Танкери с петрол вече отказват да минат през Ормузкия проток
Съдбата на важния плавателен канал остава неясна след американските бомбардировки срещу Иран

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Най-малко два супертанкера са направили обратен завой близо до Ормузкия проток след американските военни удари срещу Иран. Това показват данни от проследяване на корабите, цитирани от Reuters.
Решението на Вашингтон да се присъедини към атаките на Израел срещу Иран разпали опасения, че Техеран може да отмъсти, като затвори пролива между Иран и Оман, през който преминава около 20% от световното търсене на петрол и газ.
Това стимулира прогнозите за покачване на цената на петрола до 100 долара за барел. Както Брент, така и американският лек суров петрол (WTI) достигнаха нови петмесечни върхове в понеделник при нестабилна търговия, движени от притеснението на инвеститорите за потенциалните рискове за доставките.
Цените на превозите за супертанкерите, които могат да бъдат натоварени с до 2 милиона барела петрол, се удвоиха за седмица, надхвърляйки 60 000 долара на ден, показват данни за товарния трафик.
Според данни на Kpler и LSEG, супертанкерът за превоз на суров петрол „Косвисдом Лейк“ е достигнал пролива в неделя, след което направил обратен завой и се насочил на юг. В понеделник той се обърна обратно, възобновявайки пътуването си към пристанището Зирку в Обединените арабски емирства.
„Саут Лоялти“, също супертанкер, е направил подобен обратен завой и е останал извън пролива в понеделник, показват данни на LSEG. Според данни на Kpler и два източника от корабоплаването, той е трябвало да зареди суров петрол от терминала в Басра в Ирак.
„Косвисдом Лейк“ трябваше да зареди суров петрол в Зирку за доставка до Китай. Той беше чартиран от Unipec, търговско подразделение на китайската държавна компания Sinopec, показват данни на LSEG и Kpler.
Sinopec не отговори на искане за незабавен коментар.
Базираната в Сингапур компания Sentosa Shipbrokers съобщи, че през последната седмица броят на празните танкери, влизащи в Персийския залив, е намалял с 32%, докато броят на заминаващите натоварени танкери е намалял с 27% спрямо нивата от началото на май.