Светът може никога да не възстанови жаждата си за петрол
Подходът на правителствата към по-зелена икономика при възстановяването след кризата ще е решаващ
~ 6 мин.
Светът се учи да живее с по-малко петрол. И може никога да не погледне назад. Пандемията от коронавирус унищожи търсенето на бензин и реактивно гориво, тъй като милиарди хора останаха затворени по домовете си, а няма гаранция, че то ще се възстанови напълно, въпреки че цените са на дъното, пише в свой анализ CNN Business.
Нефтената промишленост усеща тежко ефекта от кризата. Служителите продължават да работят от вкъщи. Международните пътувания са малко, а гражданите в някога замърсените градове, свикнали със синьото вече небе, изискват по-строг контрол върху емисиите, насърчавайки правителствата да удвоят усилията си за справяне с климатичната криза.
Такива промени ще дадат допълнителен тласък на инвеститорите да се откажат от нефтените активи, които набираха скорост преди неотдавнашния крах на цените. За сравнение изглежда, че устойчивите енергийни инвестиции се задържат сравнително добре, въпреки нестабилността на фондовите пазари.
Всичко това би могло да означава, че глобалното търсене никога няма да се върне към рекордно високите си нива за 2019 г., плашеща перспектива за петролните компании и техните служители от Тексас до Западна Европа и страни като Русия, Нигерия или Ирак, които силно зависят от продажбата на суров продукт.
"Мисля, че натискът за ускоряване на силите, движещи енергийния преход, само ще се увеличи в резултат на тази криза", казва Марк Люис, глобален ръководител на звеното за изследвания за устойчивост в BNP Paribas Asset Management в Париж.
Цените вече паднаха до най-ниските си нива от десетилетия, а производителите се борят с излишното предлагане и най-лошия шок на търсенето в историята.
"Остава изключително ниво на несигурност по отношение на краткосрочните перспективи за цените и търсенето на продукти", каза британският финансов директор на BP Брайън Гилвари пред анализаторите тази седмица.
Преди пандемията анализаторите прогнозираха, че пикът на търсенето на петрол ще настъпи около 2040 г. поради увеличаването на електрическите автомобили, повишената енергийна ефективност и преминаването към алтернативни източници. Но коронавирусът накара много предположения за бъдещето на петрола да бъдат изоставени.
Всичко се промени
Шокът от коронавирусната криза ще струва години на възстановяване на петролната индустрия.
Докато правителствата по света поставят икономиките си в дълбоко замразяване, за да предотвратят разпространението на болестта, търсенето на енергия се срива. Международната агенция по енергетика очаква глобалното търсене на петрол да спадне с рекордните 9.3 милиона барела на ден през 2020 г., резултат от усилията за овладяване на заразата в 187 страни и територии.
Базираната в Париж агенция изчисли по-рано този месец, че търсенето ще спадне през април до ниво, последно наблюдавано през 1995 г., когато световната икономика изглеждаше коренно различна.
Подобна динамика – в съчетание с пренасищането на доставките в резултат на кратка, но брутална ценова война между Саудитска Арабия и Русия – доведе до удар в сърцето на петролните пазари. Миналата седмица цените на американския петрол за първи път в историята станаха отрицателни, а търговците плащаха да се отърват от количествата, тъй като резервоарите за съхранение бързо се пълнят.
За да се възстанови спокойствието на пазарите и да започне отново натиск нагоре за цените, доставките трябва да се свият значително и с много повече от рекордното намаляване, предвидено от ОПЕК и нейните съюзници от днес. Това означава, че ще бъдат затворени много кладенци и много компании ще фалират.
Но участниците в индустрията също се нуждаят от търсене, за да започнат процеса на възстановяване през втората половина на 2020 г.
"Ключовият въпрос е колко бързо се сдържа и приключва пандемията Covid-19, тъй като това диктува степента на движение по света", заяви Джим Бъркхард, ръководител на изследователската компания IHS Markit. "Все още никой не знае това."
Ново поведение
Настоящите прогнози на Уолстрийт за възстановяване на търсенето за една или две години разчитат на две основни предположения: че правителствата бързо ще облекчат правилата за блокиране на хората на закрито и че икономическата активност ще отскочи много бързо след премахването на ограниченията.
В този случай търсенето може да се върне към нивата от 2019 г. веднага след 2022 г., според IHS Markit.
Има някои доказателства в подкрепа на този оптимистичен възглед. Goldman Sachs отбелязва, че седмичните данни от рафинериите показват, че търсенето на петрол в Китай – най-големият потребител в света – е само с около 5% по-ниско в сравнение с нивата преди кризата, което предполага стабилно възстановяване.
Но IHS Markit също моделира алтернативен сценарий, при който правителствата са по-бавни в премахването на карантинните правила или се появи втора вълна от вируса. Ако това се случи, търсенето може никога да не се възстанови напълно.
"Ако имаме втора вълна – дори да е на четвърт от интензивността на тази – тя допълнително ще намали търсенето на петрол и допълнително ще засили промените в поведението", каза Бъркхард.
