„Узаконяване на картел?“: Таксиметровата услуга в София поскъпва с 15%
За трета поредна година браншът ще заплаща по-нисък патентен данък, а разликата ще бъде поета от държавния бюджет

Снимка: БТА
Столичният общински съвет удовлетвори всички основни искания на таксиметровия бранш. Така от началото на следващата година услугата в София ще поскъпне поне с 15%, а патентният данък за автомобилите ще остане 300 лв., като всички данъкоплатци в България ще поемат останалите 500 лв. Двете решения бяха приети окончателно на заседанието днес с голямо мнозинство.
Новите цени бяха приети с 32 гласа „за“, 5 „против“ и 2 „въздържал се“, като точката бе прегласувана. За претарифиране на таксиметровите апарати на леките таксиметрови автомобили е необходимо технологично време и заради това новите цени ще започнат да действат от 1 януари 2023 г. Минималната дневна цена за изминат километър скача от 1.05 лв. на 1.21 лв., а максималната – от 1.78 лв. на 2.05 лв. Минималната нощна тарифа ще се увеличи от 1.21 лв./км на 1.39 лв., а максималната – от 2.19 лв./км на 2.51 лв.
Приемането на по-високите цени предизвика дебати в залата. Веселин Калановски („Демократична България“) определени решението като „узаконяване на картел“. По думите му таксиметровите компании, ако желаят, и сега могат да вдигнат цените си. По отношение на мотива, че това се прави с оглед на високата инфлация в страната, Калановски заяви, че „ножицата между минималната и максимална цена е по-голяма от инфлационния процес, т.е. ако те са притиснати наистина, може да си качат цените.“
С покачването на минималната цена вие създавате по законов път картел, изпълнявайки привидно закона“, коментира общинският съветник.
Зафир Зарков и Симеон Колев (ГЕРБ) изразиха мнение, че на общинските съвети е вменено по закон да актуализират цените всяка година. По думите им всеки нов играч, стига да иска, може да влезе на пазара дори и при по-високи цени. Зарков коментира, че в цяла Европа таксиметровият бранш е един от най-регулираните.
Никой никого не кара да ползва или да не ползва тази услуга. Ако тя е с по-висока цена, може хората да открият възможност да ползват градски транспорт, да се движат пеша или с колела. Ние в момента просто отчитаме това, което ни е вменено по закон“, коментира Колев.
Припомняме, че услугата поскъпна с близо 33% миналата година. Преди месец таксиметровият бранш входира ново искане за увеличение на цените заради високата инфлация и поскъпналите горива. Със същите мотиви поискаха и за трета поредна година държавата да поеме по-голяма част от патентния данък, който заплащат за превоз на пътници.
Преди дни на заседание на Транспортна комисия бе взето решение единствено за по-ниския данък. Тогава председателят ѝ Карлос Контрера заяви, че относно по-виоските тарифи няма „математическо мнозинство“ сред политическите групи. В сряда обаче, след проведен председателски съвет, стана ясно, че все пак решението ще бъде подкрепено. Заседанието на Транспортна комисия и това на председателския съвет минаха на фона на протести на бранша.
По-нисък данък
На днешното заседание на СОС решението за компенсиране на данъка на таксиметровите автомобили бе прието почти единодушно с 35 гласа „за“, 1 „против“ и 1 „въздържал се“. По тази точка дебати нямаше. Така вместо 850 лв., таксиметровите шофьори ще заплащат 300 лв. данък. Остатъкът от 550 лв. ще бъде компенсиран от държавния бюджет, както бе през последните две пандемични години.
Председателят на СОС Георги Георгиев заяви, че има принципно потвърждение от министъра на транспорта Христо Алексиев, че средствата ще бъдат предвидени в Бюджет 2023. По данни на дирекция „Транспорт“ към 1 септември броят на валидните разрешения за таксиметров превоз на пътници е 5 015. Това означава, че ще са нужни над 2.7 млн. лв. за компенсацията.