„Трейс“ отхвърли обвиненията за некачествен асфалт по „Тракия“
Според компанията участъкът между Стара и Нова Загора е в добро състояние, въпреки че не са полагани никакви грижи за него през експлоатацията му

© ECONOMIC.BG / АПИ
Строителната компания „Трейс Груп Холд“ не е съгласна с констатациите на някои служебни министри, че настилката на участъка между Стара и Нова Загора от автомагистралата „Тракия“ е прекалено тънка и некачествена. В писмо до медиите от компанията посочват, че този лот е бил „най-проверяваният строителен обект в България“. Минал е през цели 140 проверки от различни институции.
Припомняме, че в сряда служебният регионален министър Иван Шишков и вътрешният Иван Демерджиев съобщиха на пресконференция, че по два лота от аутобана няма толкова асфалт, колкото е трябвало да бъде вложен по проект. Те се усъмниха в качеството на строителните материали, след като проби са били взети за изследване в Института по пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура".
Сега от „Трейс“ заявяват, че въпросният лот е
завършен във време на трудни договори по ниски цени и битум по високи цени и е увеличил километрите магистрален път само за две години“.
Компанията е част от обединението „Магистрала Трейс“ ДЗЗД, което в периода 2010 – 2012 г. строи 31.8-километровия участък. Стойността на договора е за над 137.8 млн. лв. с ДДС, като проектът е финансиран по ОП „Транспорт“ 2007 – 2013 г.
През 2011 и 2014 г. представители на Европейската комисия правят проверки на обекти по европрограмата, включително и на участъка от „Тракия“. Била е направена проверка и след завършването на строителството, благодарение на която са изплатени оставащите пари по програмата, без да са открити нарушения. Редица институции също са проверявали качеството и вида на вложените материали – ДНСК, Районна дирекция за национален строителен контрол, лаборатория на УАСГ и други. Тогава не са констатирани никакви нередности и несъответствия, посочва от компанията.
От пускането на лота, преди повече от 10 години, не са извършвани никакви дейности по поддръжка на пътя. Десет години пътят се използва, без да се променя нещо по него, което недвусмислено показва какви са експлоатационните му качества.“
Изнесените данни от служебните министри, че има липсващи сантименти асфалт, които се оценят на 23.6 млн. лв. загуби, не отговарят на истината, посочва още компанията. В общата стойност на обекта освен изграждането на директното трасе, влизат и други видове инфраструктура – мостове и надлези, пътни възли, облицовани окопи, водостоци и др.
Асфалтовите настилки са не повече от 10% от общата стойност на обекта. По време на строителството битумът от заложената в тръжната процедура стойност от 330 лв. достигна 1000 лв. Не е правен анекс за увеличаване стойността на проекта.“
„Трейс“ представя данни и за контролните, лабораторни и други видове измервания, които са включени в Акт 16 на обекта. В заключение посочват, че
въпреки увеличеното натоварване на пътя спрямо проектното, въпреки недобрата поддръжка през годините (почти никаква), лот 2 на „Тракия“ се намира в добро експлоатационно състояние съгласно действащата нормативна уредба.“