Велосипедното бъдеще на София ще струва 4 млн. лв.
Предстои утре Столичният общински съвет да гласува 8-годишната концесия на системата за отдаване на колелета под наем

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Снимката е илюстративна
Четири години, след като София реши да направи крачка към велосипедното бъдеще, по примера на много други европейски столици, проектът за система за отдаване на колела под наем е на крачка от одобрение. Утре предстои гласуване в Столичния общински съвет, след което гражданското движение „София байкс“ вече ще може да започне с осъществяването на проекта и да управлява концесията в следващите 8 години. Предвидената инвестиция е за 1.8 млн. евро с ДДС.
Стартът на инициативата бе даден през 2016 г., когато бе пpoвeдeнa oтĸpитa пpoцeдypa зa избор на ĸoнцecиoнep нa cиcтeмaтa. До гласуването в Общинския съвет се стигна след обжалване на процедурата от страна на останалите кандидат-концесионери на системата за споделени колела - „Coбaйĸ“, "Beлo Apчъв Coфия" и „Meтpoпoлиc гpyп“.
В мотивите към решението си да отхвърли жалбите по концесията Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) посочва, че тази услуга "безспорно се ползва с голям обществен интерес, като в случая е в интерес както на концедента, така и в интерес на обществото е процедурата да бъде проведена, без да се забавя във времето".
Регулаторът посочва още, че посредством предоставянето на концесията ще се развитие туризма в столицата; значително ще бъде улеснен достъпът до нейните кътове за почивка и разходки; ще се осигури свободно и екологично придвижване както до работните места на жителите на Столична община, така до нейните забележителности и атракции от страна на пребиваващите туристи. "Предвидено е, че реализирането на проекта от една страна ще доведе до развитие и модернизация на гр. София, а от друга страна – до намаляване на вредните емисии чрез редуциране използването на автомобили за сметка на велосипеди, в съответствие с изискванията на европейските стандарти и най-добрите международни практики”, пише в мотивите.
По модела на Париж
В документите по процедурата, с които Economic.bg разполага, е описано, че проектът ще бъде направен по модела на този в Париж.
Той включва изграждане, управление, поддръжка и експлоатация за срока на концесията на 33 велостоянки и 396 колелета. Те ще са пригодени за използване в градски условия, оборудвани с GPS системи за проследяване, с мрежест кош на лицевата страна и налични рефлектори и осветление за безопасно движение. На всяка стоянка ще бъдат поддържани 16 паркоколонки, а всяка велостоянка ще предлага 12 готови за наемане велосипеда и ще има на разположение 4 свободни паркоколонки.
Системата може да бъде развивана с допълнителни бройки велостоянки и велосипеди. Според експерти към момента, на база на съществуващата инфраструктура, София има капацитет да разшири мрежата от споделени колелета до около 600 броя.
Съгласно одобрената схема, велогардеробите ще бъдат поставени на 14 ключови локации. Част от тях са Съдебната палата, НДК, пл. „Св. Александър Невски“, градинката при „Кристал“, СУ „Св. Климент Охридски“, бул. „Витоша“ и бул. „Патриарх Евтимий“ и др.
Колко струва?
Системата за велосипеди под наем ще дава възможност за 30-минутно безплатно ползване, след което пътуването продължава, а максималното таксуване не може да надвишава цената на билета за еднократно пътуване в градския транспорт, който в момента е 1.60 лв.
Освен това са заложени и различни абонаменти – еднократна карта (1 лев), дневна (3 лв.), седмична (7 лв.), месечна (20 лв.), тримесечна (45 лв.). При всяка карта има определен брой пътувания, но винаги са включени 30 мин. безплатно каране. Концесионерът р изчислил, че едно пътуване ще струва от 1 лев при еднократната карта до 8 ст. при тримесечната.
Заплащането на дължимата сума за избрания вид абонамент ще се извършва през потребителския терминал или през уеб сайта на системата, както и чрез мобилното приложение, посредством притежавана от потребителя дебитна/кредитна карта.
Зелено и здравословно
Проектът за управление и поддържане на система за отдаване на велосипеди под наем в София е първият по рода си в столицата, а в документите се изтъкват негови предимства. Той е с огромна обществена значимост и има за основна цел да предостави на жителите и гостите на столицата модерна, удобна и екологично съобразна алтернатива за придвижване.
Идеята е велосипедният транспорт да се наложи като част от системата на обществения транспорт на София, като по този начин се намалят вредните емисии от автомобилния трафик и се подобри качеството на въздуха в градската среда. Велосипедният транспорт е възможно най-екологичният и здравословен.
С осъществяването на този проект Столична община ще даде възможност на много хора от всички възрастови групи да се придвижват и едновременно с това да спортуват, като по този начин подобрят своя начин на живот, здраве и социална активност. Колоезденето като спорт и начин на живот се развива изключително динамично през последните 20 години в Европа и Америка, като България е един от най-големите производители на велосипеди в Европа, а същевременно е на последно място по използването им в системата на обществения транспорт, се казва в документите към проекта. Именно със стартирането на този проект Столична община казва, че иска да промени изцяло тази тенденция и ще се изравни с много от големите европейски столици.
Проектът е предвиден да стартира до 6 месеца от подписването на договора за концесия, което означава, че София може да има обществена система за велосипеди под наем още през 2021 г.