Учени: Намалете използването на социални мрежи до 30 минути дневно

Повече от половин час в социалните медии увеличава риска от депресия и самота

Учени: Намалете използването на социални мрежи до 30 минути дневно

Снимка: Pexels

Куп изследвания отдавна алармират, че прекомерното използване на социални мрежи повишава риска от влошаване на психическото здраве. На фона на тези изводи обаче възниква и друг въпрос от типа „кое е първо: яйцето или кокошката“. В случая той отваря казуса за това дали платформите са тези, които пораждат депресия и самота, или хората, които имат проблем с тях, вече не са засегнати от такива вътрешни разстройства. 

Ново проучване, публикувано в сп. „Социална и клинична психология“ от изследователи от университета Пенсилвания, се опитва да вникне в същината на нещата и да проследи дали хората могат действително да се почувстват по-добре, ако намалят социалните медии. 

Заключението накратко гласи: „Нашите открития категорично показват, че ограничаването на употребата на социални медии до приблизително 30 минути на ден може да доведе до значително подобрение в благосъстоянието“, пишат авторите, цитирани от Quartz.

Групата, ръководена от Мелиса Хънт, асоцииран директор на клиничното обучение в пенсилванския университет, е намерила само два други експеримента за причинно-следствената връзка между социалните медии и психичните проблеми. И двете са били фокусирани само върху Facebook и оставят достатъчно място за по-нататъшни изследвания. 

В настоящото проучване са се включили 143 студенти в два последователни експеримента – един през пролетта и втори през есента. Всеки от тях има профил във Facebook, Instagram и Snapchat, както е и притежател на iPhone (екипът отбелязва, че телефоните на Apple „автоматично проследяват общия брой минути, в които всяко приложение е активно отворено на екрана“). 

В рамките на проучването изследователите са наблюдавали студентите в продължение на седмица, за да  проследят потребителските им навици. Те са им пратили и въпросници, с които да оценят тяхното благополучие – става дума за неща като социална подкрепа, страх от това да пропуснеш случващото се, самота, автономия и самоприемане (мярка за психическо благополучие), безпокойство, депресия и самоуважение. 

В следващите три седмици участниците в експеримента са били разделени на две групи: първата трябвало да продължи да използва социалните медии без да променя навиците си, а втората е трябвало да ограничи потреблението им на 10 минути за всяка платформа. 

Резултатите недвусмислено показват, че използването на по-малко социални медии от обикновено води до значително намаляване на депресията и самотата. „Тези ефекти са особено изразени при хора, които са били депресирани, когато са влезли в проучването“, коментира Хънт. 
Коментари: 0