Vilner преобразява автомобилите по неповторим начин
Скоро компанията се мести в собствена сграда, където ще създаде свое артистично студио
Атанас Вилнер:
Студиото за интериорен и екстериорен дизайн на автомобили Vilner е създадено през 1996 г. За 20 години на пазара, компанията успява да привлече клиенти от цял свят, които да получат у нас своето дизайнерско преобразяване. Екипът на Economic.bg разговаря със създателя на Vilner Атанас Вилнер за пътя на успеха, развитието извън България и бъдещите планове за развитие.
Как се роди идеята за създаване на студио Vilner?
Идеята се роди много спонтанно. Преди 20 години търсех човек, който да направи волана на моята кола. Не успях да намеря такъв човек и реших да си го направя сам с малко чужда помощ. Дадох в едно ателие за кожи да ми направят това, което искам и то се получи от първия път. След това показах на няколко приятели и те започнаха да ме питат защо не се занимавам професионално с това. Така нещата започваха да се развиват.
От колко години сте на българския пазар?
Vilner вече 20 години оперира в България. Това не е никак малко време. До преди 6-7 години тук интересът към нашата дейност не беше голям. Хората предпочитаха традиционния вид на колата си и тези, които решаваха да се пречупят и да направят нещо различно, бяха много малко.
Как успя да се наложи компанията и да продължи да се развива толкова много време?
Първоначално предлагахме предимно тапицерски услуги. Когато идваха клиенти, които виждах, че мога да преборя и да ги убедя да си направят нещо по-интересно, го правех. Истината е, че е много трудно да си представят как ще изглежда колата им накрая, докато аз го виждах в главата си. Така те започнаха да го показват на свои приятели и работата ни започна да стига до много хора.
Преди 6-7 години намерих изключително добър дизайнер, който започна да прави проекти на клиентите ни, така че те да добият представа какъв ще бъде крайният резултат. Както вече казах, много е трудно само с думи да обясниш на някого как ще изглежда автомобилът след промяната.
Колко човека работят в момента във Vilner?
Истината е, че винаги съм предпочитал да работя с по-малко хора. Само веднъж се случи да работят за мен над 17 човека, но по-късно разбрах, че дали ще работя със 17 или с 10 човека, производителността е еднаква. Във втория случай разходите са по-малки и печалбата по-голяма. Обичам да работя с хора, на които мога да вярвам. За мен е важно те да вършат работата си както трябва.
Кои са най-големите Ви проекти?
Най-големите ни проекти са на крайни клиенти (частни лица) и на фирми, на които сме подизпълнители. В момента правим интериорите на три коли, които се водят „super car“. Това са електрическата кола на хърватската компания Rimac, българската суперкола Sin Car и на испанската Tramontana. Първите две фирми представиха автомобилите си на изложението в Женева тази година.
Как едно българско студио успява да спечели доверието на тези клиенти?
Много интересен беше случаят с хърватската компания. Собственикът ме беше поканил на една среща с още двама дизайнери от Pininfarina и той трябваше да реши с коя от двете фирми ще работи. Той зададе един въпрос, който реши нещата: „С какви цветове бихте направили интериора?“. Колегите от Pininfarina предложиха интериорът на колата да бъде в сиво, тъй като тя е електрическа и трябва да бъде по-семпъл. Тогава аз предложих комбинация от цвят бордо и слонова кост. Така той реши да избере Vilner. 5 години по-късно Tramontana се свързаха с нас, след като са видели нашата работа с Rimac и започнахме да работим и с тях.
Кой е твоят любим проект?
За тези 20 години ние нямаме повторен проект. Всеки един е с уникален дизайн. Не мога да реша кой е любимият ми, тъй като те са много различни и всеки един си има тема, която нашето студио развива. Правили сме изключително интересни неща.
Колко време отнема преобразяването на един автомобил?
Много зависи от това какъв е проектът. Ако правим някакви по-дребни неща, като например да сменим кожата на волана, скоростния лост или претапицираме част от седалката, може да отнеме и само ден. Когато преобразяваме цял автомобил, отнема около един месец. Отново зависи колко е голяма колата и проекта.
Какъв в профилът на Вашите клиенти?
Нашите клиенти са много разнообразни. Имали сме клиенти от цял свят – от Мексико, Австралия, САЩ, Холандия, Англия, Полша, Русия, Дания и др. Имали сме клиент от Китай, заради когото успяхме да продадем на франчайз Vilner. Там има голяма сграда с представители, а тази година предстои отваряне в още един град в Китай.
Какво искаш да постигнеш в професионален план?
Всеки човек, който работи в дадена сфера, мечтае да получи признание и да бъде забелязан от големите в бранша. Това ще бъде голяма крачка не само за мен, но и за страната ни. Истината е, че България не е известна с дейността си в автомобилния сектор и за съжаление това ни помага. Много е трудно да се конкурираш с италиански и германски компании например, които са утвърдени страни в тази индустрия. За да успееш да пребориш една такава компания, първо трябва да представиш по-добър дизайн, по-добро качество, но и по-ниска цена, което е в наш минус. Много е трудно да пробиеш в този бизнес, когато си българин. Надявам се в бъдеще нещата да се променят и хората да започнат да гледат с друго око на страната ни.
Какво предстои на Vilner?
Тази година искаме да се преместим в наша сграда, в която да си направим ателието. Тя няма да бъде много голяма, но ще създадем едно артистично студио, в което атмосферата да се усеща още с влизането в помещението. Когато клиентът влезе в нея и види интериора, бих искал да си каже: „искам и моята кола да изглежда така уютно“. Другото нещо, което много искам да стане, е да продадем още един-два франчайза.