Днес Китай живее в бъдещето и светът може да се поучи от него

Случващото се в страната е своеобразен ветропоказател

Днес Китай живее в бъдещето и светът може да се поучи от него

Снимка: Unsplash

5942 ~ 5 мин. четене
Китай сякаш живее седем седмици в бъдещето, пише CNN в свой анализ, обръщайки внимание, че втората по големина икономика в света бе първата засегната от коронавируса. Властта в азиатската държава бе принудена да спре пътуванията, да затвори магазините и парковете, да наложи на обществото социално дистанциране. Сега страната постепенно се отваря, докато останалата част от света тепърва преживява пика на пандемията. 

Реакцията на корпоративния свят в Китай стана фокус за анализаторите на Уолстрийт през последните месеци, включително защото глобални марките като Nike, Starbucks и Disney трупат опит, преминавайки през кризата в страната. 

Nike наскоро заяви, че “вижда другата страна на кризата в Китай” и е научил най-добрите практики, които могат да бъдат прехвърлени на друго място. А когато миналата седмица Volkswagen отново отвори завода си във Волфсбург, Германия, автопроизводителят също се позова на опита си във възобновяването на дейността на фабриките си в Китай.

Експертите не очакват компаниите да възстановят нормалното си състояние. Вместо това смятат, че кризата може трайно да промени начина, по който работим, пазаруваме и управляваме бизнеса си.

“Това е новото нормално”, каза Ален Беничо, изпълнителен директор на IBM China. 

Ето и няколко жокера за бъдещото от Китай:  

Начинът, по който работим

Според Деспина Кацикакис работното място започва да изглежда много различно. Тя съветва компании как да възстановят дейността си. В Китай нейната фирма Cushman & Wakefield вече е помогнала за връщането на работа на над 1 млн. служители. 

Според Кацикакис кризата е наваксала бъдещето на работата с около десетилетие. Сега едно от основното предизвикателства е как да се реши въпросът със социалното дистанциране и как да бъде устроено работното място. Новото нормално е бюрата например да са на около 2 метра отстояние. Междувременно на места има указания за това хората да вървят по определена линия в офиса в посока на часовниковата стрелка, така че да избегнат насрещното разминаване с други. 

Основната цел на компаниите е да гарантират сигурност и да вдъхнат доверие у служителите си, че ще се върнат в здравословна среда. Кацикакис прогнозира, че през идните години ще има повишено използване на сензори, различни технологии и системи за филтриране на въздуха, намаляване на замърсителите и пр. Някъде може да бъдат инсталирани и плексигласови прегради на бюрата, за да се предпазят служителите от кихане и кашляне. 

Намирането на повече пространство в офиса обаче не означава непременно ръст на разходите, например за наем на повече площи. Ако има нещо, което сегашната криза доказа, то това е ефективността на работата от вкъщи, обръща внимание Кацикакис. Според нея в бъдеще по-малко хора ще използват същото пространство, което е било налично преди пандемията. 

Начинът на общуване също е различен. Екипите бързо се нагодиха към онлайн и облачни решения за комуникация. Microsoft Teams например бележи 70% ръст на дневните потребители през април спрямо март, като те са достигнали 75 милиона. Любопитното е, че на места като Китай и Южна Корея, където хората се завръщат към работните и учебните си пространства, използването на Teams продължава да расте. 

Начинът, по който пазаруваме

Сега е идеалното време марките да намерят нови клиенти и да формират трайни връзки, заяви Дебора Уайнсуиг, изпълнителен директор на Coresight Research, консултантска и изследователска фирма, фокусирана върху търговията на дребно и технологиите.

Тъй като милиони хора остават у дома, те са принудени да си създават нова рутина и лайфстайл, отбеляза тя, припомняйки, че са нужни 21 дни за изграждането на някакъв навик у човек. 

“Променяме навиците си за пазаруване и някои от тях ще бъдат доста трайни”, казва в този контекст Уайнсуиг. Тя дава пример с Nike – компанията насърчаваше онлайн пазаруването и преди кризата, а сега колелото се завъртя. 

Гигантът за спортни дрехи отчете силни приходи през март, отчасти защото бързо ускори онлайн бизнеса си в Китай. Дигиталните продажби в страната се повишиха с над 30% през последното тримесечие, докато седмичните активни потребители на приложенията му за активност достигнаха 80%, каза изпълнителният директор Джон Донахо.

Водещото приложение на компанията беше решаващо за нейния успех, още повече и защото бе безплатно. Анализаторите подчертават и пускането на повече продукти, включително маратонки с ограничено издание като Air Jordans, както и завидната скорост на фона на голямата конкуренция. 

Вериги за доставки

Пандемията тласка бизнеса към преосмислянето на световната верига на доставки.

Като цяло веригите за доставки на потребителски стоки са “проектирани да дават приоритет на ефективността пред гъвкавостта и устойчивостта”, пише Джон Нап, партньор и управляващ директор на Boston Consulting Group, в скорошна публикация в блога си.

Но през последните няколко месеца “недостигът на суровини и критични доставки, както и … отсъствията на работници, са положили основните рискове”, отбелязва още той.

Това принуждава предприятията да преосмислят как доставят или изпращат стоките си. “Нещата, които използвахме за даденост, вече не съществуват”, казва Уилям Ма, управляващ директор на Kerry Logistics, компания от Хонконг, която помага на компаниите по света да управляват своите вериги за доставки.

Ма коментира, че смущенията са видими по почти всеки сегмент на движението на товари в Китай и извън него. Дори да влязат в Европа, казва той, има проблем с преминаването на камионите през границите. Преди избухването на коронавируса предприятията планираха прекъсвания от “дни”, казва Ма и добавя, че сега става дума за седмици.

Една от фирмите, на които се гледа като на потенциални спасители, е IBM. Технологичният гигант, който предлага програма за управление на веригата за доставки, базирана на AI, казва, че се наблюдава “значителен” скок на търсенето, тъй като все повече клиенти търсят прогнозно моделиране срещу следващата криза. Компанията обаче отказа да споделя конкретни числа.

Пандемията беше “събуждане” за много компании, коментира  изпълнителният директор на IBM China.

Не само бизнесът, но и правителствата се опитват да помогнат за оптимизирането на веригите за доставки. Миналия месец Япония обяви план за подпомагане на компаниите да преместят производството си у дома, като подобни настроения има и сред други държави. 

Според изследователите на IBM избухването на коронавируса разкри и пукнатини във веригата на доставки, за които повечето компании дори не знаеха. Така например 90% от компаниите на Fortune 1000 са имали вторични доставчици в Ухан – градът, от където започна пандемията. “Но мнозина са имали малко или никакво взаимодействие с тях”, уточнява Джонатан Райт, изпълнителен директор на IBM, по време на уебкаст на компанията миналия месец.

Междувременно възстановяването на веригите за доставки коства значителен капитал и време – две неща, които са дефицит за повечето фирми в момента. “По-важно за тях е ръстът на паричните средства. Ако нещата ви не могат да се продават, не можете да плащате на доставчиците си, доставчиците не могат да плащат на своите доставчици”, каза той.

Коментари: 0