Люис от BNP Paribas смята, че е неизбежно коронавирусът да има дълготраен ефект върху активността в развитите страни. Той прогнозира, че броят на работещите вкъщи ще остане повишен дори след края на кризата, като ще намали пътуванията. Пътните горива като бензин представляват приблизително половината от световното търсене на петрол.
Той също така казва, че психологическото въздействие на вируса ще влияе дълго време върху пътуванията, като насърчи бизнеса да ограничи броя на служебните такива, както и на летенето.
"Просто не виждам как авиацията може да се върне към темповете на растеж, които наблюдавахме преди появата на тази криза", казва той.
Авиацията представлява по-малка част от търсенето на петрол от наземния транспорт, но тя е ключов двигател за растеж през последните години. Превозвачи като Lufthansa и British Airways вече предупредиха, че бизнесът им ще трябва да се свие, защото секторът няма да се възстанови с години.
Миналата седмица Rystad Energy, консултантска компания със седалище в Осло, модерира очакванията си за ръст на търсенето на петрол през втората половина на годината, като прогнозира по-слаби перспективи за разхода на бензин и реактивни горива.
Голямата роля на правителствата
Нефтената промишленост усеща тежко ефекта от кризата. Служителите продължават да работят от вкъщи. Международните пътувания са малко, а гражданите в някога замърсените градове, свикнали със синьото вече небе, изискват по-строг контрол върху емисиите, насърчавайки правителствата да удвоят усилията си за справяне с климатичната криза.
Такива промени ще дадат допълнителен тласък на инвеститорите да се откажат от нефтените активи, които набираха скорост преди неотдавнашния крах на цените. За сравнение изглежда, че устойчивите енергийни инвестиции се задържат сравнително добре, въпреки нестабилността на фондовите пазари.
Всичко това би могло да означава, че глобалното търсене никога няма да се върне към рекордно високите си нива за 2019 г., плашеща перспектива за петролните компании и техните служители от Тексас до Западна Европа и страни като Русия, Нигерия или Ирак, които силно зависят от продажбата на суров продукт.
"Мисля, че натискът за ускоряване на силите, движещи енергийния преход, само ще се увеличи в резултат на тази криза", казва Марк Люис, глобален ръководител на звеното за изследвания за устойчивост в BNP Paribas Asset Management в Париж.
Цените вече паднаха до най-ниските си нива от десетилетия, а производителите се борят с излишното предлагане и най-лошия шок на търсенето в историята.
"Остава изключително ниво на несигурност по отношение на краткосрочните перспективи за цените и търсенето на продукти", каза британският финансов директор на BP Брайън Гилвари пред анализаторите тази седмица.
Преди пандемията анализаторите прогнозираха, че пикът на търсенето на петрол ще настъпи около 2040 г. поради увеличаването на електрическите автомобили, повишената енергийна ефективност и преминаването към алтернативни източници. Но коронавирусът накара много предположения за бъдещето на петрола да бъдат изоставени.
Всичко се промени
Шокът от коронавирусната криза ще струва години на възстановяване на петролната индустрия.
Докато правителствата по света поставят икономиките си в дълбоко замразяване, за да предотвратят разпространението на болестта, търсенето на енергия се срива. Международната агенция по енергетика очаква глобалното търсене на петрол да спадне с рекордните 9.3 милиона барела на ден през 2020 г., резултат от усилията за овладяване на заразата в 187 страни и територии.
Базираната в Париж агенция изчисли по-рано този месец, че търсенето ще спадне през април до ниво, последно наблюдавано през 1995 г., когато световната икономика изглеждаше коренно различна.
Подобна динамика – в съчетание с пренасищането на доставките в резултат на кратка, но брутална ценова война между Саудитска Арабия и Русия – доведе до удар в сърцето на петролните пазари. Миналата седмица цените на американския петрол за първи път в историята станаха отрицателни, а търговците плащаха да се отърват от количествата, тъй като резервоарите за съхранение бързо се пълнят.
За да се възстанови спокойствието на пазарите и да започне отново натиск нагоре за цените, доставките трябва да се свият значително и с много повече от рекордното намаляване, предвидено от ОПЕК и нейните съюзници от днес. Това означава, че ще бъдат затворени много кладенци и много компании ще фалират.
Но участниците в индустрията също се нуждаят от търсене, за да започнат процеса на възстановяване през втората половина на 2020 г.
"Ключовият въпрос е колко бързо се сдържа и приключва пандемията Covid-19, тъй като това диктува степента на движение по света", заяви Джим Бъркхард, ръководител на изследователската компания IHS Markit. "Все още никой не знае това."
Ново поведение
Настоящите прогнози на Уолстрийт за възстановяване на търсенето за една или две години разчитат на две основни предположения: че правителствата бързо ще облекчат правилата за блокиране на хората на закрито и че икономическата активност ще отскочи много бързо след премахването на ограниченията.
В този случай търсенето може да се върне към нивата от 2019 г. веднага след 2022 г., според IHS Markit.
