София готви поръчка за преместване на трамвая по бул. „Скобелев“
Стойността на новия търг ще е по-висока от прекратения, стартиран през 2022 г. за 17.5 млн. лв.

© ECONOMIC.BG / БТА
Столична община ще раздели на две процедурата за преместване на трамвайното трасе по бул. „Скобелев“, след като старата обществена поръчка отпреди 3 години бе прекратена. Това стана ясно по време на заседание на транспортната комисия в Столичния общински съвет.
Развитието на казуса е заради окончателното решение на Върховния касационен съд, което задължава местната власт да премести трасето в едногодишен срок. Ясно е обаче, че дейностите ще бъдат сериозно оскъпени.
Въпреки че е амбициозен, заместник-кметът по строителство Никола Лютов заяви, че общината ще направи всичко възможно, за да спази срока. Той се надява да няма забавяне при процедурата и при задължителния контрол от Агенцията за обществени поръчки (АОП).
Очаква се новата поръчка да бъде обявена скоро, но вече като две отделни процедури. Едната ще е за реконструкцията на пътя и изграждането на стоманобетонна рампа. Тя ще бъде на принципа на инженеринг. Другата най-вероятно ще е свързана с тунела под НДК, чиято хидроизолация обаче първо трябва да бъде обследвана.
Въпреки че конкретна стойност не беше посочена, стана ясно, че сумата ще надхвърли значително всякакви прагове за бързо пряко договаряне по Закона за обществени поръчки. За сравнение, през 2022 г. прогнозната стойност на прекратената вече прекратената поръчка бе 17.5 млн. лв. без ДДС.
По думите на зам.-кмета Лютов прогнозната стойност на новата поръчка ще е в рамките на стойността на вече прекратената, но оскъпена според процентните стойности на НСИ за строителство на обекти с релсови пътища.
Той обясни, че старата поръчка е била прекратена, тъй като двама от тримата кандидати са били отстранени и процедурата не е могла да продължи само с една оферта. Освен това предметът й на дейност е бил прекалено широк.
По време на заседанието на комисията, общинският съветник Андрей Зографски („Спаси София“) изрази опасения, че Столична община ще се забави с изпълнението на решението с около две години и половина. Според него, избраният вариант от всички разглеждани 5 преди години е „най-лош и най-скъп“, а забавянето подлага на риск обслужването на южната част на София, тъй като няма достатъчно автобуси, които да заместят трамваите.
Заместник-кметът Лютов обясни, че се сформира работна група, която да търси решения за алтернативен транспорт, в случай че се наложи временно спиране на движението по трасето.
Историята с трамвайното трасе по бул. „Скобелев“ датира още от 2010 г., когато релсите са били изградени като временно решение заради строежа на метрото. Въпреки че строежът приключва през 2012 г., трамваите продължават да се движат по временния маршрут вече над 15 години.
През 2017 г. граждани, живеещи в района, завеждат колективен иск срещу Столична община заради наднормения шум и вибрации. Според експертизата по делото, шумът причинява стрес, нарушения на съня и влошава качеството на живот. Съдът отхвърля доводите на общината, че една година не е достатъчна за изпълнението на решението, като посочва, че местната власт не е предприела нищо по въпроса в продължение на 12 години.