
Какво раздели партиите?
Съдбата на Агенция „Пътна инфраструктура“ бе първата тема, по която преговарящите не постигнаха консенсус. Асен Василев предложи тя да мине на подчинение на транспортно министерство, защото агенцията не е строител и проектант на пътища, а има за цел само да поддържа пътищата в страната.
От „Има такъв народ“ твърдо бяха против тази идея заради разходите, които може да има евентуално такова преместване – разходи за публични средства, загуба на персонал, дори и блокиране на проекти по оперативни програми.
„Надявам се, че Ник Събев (от ПП) не предлага да обединим и община София с транспортното министерство, защото метрото също се строи по ОП „Транспорт“, която е на подчинение на ведомството. След 3 години ще дойде промяна на промяната, а реорганизация от този тип води до загуби на архиви, човешки ресурс“, коментира Гроздан Караджов от ИТН.
Заради порочни практики, ние смятаме, че не му е там мястото. Планирането на ремонт на участници става на база кой кмет се е обадил на регионалния министър, а не на база безопасност. На министъра на транспорта ще му е вменено да избира проектите на база нужда и натовареност на участъците“, заяви Василев.
От „Демократична България“ подкрепят идеята на Василев донякъде, а БСП предложи това решение да бъде взето на политическо ниво.
Допълнителните инвестиции в БДЖ също бяха спорна точка между партиите. БСП предложи за 2 години да бъдат закупени 20 хибридни локомотива, 25 електромотриси и 150 модерни пътнически вагона, за да се обнови състава на железницата. ДБ също подкрепиха идеята.
Идеята не бе подкрепена от ПП, защото според Василев трябва да се направи анализ дали предложеният състав ще е нужен за БДЖ, а и не се знае какви са точните разходи и приходи на БДЖ.
То е рухнало, трябва да има план, за да не се финансира нон–стоп извън субсидията“, уточни бившият финансов министър.
„Купуваме локомотиви, вагони и слагаме добро ръководство. Не може да чакаме, ако искаме БДЖ да съществува“, заяви Георги Свиленски от БСП.
Тогава Ник Събев заяви, че няма как жп транспортът да стане привлекателен, ако не се направят инвестиции, но те трябва да станат с ясна програма, която да ги гарантира.
Така Василев прие идеята, но с няколко условия – инвестиции, но при оздравителен бизнес план, както и анализ какви са нуждите на БДЖ.
Uber бе следващата точка, предложена от „Демократична България“, която разгорещи преговорите. ДБ предлага услугата като допълнителна опция на таксиметровите услуги, но от БСП се противопоставиха много остро на идеята.
Много хора няма да са съгласни, как ще реагират таксиметровите шофьори?“, попитаха от БСП. Според партията държавата няма как да регламентира услугата.
„Действа друга услуга като „Максим“. Тя не е спряна. Значи за едни може, но за други не може“, пък контрираха от ДБ.
За да успокои двете страни, Василев се намеси и предложи да се проведе широко обществено обсъждане, за да се намери решение. Партиите приеха идеята.