Има някои доказателства в подкрепа на този оптимистичен възглед. Goldman Sachs отбелязва, че седмичните данни от рафинериите показват, че търсенето на петрол в Китай – най-големият потребител в света – е само с около 5% по-ниско в сравнение с нивата преди кризата, което предполага стабилно възстановяване.
Но IHS Markit също моделира алтернативен сценарий, при който правителствата са по-бавни в премахването на карантинните правила или се появи втора вълна от вируса. Ако това се случи, търсенето може никога да не се възстанови напълно.
"Ако имаме втора вълна – дори да е на четвърт от интензивността на тази – тя допълнително ще намали търсенето на петрол и допълнително ще засили промените в поведението", каза Бъркхард.
Люис от BNP Paribas смята, че е неизбежно коронавирусът да има дълготраен ефект върху активността в развитите страни. Той прогнозира, че броят на работещите вкъщи ще остане повишен дори след края на кризата, като ще намали пътуванията. Пътните горива като бензин представляват приблизително половината от световното търсене на петрол.
Той също така казва, че психологическото въздействие на вируса ще влияе дълго време върху пътуванията, като насърчи бизнеса да ограничи броя на служебните такива, както и на летенето.
"Просто не виждам как авиацията може да се върне към темповете на растеж, които наблюдавахме преди появата на тази криза", казва той.
Авиацията представлява по-малка част от търсенето на петрол от наземния транспорт, но тя е ключов двигател за растеж през последните години. Превозвачи като Lufthansa и British Airways вече предупредиха, че бизнесът им ще трябва да се свие, защото секторът няма да се възстанови с години.
Миналата седмица Rystad Energy, консултантска компания със седалище в Осло, модерира очакванията си за ръст на търсенето на петрол през втората половина на годината, като прогнозира по-слаби перспективи за разхода на бензин и реактивни горива.
Голямата роля на правителствата
Подобни промени в поведението биха могли да разчистят пътя на правителствата да предприемат по-агресивни действия за насърчаване на възобновяемата енергия и да се насочат далеч от използването на изкопаеми горива, което ще позволи на страните да изпълнят по-бързо своите ангажименти по Парижкия договор.
Това би могло да бъде особено вярно в Европа, която обеща да намали емисиите с поне 40% под нивата от 1990 г. до 2030 г. Германският канцлер Ангела Меркел заяви във вторник, че борбата с изменението на климата трябва да бъде включена в решението за пандемията на коронавирус.
„Ако разгледаме тежката вреда, причинена от коронавирус кризата на нашите икономики по целия свят, ние също трябва да не забравяме опазването на климата“, каза тя.
Вече има признаци, че европейските градове ще използват пандемията като възможност да намалят замърсяването. Милано обяви миналата седмица, че когато градът отвори отново, той ще запази повече улично пространство за велосипеди и пешеходци.
"Разбира се, искаме да отворим отново икономиката, но смятаме, че трябва да го направим на различна основа от преди", заяви Марко Гранели, заместник-кмет на Милано, пред вестник "Гардиън".
Това също е основна възможност за Китай, каза Люис. Наскоро страната удължи субсидиите си за електрически превозни средства до 2022 г., но по-късно заяви, че ще ги намали с 10% тази година.
В Съединените щати всичко зависи от резултата от изборите през 2020 г. Президентът Доналд Тръмп беше основен привърженик на нефтения и газовия сектор в Америка, като наскоро обеща спасителен пакет. Джо Байдън, демократът, който почти сигурно ще е негов конкурент на вота през ноември, е много по-вероятно да възприеме нов, зелен подход за възстановяване на икономиката.
В Съединените щати всичко зависи от резултата от изборите през 2020 г. Президентът Доналд Тръмп беше основен привърженик на нефтения и газовия сектор в Америка, като наскоро обеща спасителен пакет. Джо Байдън, демократът, който почти сигурно ще е негов конкурент на вота през ноември, е много по-вероятно да възприеме нов, зелен подход за възстановяване на икономиката.
Бьорнар Тонхауген, ръководител на петролните пазари в Rystad Energy, все още очаква търсенето да постигне нов рекорд през 2022 г., задвижван от скока на активността, тъй като ежедневието се връща към нормалното си състояние. Но действията на правителството вследствие на коронавируса могат да "ускорят" срока за пикова консумация.
Останалата част от 2020 г. ще се окаже решаваща за определяне на траекторията. Някои страни биха могли да дадат приоритет на своето икономическо възстановяване пред усилията за намаляване на емисиите, каза Тонхауген. Това ще бъде изкушаващо, като се има предвид, че суровият петрол е толкова евтин.
"По-ниските цени забавят този ход към възобновяеми енергийни източници", казва Джовани Стауново, петролен анализатор в UBS, който не вярва, че е достигнат пикът на търсенето.
Но Люис отбеляза, че възобновяемата енергия е станала много по-евтина през последното десетилетие, като цените падат от 70% до 90% в зависимост от технологията. Това има потенциал да ускори прехода, който вече беше в ход – за разлика от финансовата криза през 2008 г.
"Извежда напред това, което вече започваше да изглежда неизбежно", казва Люис.