Таханджийницата на Атанас и фамилия
Семеен бизнес намира успешната формула за възраждането на стара производствена традиция

© ECONOMIC.BG / Личен архив
Кой ли не е чувал вълшебната фраза „Сезам, отвори се“ от арабската приказка за Али Баба и 40-те разбойници?
В Европа тя навлиза през френска обработка. Българският преводач е запазил френската дума sésame, която всъщност значи… сусам. Сусамът е най-старото познато на човечеството маслодайно растение. Още от древността е използван както в кулинарията, така и в медицината. В България навлиза през XVI в. Районът на Южен Сакар се оказва благодатен за отглеждането му и съответно за производството на сусамов тахан. През миналия век слънчогледът измества сусама като маслодайна култура и постепенно производството на тахан замира.
Началото
През 1995 г. Атанас Иванов от Харманли се заема да възроди производството на тахан в България. Неговият баща – Иван, е технолог в местната фабрика за слънчогледово олио. В търсене на идея за собствен бизнес двамата се сещат за „Сезам, отвори се“. Правят първата българска машина за смилане на сусам и започват тази нова за тях дейност. Не след дълго настъпват затруднения със снабдяването със суровината, цената й скача и Атанас се преориентира към пчеларството.
На нов глас
София и Павел
Близо 20 години по-късно София и Павел - децата на Атанас, решават да вземат нещата в свои ръце. Павел е станал технолог на виното и пивото, а София е завършила счетоводство в УНСС. Преди две години двамата се завръщат в родния си град и се присъединяват към семейния бизнес, като акцентират върху традицията за направата на тахан. В желанието да градят всичко по професионален начин, в края на 2019-а се включват в Академията за местни предприемачи към Център „Ринкър“. Освен че преодоляват слабите места в дейността на таханджийница „Атанас и фамилия“, двамата печелят първата награда в надпреварата между участниците. Получават 10 хил. лв. и с тази финансова подкрепа предприемат ремонт и модернизация на производствената база.
Развитие
Започват със сусамовия тахан и към него вече са добавили още няколко вида – от лешници, бадеми, орехи, фъстъци, тиквено семе - всеки със своите уникални вкусови, но и лечебни свойства. Суровините се сушат, а двойното им смилане става между воденични камъни, така при ниската температурна обработка полезните вещества в тахана се запазват. Използват семена и ядки предимно с български произход. Към бизнеса вече се е присъединил и Тихомир Нейчев, съпругът на София. Стремежът на „Атанас и фамилия“ е да достигнат до повече клиенти, за да увеличат производството и асортимента на тахан и пчелен мед, като станат разпознаваемата марка за здравословна храна. В това им помага и фактът, че местната предприемаческа екосистема работи, всички взаимно се подкрепят, включват се в различни инициативи и базари, в които рекламират и продават своите продукти.
Формулата на растежа
Съвети от София Нейчева
1. Вслушвайте се в своите клиенти и дръжте близка връзка с тях.
2. Постоянството е важно – на качеството на продуктите, но и в реализацията на амбициите.
3. Идея без труд насреща, не струва нищо. Вложат ли се емоции, усилия, внимание и мисъл, резултатът рано или късно ще дойде.
4. Рекламата е решаващо условие, за да стигате по-лесно до своите клиенти.
5. Вярвайте в себе си, но и намирайте подкрепа.
6. Открийте правилните доставчици и точните партньори, убедени в качествата на вашите продукти.
7. Лоялността не е за пренебрегване.