Топ 5 на самолетите, с които ще бъде заменен правителственият „Фалкон“
Правителството вероятно ще избира измежду Bombardier, Gulfstream и Falcon

© ECONOMIC.BG / Авиоотряд 28
55 млн. лв. ще бъдат отпуснати на „Авиоотряд 28“ за закупуването на нов правителствен самолет. Това реши кабинетът на последното си за миналата година заседание. Част от гласуваните средства са предвидени и за изграждането на хангар за бъдещата машина, под какъвто 20-годишният Falcon 2000 на властта така и не можа да бъде подслонен.
Тук му е мястото да се каже, че нашият Falcon 2000 изобщо не е стар – 20 години за такъв тип самолет е „средна възраст“, така че той би могъл да се експлоатира още поне толкова време, и то абсолютно безопасно. Що се отнася до т.нар. проблеми, случили се досега, то за всеки авиатор – бил той пилот или авиоинженер, е пределно ясно, че при експлоатацията на всеки самолет се получават откази и неизправности, които обаче са предвидени още от конструктора и производителя му.
Именно поради това са разработени над 400 казуса за най-различни аварийни ситуации във въздуха, действията при всяка от които многократно са оттренирани от екипажите още на тренажорите.
Още повече, че проблеми с такъв тип самолет като нашия Falcon 2000 е напълно нормално да се случват, защото не се изпълняват заложените в техническата документация на производителя изисквания, а именно той да бъде съхраняван в хангар. Да не говорим, че и в докладите на Звеното за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт са давани такива препоръки, които обаче не са спазени.
Веднага след правителственото решение от 27 декември в авиационните среди у нас се завъртя торнадо от прогнози и слухове какъв ще бъде бъдещият самолет на властта. Затова с помощта на авиоексперти Economic.bg се постара да открие и посочи 5-те на най-подходящи самолета за „тримата големи” на политическия ни небосклон, имащи право да ползват правителствената машина – президент, премиер и председател на НС.
Първото нещо, което прави впечатление, е фактът, че сумата за закупуването на друг самолет, който да замени досегашния Falcon 2000 на властта, е фиксирана – 55 млн. лв. (около 31.4 млн. долара). Това директно означава, че с тези средства не може да бъде поръчано производството на нов самолет, а че ще бъде закупена машина „втора ръка“, още повече, че част от нея е предвидена и за построяването на специален хангар за нея.
Второто важно нещо, което трябва да се отбележи е, че правителството вече ще търси доставка на друг тип самолет – за трансконтинентални полети. Причината е, че и двете машини, с които „Авиоотряд 28“ разполага - Falcon 2000 и Airbus А319, не могат да прелетят разстоянието София-Вашингтон, например, без допълнително кацане за зареждане с гориво, което обикновено ставаше на най-западното ирландско летище Шанън. Това обаче води до загубата на време и създава допълнителни, дори и чисто организационни проблеми, да не говорим за удара по авторитета на нашата държава. Така, за да реши този немалък както технически, така и имиджов проблем, сега правителството задължително ще търси доставката на самолет от клас Ultra Long Range Jet. А справката за цените, на които се предлагат самолетите от този клас, сочи, че те се движат между 41 и 68 млн. долара за новопроизведени и около 20-30 млн. долара – за машина „втора ръка”.
Самолетите от клас Ultra Long Range (ULR) са витрина на най-модерните авиационни технологии и предлагат най-комфортните и най-луксозните условия за своите ВИП пътници по време на многочасовите трансконтинентални полети без кацане. Или, както пише в специализираните сайтове – самолетите Ultra Long Range „са върхът на авиацията”.
Пак според специализираните авиационни сайтове топ 5 на Ultra Long Range Jets са:
- Bombardier Global 8000
- Gulfstream G650ER
- Dassault Falcon 8X
- Gulfstream G550
- Bombardier Global 6000
Заемащият първо място модел може да прелети без кацане 14 630 км с крейсерска скорост от 1050 км/час на височина 15 500 метра. Цената му на пазара като нов е 68.7 млн. долара, но „втора ръка” може да се намери и за около 30 млн. долара. Това, което отличава Bombardier Global 8000 от останалите самолети от този клас на пазара, е по-високата 22.5 kN тяга на двата му турбореактивни двигателя. В допълнение към всичко това, в самолета могат комфортно да се настанят и пътуват дълго до 13 пътници, заедно с всичкия им багаж – общо 2.5 тона полезен товар.
Класираният на второ място Gulfstream G650ER прелита с едно зареждане 13 900 км със завидната крейсерска скорост от 1315 км/час на височина 15 500 метра. Поради тези впечатляващи технически данни самолетът може да обиколи целия свят само за 41 часа – по-бързо от всички останали самолети от клас ULR, предлагани на пазара. В салона му могат да бъдат настанени супер комфортно 19 ВИП-пътници, освен екипажа. Цената, на която се предлага нов, е 66.5 млн. долара.
Трети в класацията е Dassault Falcon 8X – по-младият и по-съвършен „братовчед“ на нашия сегашен правителствен самолет. Той може да прелита без кацане 13 745 км с приличната крейсерска скорост 1110 км/час. Само за сравнение – Falcon 2000 може да прелита до 5800 км с 880 км/час. Максималното излетно тегло на Dassault Falcon 8X е 33.1 тона, а на кацане – 28.3 тона. Важно е да се отбележи, че той е с 3 двигателя PW307D, произведени в Канада. Цената му, в зависимост от екстрите, е над 60 млн. долара като нов.
Четвъртият най-подходящ за нашите държавници самолет в тази класация е Gulfstream G550. Той може да измине без кацане 14 380 км с 980 км/час крейсерска скорост, което му позволява да прелети между София и Токио за малко повече от 10 часа. Моделът предлага пълен комфорт на пътуване на далечни разстояния на 19 пътника, включително екипажа. Цената му започва от 55 млн. долара и в зависимост лукса достига 67 млн. долара като нов.
Поставеният на пето място Bombardier Global 6000 е в състояние да измине до 12 700 км с едно зареждане, като остане във въздуха цели 13 часа. Максималният му капацитет е 13 ВИП пътници, а крейсерската му скорост - 1080 км/час. Цената, на която самолетът може да бъде поръчан директно от завода, е между 41 и 51.1 млн. долара в зависимост от нивото на лукс, който търси бъдещият му собственик.
Какъвто и самолет да избере правителството, засега остават още много нерешени въпроси. Като например какво ще прави със сегашния Falcon 2000, който, да не забравяме, беше доставен преди всичко за нуждите на РВД, заедно със съответната специализирана апаратура. Дали бъдещият правителствен самолет ще изпълнява единствено ВИП функции, или ще бъде натоварен и със задачата на Falcon 2000 за облитане на радарите?
Не по-малко важен е и въпросът с колко трябва да бъде увеличен годишно бюджетът на „Авиоотряд 28“, тъй като експлоатационните разходи на самолетите от клас Ultra Long Range са доста по-високи от досегашните на Falcon 2000 и варират, в зависимост от модела на самолета, който ще бъде избран, от 7000 до 9500 долара на час. Това ще рече, че едно прелитане от София до Токио, например, ще струва около 90 000 долара, които, естествено, ще покриват данъкоплатците.