Транспортният министър прекрати една от мегапоръчките за нови локомотиви
Ресорното ведомство планира да пусне нова процедура с две обособени позиции за различни по вид локомотиви
Обществената поръчка за доставка на 18 електрически маневрени локомотива, която бе стартирана от служебния кабинет в края на април, е окончателно прекратена. Това е станало с решение на новия транспортен министър Георги Гвоздейков на 16 юни.
Това е единственият търг, който не бе обжалван от компаниите пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), за разлика от останалите три търга за новите влакове, които се финансират със средства по Плана за възстановяване и устойчивост и които в момента са временно спрени. В интервю за Нова телевизия в неделя Гвоздейков посочи, че и тези процедури вероятно ще бъдат прекратени окончателно.
Новият министър е намерил достатъчно причини да прекрати търга, чиято прогнозна стойност бе почти 93 млн. лв. без ДДС. Мотивите са описани в цели 3 страници. Поръчката бе критикувана от депутата от ПП-ДБ Димитър Найденов, който обвини в корупция предишното ръководство на министерството.
Необходимо е извършването на съществени промени в условията на обявената поръчка, които променят кръга на заинтересованите лица“, се посочва в решението за прекратяване.
От мотивите става ясно, че скоро МТС ще обяви нов търг, но с две отделни позиции – за доставка на 9 локомотива за маневри в депо, както и на 9 локомотива за маневри от депо до влакообразуващи гари.
Разликата между двата типа маневри предпоставя използването на различен подвижен състав. Този, който се експлоатира в депата и не ги напуска, не е необходимо да се експлоатира със скорости над 10 км/ч, тъй като е нормативно забранен, както и не е нужно да притежава разрешение за тип на превозните средства.
Тези факти формират значителна разлика в цените за доставка на 1 брой локомотив за маневри в депо, спрямо цените за доставка на 1 брой локомотив за маневри от депо до влакообразуваща гара“, се посочва още, като се допълва, че тя може да стигне до 3 пъти.
Друга съществена техническа разлика, която е фундаментална за определянето на конкретния вид подвижен състав, е наличието на контактна мрежа за движение на локомотивите. Всички депа за пътнически железопътен превоз в страната са неелектрифицирани или частично електрифицирани. Коловозите обаче, които се използват за достъп от депата до влакообразуващите гари, са електрифицирани или частично електрифицирани. Това обуславя нуждата от наличие на пантограф само за подвижния състав, който ще придвижва от и към депото, от и към влакообразуващите гари на готови композиции за обслужване на пътнически влакове. Това също оказва влияние върху цената на локомотивите.
Разделянето на две обособени позиции на поръчката е съществена промяна в условията на обявената поръчка, която безспорно води до промяна в кръга на заинтересованите лица.“
В мотивите се посочва още, че по време на подготовката на обществената поръчка е получена таблична справка от настоящия пътнически железопътен оператор, от която справка е видно, че за нуждите на двата вида маневрени дейности са необходими локомотиви, като за вътрешнодеповска маневра са нужни 6 локомотива, от които 4 бр. ще работят непрекъснато (от 00:00 до 24:00), а за маневра от и към депо, от и към влакообразуваща гара са необходими 9 бр.
С оглед на необходимостта от време за зареждане на батериите им (6 – 8 часа), считаме за целесъобразно броят на локомотивите за маневри в депата да бъде увеличен до 9 броя, тъй като няма как такъв локомотив да се използва по време на неговото зареждане.“
Посочва се, че от процедурата се интересуват производители от двата типа локомотиви, но техническата спецификация не дава възможност да участват тези производители, които произвеждат подвижен състав, който се експлоатира в депата и не ги напуска, който не е необходимо да се експлоатира със скорости от 40 км/ч, не е нужен пантограф, както и не е нужно да притежава разрешение за тип на превозните средства, съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) 2018/545 и разрешение за пускане на пазара на превозно средство, съгласно Наредба № 57 от 9.06.2004 г. за постигане на оперативна съвместимост на националната железопътна система с железопътната система в рамките на Европейския съюз.
Относно заложеното изграждане и на ремонтна база, в която да се поддържат локомотивите, в мотивите се посочва, че се предвижда тя да бъде изградена по време на сроковете за производство и доставка на подвижния състав. В случай, че строителството на базата не завърши в точно определения срок (преди доставката на първия подвижния състав или партида подвижни състави) или изпълнението му е некачествено, това поставя под риск качественото изпълнение на поддръжката наподвижния състав.
Същевременно, Министерството на транспорта и съобщенията не е получило потвърждение от Министерството на финансите, че ще бъдат осигурени бюджетни средства за изграждане на ремонтна база по друга обществена поръчка за проектиране и строителство, което представлява непреодолим риск за цялостното изпълнение на поддръжката на доставения подвижен състав, тъй като е невъзможно поддръжката да се извършва без наличие на база, която да се осигури по начина, по който е посочен в техническата спецификация.“
От друга страна, премахването на изискването за поддръжка в ремонтна база, посочена от възложителя, ще даде възможност на участниците за избор на други варианти за осигуряването й – чрез наемане на хале, което да бъде преустроено за целите, строителство на нова база на терен, който да бъде избран от изпълнителя, а не от възложителя или чрез използването на вечесъществуваща база в България или чужбина.
Според новото ръководство на МТС премахването на изискването за използване на конкретна база ще доведе до по-широк кръг от участници, тъй като някои от тях може да са счели, че предложеният от възложителя единствен начин за осигуряване на база е прекалено рисков за тях и за изпълнението на дейностите по обществената поръчка като цяло.