Uber за камиони: Амбицията на един германски стартъп
Доскоро традиционна индустрия, пътната логистика се движи с бързи темпове към своята дигитализация
Транспортната индустрия, благодарение на която се превозват милиони стоки всеки час, търпи своите загуби и се оказва, че около 20% от милите, които изминава един товарен камион, са „празни“ – не носят никаква доходност на компаниите.
Край автомагистрала A4 в югозападна Полша, в покрайнините на Болеславец, Мариуз Грзес измисля как да намали празните си километри. Неговата компания Demar Trans се разрасна до флот от 28 камиона и успя да сключи сделки за превоз на почти всякакви стоки – от детски столчета за кола, през храна за кучета до пластмасови изделия за цяла Европа. Обработката на отделните поръчки се осъществява по имейл или телефон. След това следва плащане, което може да отнеме месеци, но Грзес е длъжен да покрие режийните разходи.
Основният ни проблем са плащанията“, казва той, цитиран от Bloomberg.
Напоследък Грез има по-голям късмет със Sennder Technologies GmbH, базирана в Берлин стартираща компания, която разработва цифрови инструменти за свързване на спедитори с превозвачи. Накратко: Sender е компания, предлагаща на транспортните фирми достъп до техния свързан автопарк от хиляди камиони.
В една традиционна индустрия ние се движим бързо и се фокусираме върху дигитализацията и автоматизацията на всички процеси в пътната логистика. Като използваме нашата патентована технология, ние изграждаме екосистема, която води индустрията в 21-ви век с нова степен на прозрачност, ефективност и гъвкавост“, казват от компанията.
Хаосът от времето на COVID илюстрира неустойчивия характер на старите начини и помогна за привличането на рисков капитал. Наложили се с векове компании, като DB Schenker и Kuehne + Nagel International AG, се надпреварват да се модернизират. Според данни на изследователската компания PitchBook, общото финансиране за стартиращи технологични компании във веригата на доставки от 2020 до 2022 г. е достигнало 124 милиарда долара, почти двойно повече от общата инвестирана сума за предходните три години.
Нашият бизнес модел е устойчив на кризи. Поне за кризите, на които станахме свидетели в последните години.“
Залогът е, че товарната индустрия е закъсняла за „Uber-изация“
Координирането на камиони обаче не е като поръчването на такси. Всъщност, шест месеца след началото на пандемията Uber Technologies Inc. се съгласи да продаде своя европейски транспортен бизнес, който беше разработил собствена дигитална платформа за спедитори и превозвачи, на Sennder в сделка за 900 милиона евро.
Техният американски модел не работи в Европа“, казва Дейвид Нотакър, 35-годишният съосновател и главен изпълнителен директор на Sennder.
В Китай лидер в сектора е Full Truck Alliance Co. Uber и Convoy Inc., които се борят за преимущество в САЩ. Въпреки че по-рано този месец Bloomberg съобщи, че Uber обмисля да отдели останалата част от подразделението си за товарни превози.
За да стигне толкова далеч в Европейския съюз, Sennder е претърпял трудности, които отразяват непокорността на регионалната индустрия. Въпреки че е събрала повече от 320 милиона евро и е наклонила пазарната си оценка над 1 милиард долара, компанията трябваше да докаже устойчивостта си, като премине през проблеми като Brexit и войната в Украйна.